זה הזמן להתעורר ולהשקיע במניות השווקים המתעוררים

אפיק זה מסתמן כמנצח של 2016 עד כה, כשבקרן המטבע העולמית חוזים כי השנה וב-2017 יצמחו השווקים המתעוררים בקצב של 4.2%-4.6%

גזפרום הרוסית / צילום: רויטרס
גזפרום הרוסית / צילום: רויטרס

נכון לנקודה זו בשנה, נראה כי אפיק ההשקעות המנצח של 2016 הוא האפיק המנייתי בשווקים המתעוררים. אחרי שב-2015 הוא איבד כ-20% מערכו, מדד ה-MSCI Emerging Markets עלה בכ-13% מתחילת השנה, וזאת לעומת תשואה של כ-7% ב-S&P500 ושל כ-5% במדד ה-MSCI הגלובלי. אם מתחשבים גם בכך שמרבית המטבעות בשווקים המתעוררים התחזקו מתחילת השנה, ביצועי היתר של אפיק זה בולטים אף יותר - מדד ה-MSCI Emerging Markets הדולרי התחזק בכ-16% מתחילת 2016.

הביצועים החזקים של האפיק המנייתי בשווקים המתעוררים נובעים ממספר סיבות מרכזיות. תחילה, כמכלול, התמונה המאקרו-כלכלית בשווקים המתעוררים משתפרת בחודשים האחרונים, ובקרן המטבע העולמית חוזים כי ב-2016 וב-2017 יצמחו השווקים המתעוררים בקצב של 4.2% ו-4.6%, בהתאמה, לעומת צמיחה של 4% ב-2015. למרות שסין, הכלכלה המתפתחת הגדולה ביותר, נמצאת בהאטה כלכלית מסוימת, במדינות אחרות ומרכזיות המגמה היא הפוכה. לדוגמה, ברזיל ורוסיה צפויות לעבור מהתכווצות חדה בתוצר ב-2015 לחזרה לצמיחה מתונה ב-2017, כשבנוסף, הודו ממשיכה לייצר באופן מתמשך צמיחה גבוהה של למעלה ל-7%.

גורם נוסף, ולהערכתנו משמעותי במיוחד, שאיפשר לאפיק המנייתי בשווקים המתעוררים להציג ביצועים חזקים ב-2016, הוא מדיניות הריבית בארה"ב. באופן היסטורי, אפיקי הסיכון בשווקים המתעוררים מגיבים בשלילה לצמצום מוניטארי בארה"ב, שמתואם עם יציאת כספים מאסיבית ממדינות אלו ועם פיחותים חדים בשערי המטבע המקומי. כזכור, בתחילת 2016 תחזית הבנק הפדרלי הייתה לארבע העלאות ריבית בארה"ב, אך ככל שהתקדמה השנה התברר שהערכות אלו הן אופטימיות מדי, וכעת ידוע שהפדרל ריזרב יסתפק בהעלאת ריבית אחת לכל היותר. כפועל יוצא, גם מטבעות השווקים המתעוררים רשמו ייסופים חדים (בברזיל לדוגמה הריאל המקומי התחזק בכ-16% מתחילת השנה) ואפיקי המניות במדינות אלו משכו היקף גדול של כספי משקיעים זרים.

המגמות החיוביות לעיל לא נעלמו מעיני המשקיעים, שכאמור חוזרים ובגדול למניות השווקים המתעוררים, כאשר מתחילת השנה משך אפיק זה השקעות של כ-28 מיליארד דולר דרך קרנות סל (ETF's) בלבד, וזאת לעומת יציאת כספים בסך כ-26 מיליארד דולר ב-2015.

מול הסיכון, הכנסה שוטפת גבוהה

אפשרות מעניינת לחשיפה לאפיק המנייתי בשווקים המתעוררים היא באמצעות קרן הסל WisdomTree Emerging Markets High Dividend Fund (סימול: DEM). הקרן עוקבת אחר מדד ייחודי של WisdomTree הכולל מניות עם תשואת דיבידנד גבוהה בשווקים המתעוררים. משקל כל חברה בקרן נקבע על ידי היקף הדיבידנד שהיא משלמת במזומן בכל שנה. הקרן הוקמה ב-2007, היא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.63% ומנהלת נכסים בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר. מחזור המסחר הממוצע ב- DEM הוא של כ-300 אלף מניות.

ברמה הסקטוריאלית, הקרן ממוקדת במגזרי הפיננסים (כ-16%), שירותי התקשורת (כ-16%) והאנרגיה (כ-14%). ברמה הגיאוגרפית, הקרן ממוקדת בטייוואן (כ-25%), סין (כ-17%) ורוסיה (כ-15%). ההחזקות הגדולות בקרן הן בחברות האנרגיה הרוסיות Gazprom (כ-4.3%) ו-Lukoil (כ-3.3%), בחברת ייצור רכיבי הטכנולוגיה Hon Hai Precision, הידועה גם כ-Foxconn (כ-2.9%) ובבנק הסיני China Construction (כ-2.9%). הקרן מספקת תשואת דיבידנד גבוהה במיוחד של כ-5.7%, זאת לעומת תשואה של כ-2.5% במדד ה-MSCI Emerging Markets, ובכך מספקת למשקיעים הגנה בצורה של הכנסה שוטפת גבוהה. מתחילת השנה החזירה הקרן תשואה של כ-25%, זאת לעומת כאמור תשואה של כ-16% במדד ה-MSCI Emerging Markets הדולרי.

גורמי הסיכון בהשקעה באפיק המנייתי בשווקים המתעוררים הם מגוונים. תחילה, בדומה למקרים שקרו בעבר, אנו מעריכים כי תהליך צמצום מוניטארי מהיר מהצפוי בארה"ב עשוי לגרום ליציאת כספים מהמדינות המתפתחות, ולכן גם לפיחותים חדים במטבעות המקומיים ולביצועי חסר של נכסי הסיכון. בנוסף, קיימות עדיין בעיות כלכליות מהותיות בחלק מהמדינות המתפתחות החשובות, דוגמת בעיית החובות הכבדים בסין והמצב הפיסקאלי המאתגר בברזיל, שעשויות לגרום לאירוע "ברבור שחור" ולפגוע במיוחד באפיק השווקים המתעוררים. מסיבות אלו, אנו מאמינים כי השקעה במניות בשווקים המתעוררים מתאימה למשקיעים בעלי נכונות לרמה גבוהה של סיכון.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

האלוקציה הגיאוגרפית
 האלוקציה הגיאוגרפית