2.3 מיליארד ד' לטמיון? מפעל רימסה שרכשה טבע סגור

גורם מקורב לרימסה: העובדים פוטרו, ולא מתרחש ייצור במקום אחר ■ טבע: "עובדים בתיאום עם רשויות הבריאות כדי לחדש את הייצור ולהחזיר את המוצרים לשוק"

ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי

מפעל Rimsa (רימסה) במקסיקו סגור ואינו מייצר ולו גלולה אחת - כך מסרו ל"גלובס" גורמים המקורבים לחברה שבבעלות טבע הישראלית. לטענת אותו גורם, חלק גדול מעובדי המפעל, הסגור כבר מזה חודשיים, פוטרו, כך שיהיה קשה להשמישו שוב בקרוב. כמו כן, לא מתרחש ייצור כלשהו במקומות אחרים על בסיס הקניין הרוחני של רימסה.

למעשה, טבע   אינה נהנית כעת כלל מהשקעתה ברימסה, בהיקף של 2.3 מיליארד דולר. לפי אותו הגורם, החברה גם אינה עושה בשעה זו כל מאמצים כדי להשיב למוצרי הנרכשת את האישור הרגולטורי שלהם. ואולם, גורמים מקורבים לטבע טוענים כי החברה לא ויתרה על השקעתה בחברה והיא כן פועלת להחזיר לפחות חלק מפעילותה של רימסה לקדמותה. יחד עם זאת, ההתפתחויות מעלות חשש כי טבע עלולה לבצע מחיקת שווי גדולה בגין השקעתה ברימסה כבר טווח הקרוב.

סיפור הרכישה של רימסה בידי טבע הפך בשלהי חודש ספטמבר השנה ל"טלנובלה מקסיקנית", בעקבות תביעות הדדיות שהגישו המוכרים והרוכשת. טבע טענה כי האחים אספינוזה, ששלטו ברימסה וניהלו אותה עד מכירתה לטבע, רימו במשך שנים בשיטתיות את הרשויות ואת המטופלים ומכרו במרמה תרופות פגומות ולא חוקיות. טבע הפכה גם היא לטענתה לקורבן התרמית של האחים, כשרימסה הציגה לה מצגי שווא בזמן בדיקת הנאותות, ועל בסיס זה שילמה 2.3 מיליארד דולר תמורת החברה המקסיקנית. טבע טענה שנגרם לה נזק גבוה יותר מהיקף הרכישה (כולל למשל פגיעה במוניטין), ותבעה את האחים בבית משפט בניו יורק.

מהצד השני של הסיפור עומדים האחים אספינוזה, שהקדימו להגיש תביעה נגד טבע והגרסה שלהם שונה ב-180 מעלות: לטענתם, טבע פשוט התחרטה על הרכישה שביצעה, משום שכלל לא הבינה מה היא רוכשת ולא הבינה את השוק המקסיקני, ואף הפסיקה את הייצור של רוב מוצרי החברה. לטענת האחים, טבע הרסה את פעילות רימסה ועכשיו מבקשת את הכסף בחזרה. הם מבקשים מבית המשפט להכריז כי טענות טבע הן טענות שווא וחסרות בסיס משפטי.

מניית טבע איבדה עשרות אחוזים מערכה מאז התפוצצות פרשת רימסה. סיפור זה לא היה הגורם או ההסבר היחיד לירידות, אך הוא מצטרף לסנטימנט השלילי סביב המניה.

הרגולטור במקסיקו: אין בעיית בטיחות

בעיתון המקסיקני "אל אקונומיסטה" צוטט לפני כמה שבועות ראש הרשות לפיקוח על תרופות במקסיקו (COFEPRIS), שטען כי לא הייתה כל בעיה בבטיחות וביעילות של מוצרי רימסה שהוגשו לפיקוח הרשות. המפעל נסגר, לדבריו, בשל הפרות משני סוגים: האחד - חוסרים במידע לגבי היכן יוצרו חומרי הגלם לתרופות; וכן במפעל היה מוצר פג תוקף שנדרש להיות מושמד. כמו כן, בתוך תקופה קצרה חלה תחלופה משמעותית של אנשים שהיו אמונים על בקרת האיכות במפעל - התנהגות מחשידה על בסיס פרוטוקול ארגון הבריאות העולמי בעניין ייצור תרופות.

