בעקבות הפחתת התחזיות: טבע השלימה ירידה של 48% מהשיא

לידר: "טבע נפלה כי פרסמה תחזיות ותוך זמן קצר מאוד כבר עדכנה אותן כלפי מטה" ■ קרדיט סוויס: "קריטי שטבע תציע תחזיות ריאליסטיות ל-2017, ותסביר בבירור מהי הדרך להגיע אליהן"

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

איפה התחתית? מניית טבע  ירדה אמש (ג') ב-8.36% בוול סטריט, בעקבות פרסום דוחות הרבעון השלישי, והשלימה בכך ירידה של 43% מתחילת השנה ושל 48% מהשיא אליו הגיעה באמצע 2015. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 34.7 מיליארד דולר - מחיר נמוך מזה ששילמה טבע עבור אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן בעסקה שנחתמה לפני כשנה והושלמה לפני כחודשיים. מחיר מניית טבע הוא כעת 37.6 דולר, שפל של שלוש שנים ונמוך בכ-15% מהמחיר בו נסחרה המניה בעת שארז ויגודמן מונה למנכ"ל טבע בתחילת 2014.

הדוחות עצמם היכו את תחזיות הרווח של האנליסטים, אך לא עמדו בתחזיות ההכנסות. כמו-כן, החברה עדכנה בהם כלפי מטה את הציפיות ל-2016 כולה - מהכנסות של 22-22.5 מיליארד דולר ל-21.9-21.6 מיליארד. סבינה לוי, אנליסטית לידר שוקי הון: "תחזיות הטווח הקרוב והרחוק שנתנה טבע ביולי נתפסו על-ידי השוק כאופטימיות, כך שכשהדוח ועדכון התחזיות שהגיעו, לא היוו הפתעה גדולה לשוק. אולם המשקיעים בוול-סטריט אגרסיביים ואמון הוא מאוד חשוב להם. נראה שהם הגיבו בחריפות לכך שטבע מעדכנת תחזיות רק זמן קצר אחרי שהציגה אותן. הפגיעה העיקרית בתוצאות נבעה מהתחום הגנרי, כשרק לפני כחודשיים ערכה טבע יום עיון גדול ומרשים להצגת התוכניות הגנריות שלה ולא הדגישה את הבעיות".

אנליסטים מעדכנים את המחירים למטה

לוי מוסיפה שהדוחות מרמזים שעלול להיות גם עדכון בתחזית 2017, אם כי טבע לא ציינה באופן רשמי דבר לגבי זה. תחזיות טבע כעת הן להכנסות של 25.2-26.2 מיליארד דולר ב-2017, ל-25.8-26.9 מיליארד דולר ב-2018 ול-26.7-27.8 מיליארד דולר ב-2019.

לוי: "המוקד של תשומת הלב בתחום האינובטיבי הוא כרגע המוצרים להפרעות תנועה שנרכשו מאוספקס והמוצרים למיגרנה של לבריס, שהחברה צופה לכל אחד מהם הכנסות של מיליארדי דולרים לאורך תקופת חייהם והמיליארדים הללו לא מתומחרים במודלים של רוב האנליסטים, לפחות לא באופן מלא. במוצר של אוספקס הסיכון הקליני הוא נמוך יחסית. במוצר של לבריס יש עדיין סיכון קליני ויש גם סיכון שיווקי, כי לא ידוע עדיין עד כמה המוצר יהיה מבודל ממוצרים אחרים שנמצאים כעת בפיתוח, והאם יצליח להיות הראשון בשוק".

עד אתמול, רוב האנליסטים שמרו על המלצת קניה או תשואת יתר למניית טבע והציגו מחירי יעד של סביב 65 דולר למניה, גם כשהמניה החלה להתדרדר ולהיסחר בדיסקאונט של 20%-30% על ההמלצה. כעת בעקבות הדוחות, רבים מהאנליסטים עדכנו את המחירים כלפי מטה, כדי להתאים את התחזיות למתרחש בפועל בשוק.

סטיבן טפר, אנליסט אי.בי.אי, ציין גם הוא כי "הדוח מעלה סימן שאלה איך תיראה 2017, אם כי ישנם עדיין תרחישים אופטימיים. הקופקסון הפתיע לטובה - ציפיתי לירידה חדה יותר. בשיחת הוועידה חזר ויגודמן על ההערכות שהסיכוי לגנריקה למוצר הקופקסון 40 מ"ג בשנה הקרובה הוא קטן". זאת, לעומת תחזיות רוב האנליסטים שהגנריקה תיכנס בתחילת 2017.

הקופקסון הפתיע לטובה

בעוד חלק מהאנליסטים מבקרים את רכישת אקטביס בשוק בו הגנריקה במצוקה, טפר אומר: "ניתן לראות את החשיבות הרבה ברכישה. לאחריה יש לטבע יתרון לגודל, אפשרות להתייעלות תפעולית וצבר מוצרים רחב ואיכותי שיאפשר לה לצמוח בסביבה של שחיקת מחירים".

האנליסטים ד"ר ומיל דיבאן ומיוריאל צ'ן מקרדיט סוויס אמרו כי "אנחנו חוזים שפחות כסף יזרום לטבע עד שהחברה תאפשר ראות טובה יותר קדימה ל-2017 והלאה. אנחנו מעריכים שיעבור זמן עד שמשקיעים יהיו יותר חיוביים לגביה. קריטי שטבע תציע תחזיות ריאליסיטות ל-2017, ותסביר בבירור מהי הדרך אליהן".

