התמ"ג בישראל עלה בקצב שנתי של 3.2% ברבעון השלישי

את הצמיחה מובילות הפעם ההשקעות בנכסים קבועים שזינקו ב-12.2%, בעוד הצריכה הפרטית, קטר הצמיחה של המשק בשנתיים האחרונות, רושמת גידול מתון יחסית של 2.9%

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

הצמיחה החזקה במשק נמשכה ברבעון השלישי של השנה, למרות ירידה מסוימת בקצב הצמיחה לעומת הרבעון השני. לפי נתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עומד קצב הצמיחה של המשק בסוף הרבעון השלישי על 3.2% (בחישוב שנתי).

מדובר בקצב צמיחה נאה הגבוה מהתחזיות ואולם מדובר בעדכון לאחור של נתוני הצמיחה של הרבעון השני, שבו קצב הצמיחה היה גבוה יותר ועמד על 4.9%, כך שניתן לומר שחלה ירידה בקצב הצמיחה של המשק.

נדגיש כי נתוני הצמיחה לרבעון השלישי הם לפי אומדן ראשון - וסביר להניח שישתנו משמעותית בהמשך. דוגמה מוחשית לכך אפשר לראות בנתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה: לפי האומדן הראשון שהלמ"ס פרסמה באפריל צמח המשק ב-0.8%. כעת מעדכנת הלמ"ס את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בדיעבד ל-3.2%, בדומה לצמיחה ברבעון השלישי.

הבשורה הטובה מגיעה מכיוון ההשקעות בנכסים קבועים שזינקו ב-12.2%. לעומת זאת ייצוא הסחורות והשירותים חוזר להפגין חולשה עם ירידה של 6.3% בחישוב שנתי בייצוא ללא יהלומים וחברות הזנק. הנתונים משקפים ירידה של 13.4% ביצוא תעשייה ללא יהלומים, ירידה של 0.3% ביצוא שירותים אחרים ללא חברות הזנק ועלייה של 25.7% ביצוא תיירות בחישוב שנתי (5.9% בחישוב רבעוני).

סך יצוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השלישי ב-4.7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.2% ברבעון הקודם, כאשר יצוא היהלומים עלה ב- 35.8% בחישוב שנתי (7.9% בחישוב רבעוני) ויצוא חברות ההזנק ירד.

ייבוא הסחורות והשירותים רשם עלייה של 7.2%. ההוצאה לצריכה פרטית, קטר הצמיחה של המשק בשנתיים האחרונות, רשמה גידול מתון יחסית של 2.9%. מאחורי היחלשות הגידול בצריכה הפרטית עומדת ירידה חדה ברכישת כלי רכב (ירידה של 39.7% בחישוב שנתי) וירידה של 18.7% בהוצאה לרכישת מוצרים בני קיימה.

בבית ההשקעות פסגות עדכנו בעקבות הנתונים את תחזית הצמיחה ל-2016 כלפי מעלה ל-3% עד 3.5% כלכלני פסגות מציינים כי "הסיפור הגדול כאן הוא לבטח ההשקעה במשק שממשיכה להתרחב בקצב מהיר עם צמיחה של 12.2% ברבעון השלישי. אין ספק שחל שיפור של ממש בקצב הצמיחה במשק, שיפור שלהערכתנו ייכנס גם לתוך 2017 אשר צפויה להציג האצה נוספת בפעילות הכלכלית עם צמיחה של 3.5%".