טבע רכשה את רימסה במארס 2013 במחיר שהיה גבוה מזה שהציעו מספר חברות בינלאומיות שהתעניינו בחברה, שהייתה אחת מחברות הפארמה המובילות במקסיקו. כבר בעת הרכישה העריכו חלק מהאנליסטים העוקבים אחרי טבע כי המחיר בעסקה היה גבוה מאוד, אולם לגבי פעילות הנרכשת עצמה לא הועלו ספקות.

כאמור, לפני כחודשיים יצאה טבע בהצהרה כי בעלי רימסה רימו אותה, וגם את הרגולטור המקסיקני בכך שרשמו מוצרים לשיווק תוך הסתרת פרטים הן מהרגולטור והן ומן הציבור. טבע טענה כי רימסה הגישה מסמכי רישום לרגולטור אך שיווקה בפועל מוצרים שונים מאלה הרשומים, הסתירה תוצאות ניסויים שהראו כי המוצרים לא יציבים, ואת המידע האמיתי הסתירה במחשבים נפרדים מאלה שבהם עובד המידע שהוגש לרגולטור. לטענת טבע, רימסה הציגה גם לה מסמכים שקריים, מחקה מסמכים לפני שהעבירה את השליטה בחברה, וכן נטען כי בתכתובת מיילים בתוך חברה ציינה בכירה במערך בקרת האיכות של רימסה כי היא חוששת שהחברה נוקטת צעדים לא חוקיים.

האחים אספינוזה מצידם טוענים כי ההתנהלות שלהם מול הרגולטור הייתה כמקובל במקסיקו. אמנם, לדבריהם, רימסה לא הגישה רשימה מעודכנת של מקורות חומרי הגלם, משום שמקורות אלה משתנים כל הזמן אצל חברות מקסיקניות. כמו כן, אמנם היו לה מספר בעיות עם כמה מוצרים, אך אלה לא היו בעיות שמשפיעות על היעילות או הבטיחות, ולא נעשה כל ניסיון להסתיר אותן מהרגולטור. עוד לטענתם, רק כשטבע פנתה לרגולטור, הוא הציע לה לתקן את הליקויים. משטבע סירבה, הוחלט שלא לאפשר להם לשווק עוד את המוצר.

מטבע נמסר היום בתגובה כי "בעקבות גילוי ההפרות החמורות שבוצעו תחת בעליה הקודמים של רימסה, האחים אספינוזה, רשויות הבריאות במקסיקו השעו את פעילות הייצור במפעל. עסקיה של טבע הושפעו מכך והחברה נדרשה להתאים את כוח האדם להיקף הפעילות. כחברת תרופות גלובלית מובילה, טבע מחויבת להמשיך ולהשקיע בפעילות העסקית במקסיקו, להשיק מוצרים חדשים ולהצמיח את היקף עסקיה במדינה. אנו עובדים בתיאום מלא עם רשויות הבריאות במטרה לחדש את הייצור ולהחזיר את המוצרים לשוק. טבע מחויבת לשפר את בריאותם של המטופלים במקסיקו על ידי אספקת תרופות איכותיות ובטוחות, תוך ציות לחוקים ולנהלי הבריאות המקומיים ועמידה בסטנדרטים הגלובליים הגבוהים, הנהוגים בטבע בכל הנוגע לאיכות".

דוחות טבע שיפורסמו מחר (ג') עלולים לבטא על ידי מחיקה גדולה את הרכישה הכושלת של רימסה. בנוסף, תאוחד בהם לראשונה פעילות אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן שנרכשה תמורת כ-40 מיליארד דולר, ואולי אף יבוצעו מחיקות מוניטין בשל רכישה זו.