ישנם גם אנליסטים שעדיין רואים את התמחור של טבע כטעות. "טבע היכתה את תחזיות הרווח ולהערכתנו יכולות הביצוע שלה מתמחרות בחסר", אומרים האנליסטים לואיז צ'ן, ברנדון פולקס וזינה חסן מבית ההשקעות גוגנהיים. "אנחנו מאמינים שהמניה תעלה בעקבות סינרגיות בגנריקה, התפתחויות בצנרת מוצרי המקור ורכישות קטנות. עם זאת, השוק עדיין מוטרד מאיכות העסקאות של טבע, החקירה הממשלתית והיעדר צמיחה אורגנית".

האנליסטים דיוויד מאריס, קייטי ברנן ופטריק טרוצ'יו מוולס פארגו ציינו שטבע היכתה את תחזית הרווח בעיקר בשל הטבות מס והכנסות חד-פעמיות, אולם הרווח התפעולי דווקא ירד. "אנחנו עדיין אוהבים את המניות של טבע וחושבים שהתמחור אטרקטיבי, צנרת המוצרים בהערכת חסר ויתרונותיה התחרותיים לא מוערכים מספיק".

לדברי יונתן קרייזמן, אנליסט הפארמה בבנק ירושלים, "טבע עדכנה את התחזיות ואנו מעריכים שהסיבות לכך קשורות לחולשה בגנריקה בארה"ב ולקשיים איתם טבע מתמודדת במקסיקו לאחר הרכישה המאכזבת של רימסה. קרב ההגנה על הקופקסון כבר מחוץ לידיים של טבע ותלוי במידה רבה בהחלטות ביהמ"ש, ה-FDA והמתחרה סנדוז, שבהתאם לנסיבות תחליט בחודשים הקרובים אם להשיק קופקסון גנרי בסיכון. לאחר-מכן, טבע תקווה לתוצאות קליניות טובות בתרופות לפרקינסון ומיגרנה".

ויגודמן בשיחת הוועידה: לא מתוכננת רכישה עצמית של מניות

בשיחת הוועידה עם פרסום דוחותיה אתמול אמר מנהל החטיבה הגנרית של טבע, סיגי אולפסון, כי הסיבה העיקרית לחולשה בתחום הגנרי בארה"ב, מעבר לירידה במחירים לרוחב סקטור הגנריקה, היא דחייה בהשקה של מספר מוצרים גנריים משמעותיים שהיו אמורים להיות מושקים ברבעון הנוכחי, ל-2017 או אפילו ל-2018.

החדשות הטובות בהקשר הזה הן שההכנסות שהיו צפויות ברבעון הנוכחי, לא נעלמו אלא רק נדחו למועד מאוחר יותר, אולם החדשה הרעה היא שהדחייה משמעותית, אמר.

עוד ציין אולפסון כי טבע נאלצה למכור 79 מוצרים של אקטביס עם רכישתה, כדי לעמוד בחוקי ההגבלים העסקיים, וגם בעקבות זאת ניכרה חולשה בפעילות הגנרית בארה"ב. ירידת המחירים לרוחב הסקטור צפויה, לדבריו, להישאר בטווח ה"אחוזים החד ספרתיים הנמוכים", אך לא ברור עד מתי תימשך מגמת הירידה. אולפסון ציין עוד שבצנרת של טבע מחכים לאישור 2,000 מוצרים גנריים, בהם גנריקה לתרופות כמו נובהרינג, ויאגרה ובייטה.

סבינה לוי מלידר שוקי הון: "לסקטור הגנריקה יש כמה בעיות שהן לא נקודתיות לרבעון יחיד. למרות זכיית דונלד טראמפ בבחירות בארה"ב, יש בעיות בסקטור שלא קשורות לפוליטיקה. ההוצאה ההולכת וגדלה על תרופות לא תאפשר התאוששות מחירים משמעותית".

בשיחת הוועידה אמר מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, כי החברה אינה מתכננת כרגע רכישה חוזרת של מניות, למרות המחיר הנמוך יחסית, אלא תכוון כל תזרים פנוי להקטנת החוב. כמו-כן לא מתוכננות רכישות גדולות. ויגודמן הודה שעסקת רימסה היא "כישלון", אך אמר שזה אינו מוריד מההצלחה של עסקאות אחרות, למשל אוספקס. לדבריו, "בהמשך נתמקד בפחות מיזמים, כך שכל שקל שנשקיע ייצור לנו ערך. אם נזהה פרויקטים שלא מניבים ערך, נסגור אותם. אנחנו בוחנים מחדש את כל הפעילות שלנו, כתמיד, ורוצים להשתמש ברכישות רק במקומות בהם הן מקפיצות אותנו רמה, ולא רק לסינרגיות". בנוגע להפרשה שבוצעה בשל חקירת שחיתות במדינות מתפתחות, אמר ויגודמן: "הפסקנו מערכות יחסים עסקיות בעייתיות, הפסקנו פעילותנו במספר מדינות, נפרדנו מעובדים מסוימים ופירקנו והרכבנו מחדש את ההנהלות בכמה מהמדינות".

טבע
 טבע