2 קרנות סיניות במו"מ לרכישת איירון סורס לפי שווי של כמיליארד דולר

המתווה המסתמן: בשלב הראשון יימכרו 70%-80% ממניות איירון סורס, עם אופציה לרכישת יתרת המניות ■ בעלי איירון סורס מעוניינים לחתום על עסקה עד סוף השנה

העסקה למכירת חברת האינטרנט איירון סורס מתקדמת: ל"גלובס" נודע כי שתי קרנות סיניות, CDH ו-ZZ קפיטל, מתמודדות על רכישת החברה הישראלית לפי שווי של כמיליארד דולר (נמוך משמעותית מהשווי עליו דובר בפרסומים קודמים לפני כמה חודשים).

איירון סורס, הנחשבת לחברת האינטרנט הגדולה בישראל, פועלת בתחום של הפצה וקידום אפליקציות ופרסום בטלפונים חכמים. זהו תחום "חם" המתפתח במהירות, אולם הוא גם חשוף לשינויים רבים ומהירים וכן לתחרות עצומה מצד חברות ישראליות ועולמיות כאחד. לכן, השווי של חברות בתחום יכול להתרחב או להתכווץ בפרקי זמן קצרים.

CDH, קרן פרייבט אקוויטי שהוקמה ב-2002, מנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-19 מיליארד דולר (לפי אתר החברה). לקרן, המתמקדת בעיקר בהשקעות בסין, יש משרדים בהונג קונג, בסינגפור, בבייג'ין, בשנחאי, בשנז'ן ובג'קארטה. ZZ קפיטל נוסדה ב-2011 ומשרדיה הראשיים נמצאים בבייג'ין. הקרן פעילה בכל העולם ובעיקר בארה"ב, באנגליה, בגרמניה, ביפן ובישראל ומנייתה נסחרת בבורסה של הונג קונג לפי שווי של כ-310 מיליון דולר, לאחר עלייה של 75% מתחילת השנה.

בעלי איירון סורס מעוניינים, ככל הידוע, לחתום על עסקה עם אחת מהקרנות עד סוף השנה, על מנת שסגירת העסקה תהיה לכל המאוחר ברבעון הראשון של 2017. לפי המתווה המסתמן העסקה תתבצע בשני שלבים (בדומה לעסקאות הענק בהן נמכרו כתר פלסטיק וישקר), כשבשלב הראשון תרכוש הקרן הזרה 70%-80% מאיירון סורס עם אופציה לרכישת יתרת המניות בשלב מאוחר יותר. הפרטים והשווי הסופי ייסגרו ככל הנראה בשבועות הקרובים, במסגרת המו"מ שמתנהל כעת בין הצדדים.

מנור זמר, המייצג את קרן ZZ קפיטל בישראל, מסר בתגובה כי "אנחנו בודקים הזדמנויות השקעה בכל העולם כל הזמן. לגבי איירון סורס אנחנו לא מעוניינים להגיב". מאיירון סורס נמסר כי: "מפעם לפעם החברה מקבלת הצעה מגופים סיניים ואחרים אבל אין שום הצעה קונקרטית".

רווחית לאורך כל הדרך

בספטמבר אשתקד רכשה איירון סורס את חברת סופרסוניק, שפעלה בתחום הפרסום במובייל, בעסקה שהוערכה בכ-150 מיליון דולר, במניות ובמזומן. כתוצאה מהמיזוג גדלה מצבת העובדים של איירון סורס מכ-550 לכ-800. מאז ביצעה החברה עוד מספר רכישות קטנות יותר של חברות ישראליות. לאיירון סורס משרדים בתל אביב, בניו יורק, בסן פרנסיסקו ובבייג'ין.

בסך הכל, ערכה החברה עד היום שבע עסקאות מיזוג, כולן עם חברות ישראליות. עם כל מיזוג הוסיפה מייסדים לשורותיה, עד שכיום מספרם הוא עשרה. לפני כשנתיים גייסה כ-110 מיליון דולר ממשקיעים כדוגמת כלל-טק של לן בלווטניק, משקיעים מוסדיים מסין ומארצות הברית, לאומי פרטנרס וקרן דיסרפטיב של טל ברנוח. כל זאת כאשר החברה רווחית לאורך כל הדרך, ועדיין חלק הארי של המניות בידי המייסדים.

איירון סורס הוקמה ב-2009 על-ידי המנכ"ל תומר בר זאב והאחים איתי, רועי ואייל מילרד, והחלה את דרכה כספקית ומפיצה של תוכנות חינמיות, שהפכו לפופולריות מאוד בעידן האפליקציות. בשלב מסוים הבינו באיירון סורס שהנכס האמיתי שלהם הוא דווקא הפלטפורמה להפצת אותן תוכנות, שפיתחו לצרכים פנימיים, והפכו את החברה מחברה המוכרת לצרכנים, B2C, לחברה המוכרת לחברות או למפתחים אחרים. בהמשך הפכה איירון סורס לאחת השותפות הגדולות של גוגל, וסיפקה שירות גם לחברת בבילון, בהפצת תוכנת התרגום שלה ותוכנות חינמיות אחרות בתחומי האבטחה, תשתיות המחשוב והמשחקים. בשלב מסוים עמדה איירון סורס להתמזג עם בבילון, אולם המיזוג לא יצא לפועל.

איירון סורס פיתחה גם פלטפורמה לעולם האפליקציות, שמספקת פתרון להפצה, התקנה ומוניטיזציה. החברה מטפלת ביותר מ-7 מיליון התקנות ביום עם מעל ל-70 אלף אפליקציות מובייל. החברה ביצעה סבב גיוס אחד בלבד, כשבספטמבר 2014 גייסה 85 מיליון דולר בהובלת קרן Disruptive של היזם והאנג'ל טל ברנח, לצד שורה של משקיעים אמריקאים, בהם לן בלווטניק באמצעות חברת Access Industries.