בר: על פועלים ולאומי למנוע ניגוד עניינים עם חב' כרטיסי אשראי

המפקחת על הבנקים דורשת מהבנקים הגדולים להחליף את הדירקטורים השכירים שלהם בחברות כרטיסי האשראי בדירקטורים חיצוניים ■ בבנקים טוענים שמדובר בצעד מוקדם מדי

ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

המפקחת על הבנקים חדוה בר אותתה להנהלות שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, להתחיל לפעול למניעת ניגודי עניינים פוטנציאליים בין בנקי האם לחברות כרטיסי האשראי, ישראכרט ולאומי קארד. המפקחת דורשת להחליף בזמן הקרוב ביותר את כל הדירקטורים בחברות כרטיסי האשראי שהם עובדים שכירים של הבנקים ולמנות במקומם דירקטורים חיצוניים, בלתי קשורים, שיעברו, כמו כל דירקטור אחר, את אישור המפקחת.

מדובר בחלק מרכזי מהדירקטוריונים של שתי חברות כרטיסי האשראי. קודם כול, שני היו"רים - רונן שטיין בישראכרט, הממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, ותמר יסעור בלאומי קארד, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי.

בבנקים לא אוהבים את המסר שהעבירה המפקחת וטוענים שעדיין מוקדם מדי לכך, מאחר שהחוק הנוגע להפרדת חברות כרטיסי האשראי טרם עבר ומהלכי המכירה עוד לא החלו ועוד לא נידונים. מבנק ישראל לא נמסרה תגובה.

הרעיון העומד מאחורי דרישת המפקחת הוא שחברות כרטיסי האשראי עומדות להיות מתחרות של הבנקים בתחומים שונים, ולכן עובדים של הבנקים שהם דירקטורים בחברות הכרטיסים העומדות להימכר עלולים להימצא כבר עכשיו, במהלך המתקרב של ביצוע המכירה, במצב של ניגוד עניינים. בכך מממש הפיקוח על הבנקים את מחויבותו המוצהרת לתת לחברות הבנות של הבנקים שייפרדו מהם "רוח גבית" להתחרות בבנקים. דירקטורים שהם שכירים בבנק עלולים להוות מעצור קודם כול בפני מכירה שהיא טובה לצרכנים.

הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים היא פרק מרכזי בחקיקה שמתגבשת בעקבות ועדת שטרום, שמינה שר האוצר משה כחלון מיד עם כניסתו לתפקיד, במטרה להגביר ולחזק את התחרות הפיננסית בעיקר עבור המגזר הקמעונאי, עסקים קטנים ומשקי בית. אחרי דיונים ממושכים, תמך בנק ישראל בהוראה להפריד בין בנק הפועלים לחברת כרטיסי האשראי שלו וכך גם בנק לאומי. בעניין דיסקונט, הבנק המרכזי והמפקחת בר התנגדו למכירת חברות כרטיסי האשראי שלו, ויזה ודיינרס, משום שמדובר בבנק בינוני והמשך ההחזקה יאפשר לחזק אותו ולהגביר את התחרות.

 

הדיונים בחקיקה המתייחסת להפרדה, לחובת המכירה ולהתנהלות התחרותית אחריה מתקיימים כעת בוועדת הרפורמות של הכנסת, בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו). החלטת ההצבעה במליאה צפויה בעוד כמה שבועות.

יש לציין כי בדירקטוריונים של שתי חברות כרטיסי האשראי הגדולות יש גם דירקטורים שאמנם אינם אנשי הבנק אולם מונו במישרין או בעקיפין על ידי בכירי הנהלות הבנקים הגדולים השולטים בחברות האשראי. בשלב זה הוראת המפקחת איננה מתייחסת אליהם, בהנחה שדירקטורים אלה אינם מצויים בניגוד עניינים מובנה בהיותם חבים חובת נאמנות רק לחברה. עם זאת, ההנחה היא שעם התקדמות המהלכים, לפני ביצוע המכירה או כניסת הבעלים החדשים, יידרשו הנהלות הבנקים שלא להתערב עוד בחידוש מינויים או במינויים חדשים של דירקטורים חיצוניים.