ריבית המשכנתא לא עוצרת: הצמודה ב-3.67% - זינוק של 1.1% בשנה

העלייה בריבית הייתה לאורך כל הקו, גם במסלולים הקצרים וגם בארוכים ■ הממונה על ההגבלים העסקיים חשפה אתמול כי התחילה לבדוק את התנהלות הבנקים למשכנתאות

יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב
יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב

העלייה בריבית המשכנתא לא עוצרת - כך עולה מנתוני בנק ישראל. בנובמבר עלתה ריבית המשכנתא הצמודה (הממוצעת) ל-3.67%, לעומת 3.53% בחודש הקודם. מדובר בזינוק של 1.1% בשנה האחרונה וכ-1.7% בשנה וחצי האחרונות. 

הריבית במסלול הפופולרי של 15 עד 20 שנה עלתה ל-3.93%, לעומת 3.81% בחודש הקודם, במסלול של 20 עד 25 שנה עלתה הריבית ל-4.02% לעומת 3.90% בחודש הקודם. העלייה בריבית הייתה לאורך כל הקו, כלומר: גם במסלולים הקצרים וגם בארוכים. 

גם הריבית על משכנתאות לא צמודות התייקרה בנובמבר, אם כי באופן מתון יחסית. הריבית השקלית הממוצעת עלתה ל-3.19%, לעומת 3.13% בחודש הקודם. הריבית השקלית עלתה בכ-0.7% בשנה האחרונה. 

הריבית השקלית על הלוואת לתקופה של 15 עד 20 שנה עלתה ל-4.42%, לעומת 4.31% בחודש הקודם. הריבית על משכנתא לתקופה של 20 עד 25 שנה עלתה ל-4.66%, לעומת 4.59% בחודש הקודם. הריבית השקלית לכל תקופה מחושבת כממוצע הריבית השקלית המשתנה לריבית השקלית הקבועה. 

העלייה בריבית המשכנתא מיוחסת בעיקר לירידה בתחרות בין הבנקים. במקביל להקטנת החשיפה של הנבקים למשכנתאות דרך מכירת תיקי משכנתאות לגופים מוסדיים, בשטח הבנקים לא נלחמים על כל לקוח, ולא מורידים את הריבית באופן דרמטי, גם כאשר המשמעות היא שהלקוח ייקבל משכנתא בבנק אחר. 

העלייה בריבית המשכנתא מייקרת את מחיר הדירה: שינוי של 1% בריבית מייקר את הדירה (לרוכשים עם משכנתא ממוצעת) בסדר גודל של 2%-3% במחיר הדירה.

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, חשפה אתמול (ב') בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי התחילה לבדוק את התנהלות הבנקים למשכנתאות והאם הם פעלו כקבוצת ריכוז בהעלאת ריביות המשכנתא. "אם חס וחלילה נמצא תיאום, זה יטופל", אמרה הלפרין.

חברי ועדת הכספים הביעו הבוקר (ג') תרעומת קשה בנושא ריביות המשכנתא, וטענו שנגידת בנק ישראל לא סיפקה תשובות ופתרונות למצב. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה  כי "הצעירים הפסידו במצטבר 5 מיליארד שקל בשנה האחרונה לטובת הבנקים בגלל הצעדים שנקט בנק ישראל".

מדריכים נוספים:

■ מדריך מס רכישה

■ מחשבון מס רכישה

■ משכנתא - כמה להחזיר כל חודש?