מסכמות רבעון: ישראכרט וכאל מאיצות הצמיחה בתיק ההלוואות

חברות כרטיסי האשראי סיכמו את הרבעון השלישי ■ לאומי קארד בחרה בינתיים במדיניות שמרנית במחיר של דשדוש אחרי מתחרותיה ברווחיות של פעילות ההלוואות ■ היקף העסקאות בכרטיסי אשראי קפץ בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ביותר מ-9%

כאשר ברקע רפורמה מרחיקת לכת בשוק כרטיסי האשראי, ניגודי עניינים עם בעלי השליטה שצריכים למכור אותם והתגברות התחרות, פרסמו השבוע שלוש חברות כרטיסי האשראי את תוצאותיהן לרבעון השלישי. הסערה העוברת על הענף לא השתקפה בדוחות - חברות כרטיסי האשראי ממשיכות לספק תוצאות טובות, הנשענות על הצמיחה בצריכה הפרטית ועל הגידול החד בתיק ההלוואות שלהן. הרווח הנקי של ישראכרט, לאומי קארד וכאל עמד בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2016 על 626 מיליון שקל - עלייה של כ-28% לעומת התקופה המקבילה. עם זאת, יש לזכור כי בתקופה זו נהנתה כאל מהכנסה חד-פעמית חריגה של 260 מיליון שקל ממכירת מניות ויזה אירופה (מנגד הפרישה כאל בתקופה זו גם 85 מיליון שקל בגין ההסדר שאליו הגיעה עם הפרקליטות בפרשת סליקת הפורנו וההימורים).

תיק ההלוואות הפרטיות ממשיך לצמוח בחדות. נכון לסוף ספטמבר הוא עמד על 9.66 מיליארד שקל, עלייה של כ-29% בתוך 12 חודשים. סביר כי עד סוף השנה התיק כבר יחצה את רף 10 מיליארד שקל. גם אם מנטרלים את האירועים החד-פעמיים, הרי שהחברות שומרות פחות או יותר על צמיחה יציבה בתוצאות. ואולם בהחלט ייתכן כי נתונים אלה כלל לא יהיו רלוונטיים בעוד 3 שנים, אחרי שישראכרט ולאומי קארד יופרדו מבנק הפועלים ולאומי. החברות שהתרגלו לעבוד בעיקר עם הבעלים, יצטרכו להתאמץ יותר בעבודה מול כל הבנקים, חלקן אולי יהפכו בעצמן בנק, ונראה כי הן יצטרכו להתמודד גם עם ירידה בעמלות ועלייה בתחרות בתחום הסליקה.

בינתיים החברות שומרות על איפוק, ומתייחסות לסוגיה באופן מינימלי, אם בכלל. עד שהשינויים הללו יתרחשו, לפניכם כמה מספרים המשקפים את מצבן הנוכחי של החברות, נכון לרבעון השלישי:

28.6%: זהו שיעור הצמיחה של תיק ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ב-12 החודשים האחרונים. בעקבות השחיקה בהכנסות מעמלות, חברות כרטיסי האשראי החליטו כבר לפני כמה שנים לפתח מנוע צמיחה בדמות ההלוואות החוץ-בנקאיות. נראה כי בעקבות ההפרדה הצפויה של ישראכרט ולאומי קארד מהבנקים, הן העלו עוד יותר הילוך, כאשר רק במשך הרבעון האחרון הן הגדילו את התיק ביותר מ-600 מיליון שקל. הריבית הממוצעת בתיק ההלוואות עומדת על 8.3%, לעומת 8.2% בספטמבר 2015.

ואולם חרף המספרים הגבוהים, המדיניות שונה בין החברות. לאומי קארד, שאליה נכנס כמנכ"ל לפני 3 חודשים רון פאינרו, היא אמנם השחקנית הגדולה בתחום, אך נראה כי היא הורידה את הרגל מהגז בתקופה האחרונה. תיק ההלוואות של החברה צמח ב-18% בלבד בשנה האחרונה, לעומת שיעורי צמיחה של 30%-50% אצל המתחרות. השמרנות של החברה מתבטאת גם בתמהיל ההלוואות, הכולל הלוואות למימון רכב המהוות כשליש מהתיק, ואשר נחשבות לרמת סיכון נמוכה יותר בגלל הביטחונות. כתוצאה מכך הריבית הממוצעת בתיק של החברה עומדת על 6.3%, לעומת 8% ו-11% בישראכרט וכאל בהתאמה. בשל השמרנות, היקף הכנסות המימון של החברה נמוך ביחס למתחרותיה, וזאת על אף שהיא בעלת התיק הגדול ביותר.

