עסקי העיתונות ב"וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו-יורק טיימס" פורחים

אתרי חדשות ועיתונים הוצפו בתרומות ובבקשות למנויים מיד לאחר ניצחונו של טראמפ ■ "ניו-יורק טיימס" רשם שיא במספר הכניסות לאתר, וב"וול סטריט ג'ורנל" גדל קצב הצטרפות ב-300%

ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס
ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס

ארגון החדשות שלא למטרת רווח ProPublica מקבל בדרך-כלל כעשר תרומות ליום. שלשום הוצף האתר שלו בתרומות, בערך שלוש בדקה. ProPublica הוא אחד מגופי חדשות, כמו ניו-יורק טיימס ווול סטריט ג'ורנל, שנהנים מזרם של תרומות או מנויים מאז ניצחונו של דונלד טראמפ ביום שלישי שעבר.

אתמול קיבלו שלושת גופי החדשות הללו תמיכה מהקומיקאי ג'ון אוליבר ב-HBO, שהתלונן על "עובדות מזויפות" שהסתובבו במדיה החברתית במהלך הקמפיין, וקרא לצופים לתמוך בעיתונות אמיתית. "הרבה אנשים הרגישו אחרי הבחירות מחויבות להגיב בדרך אזרחית כלשהי, והעיתונות היא חלק גדול מזה", אמר ריצ'רד טופל, נשיא ProPublica.

התמיכה הזו היא איתות מעודד לתעשייה שמנסה להסביר איך כל-כך הרבה עיתונאים פספסו את העלייה של טראמפ. המו"לים של העיתונים, שנפגעו מנטישת קוראים ומפרסמים במשך שנים, נאלצו לקצץ את כוח העבודה שלהם והיקפי הסיקור. וול סטריט ג'ורנל, למשל, פיטר לפחות 50 עובדים החודש.

בטיימס, כמות מנויי הדפוס והדיגיטל עלתה בקצב מהיר פי ארבעה לפחות מאז יום הבחירות. החברה רשמה תנועת שיא באתר שלה בימים ה-8, 9 ו-10 בחודש, מסר העיתון בהודעה שלשום. ב-13 בנובמבר במכתב התחייבו לקוראים היו"ר והמו"ל ארתור סולצברגר והעורך דין באקט "להקדיש מחדש" את העיתון ל"שליחות הבסיסית של עיתונות הטיימס".

השניים מסרו שהם האמינו שהסיקור של שני המועמדים לנשיאות היה הוגן, אך הם גם שאלו, "האם חוסר הקונבנציונליות הברור של דונלד טראמפ הוביל אותנו וגופי חדשות נוספים לא להעריך מספיק את התמיכה בו בקרב הבוחרים האמריקאים?". באקט אמר בראיון שעיתונאים "צריכים לעשות עבודה טובה יותר בשטח, ולשוחח עם סוגים שונים של בני אדם".

קיראו עוד ב"גלובס"


המכתב גרם לטראמפ לצייץ בטוויטר ביום ראשון שהטיימס "מתנצל על הסיקור הגרוע שלהם אותי". בפוסט נוסף מאותו יום הוא כתב, "וואו, ניו-יורק טיימס מאבד אלפי מנויים בגל הסיקור הגרוע מאוד והבלתי מדויק שלהם את תופעת טראמפ". הציוצים שלו עוררו עיתונאים, גם בעיתונים יריבים, לצייץ בתגובה שיותר אנשים צריכים להיות מנויים של טיימס.

בוול סטריט ג'ורנל קצב הצטרפות המנויים החדשים עלה ב-300% למחרת הבחירות. המשקיעים הבחינו בנעשה, ומניות של עיתונים הנסחרים בבורסה עלו מאז הבחירות. מניית המו"ל הגדול ביותר, גאנט, הובילה בעלייה של 18%. מדד מניות המדיה של S&P, שכולל מניות טלוויזיה, חברות פרסום וכבלים, עלה ב-3.7%.

בחדרי החדשות נערכים העיתונאים לקרב עם הנשיא הנבחר, שהשמיץ אותם ופגע באמינותם בפני התומכים שלו. טראמפ פטר כתבות קריטיות כשקרים, מנע גישת עיתונאים לעצרות שלו, קרא לחוקים מחמירים יותר למניעת דיבה ואיים לתבוע את הטיימס שדיווח על כך שהטריד נשים.

טופל מסר שקיבל "קצת התרעה מראש" מאנשים ב-HBO על כך שג'ון אוליבר עומד לקרוא לצופים לתרום ל-ProPublica. "ראינו עלייה ברורה מאוד מאוחר בליל יום שלישי, כאשר תוצאות הבחירות התבררו", אמר טופל. "ואז זה עלה עוד מדרגה אחרי השידור של ג'ון אוליבר".

התמיכה הציבורית התרחבה גם לרדיו הציבורי. KCRW, אחת משתי התחנות באזור לוס אנג'לס שקשורה לרדיו הציבורי הלאומי, קיבלה כמות כפולה של תרומות בשבוע שאחרי הבחירות, לדברי ג'ניפר פרו, נשיאת התחנה הפועלת מסנטה מוניקה. "לא פנינו בבקשה לתרומות, אז זו הייתה ללא ספק תגובה ספונטנית של אנשים", אמרה.