לעומת זאת, כאל אגרסיבית יותר בתיאבון הסיכון שלה, מה שמתבטא בריבית הגבוהה יותר של התיק, ובכך שהכנסות המימון שלה גבוהות בעשרות אחוזים מלאומי קארד (265 מיליון שקל ב-9 חודשים, לעומת 138 מיליון שקל בלאומי קארד) למרות שגודל התיק קטן ב-18% מלאומי קארד. כאל ולאומי קארד מתחרות ראש-בראש על תואר החברה השנייה בענף - ללאומי קארד יותר כרטיסי אשראי פעילים, ומחזורי הפעילות שלה גבוהים יותר; ואולם בשל האגרסיביות של כאל בהלוואות, בשורת ההכנסות והרווח הצליחה כאל לעקוף את לאומי קארד. אחד האתגרים המרכזיים המונחים על שולחנו של פאינרו הוא ההחלטה האם להמשיך בקו השמרני (שגם עשוי להיות לטובתו בעת משבר), או להגדיל את תיאבון הסיכון של לאומי קארד. מי ששינתה דרמטית את תיאבון הסיכון שלה בתחום ההלוואות היא ישראכרט. החברה, בניהולו של רון וקסלר, היא אמנם הגדולה ביותר, אך בכל הקשור להלוואות היא דשדשה מאחור במשך השנים, והייתה בעלת התיק הקטן ביותר שעמד בממוצע על כ-600 מיליון שקל. אלא שבשנתיים האחרונות נראה כי בחברה שינו מגמה, והתחילו לגדול בצורה אגרסיבית. נכון לסוף ספטמבר, התיק כבר חצה את רף 2 מיליארד שקל, וגדל בתוך שנה ב-48%. הגידול האגרסיבי התבטא גם בהכנסות המימון, שעמדו בתשעת החודשים הראשונים של השנה על 172 מיליון שקל - עלייה של 40% בקירוב לעומת התקופה המקבילה. בחברה מתכננים להמשיך ולצמוח בקצב דו-ספרתי גבוה גם ב-2017, אם כי מתון יותר מאשר בשנתיים האחרונות.

133 מיליון שקל: זהו היקף ההפרשות להפסדי אשראי של שלוש החברות בגין תיק ההלוואות שלהן. מדובר בסכום יותר מכפול לעומת התקופה המקבילה, אז עמדו ההפרשות על 53 מיליון שקל. לעלייה החדה בפעילות ההלוואות יש גם מחיר, שאת ניצניו אנו רואים כעת - ההפרשות להפסדי אשראי. את היקף ההפרשות הגבוה ביותר רושמת ישראכרט עם 60 מיליון שקל, כמעט פי שלושה לעומת התקופה המקבילה. ההפרשה הגבוהה של ישראכרט נעשתה על אף שתיק ההלוואות שלה הוא הקטן ביותר מבין החברות. הגידול בהפרשות נובע מהתרחבות התיק, אך גם מבעיות גבייה. לפי כללי בנק ישראל, בעת הענקת הלוואות חדשות יש לבצע באופן מיידי הפרשה של חלק מהסכום ככרית ביטחון.

כאל הפרישה 49 מיליון שקל, וציינה בדוחות שההפרשה נעשתה בשל הגידול בתיק, אך גם בשל ירידה בגבייה, קרי קשיים בפירעונות של לקוחות. לעומת זאת, נראה כי לאומי קארד מנהלת את תיק ההלוואות השמרני ביותר. על אף שהתיק שלה הוא הגדול ביותר ומגיע ל-4.17 מיליארד שקל, היקף ההפרשות בתשעת החודשים הראשונים של 2016 עמד על 24 מיליון שקל. אמנם מדובר בסכום כמעט כפול לעומת התקופה המקבילה, אך שיעור ההפרשה נמוך משמעותית לעומת מתחרותיה. חלק מרכזי מההפרשות הן מסוג הפרשה קבוצתית, המהווה כרית ביטחון לעתיד, ולא בשל הרעה משמעותית במצב הלווים. ראוי לזכור שמוקדם מדי לראות חדלות פירעון, שכן מרבית ההלוואות ניתנו בשנה החולפת, כך שקשיים אם יצוצו נראה רק החל בשנה הבאה. למרות הזינוק בהפרשות, פעילות זו עדיין משתלמת ורווחית לחברות, כאשר ההכנסות גבוהות באופן משמעותי לעומת ההפרשות, בזכות מרווחי הריבית הגבוהים המאפיינים את הפעילות.

211 מיליארד שקל: זה היקף העסקאות בכרטיסי אשראי שנעשו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016, מדובר בעלייה נאה של 9.2%. את העלייה החדה ביותר, יותר מ-10%, מציגה לאומי קארד. עם כל הכבוד לפעילות ההלוואות, יש לזכור שפעילות הבסיס של הענף היא בתחום כרטיסי האשראי. הצמיחה הנאה והעקבית שמציגות חברות כרטיסי האשראי נובעת הן מהגידול בצריכה הפרטית, הן מהגדלת השימוש בכרטיסי אשראי על חשבון אמצעי תשלום אחרים. התשלום בכרטיסי אשראי נהפך דומיננטי יותר מבעבר בתחומים כתשלומי חשבונות או נסיעות בתחבורה ציבורית. תחום נוסף שמהווה מנוע צמיחה לא מבוטל בענף הוא השימוש בכרטיסי האשראי בחו"ל.

אתמול (ב') פורסם מחקר של הכנסת, ולפיו השימוש בכרטיסי אשראי בעסקאות בחו"ל זינק ביותר מ-40% בשנים 2013-2015, וגורמים בענף מציינים כי גם השנה צפוי גידול דו-ספרתי בפעילות הזו. העלייה בעסקאות בחו"ל נובעת משימוש הולך וגובר בכרטיסי אשראי בעת שהייה בחו"ל, אך גם כתוצאה מעלייה חדה ברכישות אונליין מאתרים זרים על חשבון רכישות מקומיות - מגמה שצפויה להימשך בשנים הקרובות.

פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי 15.11.16
 פעילות ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי 15.11.16