שי באב"ד: רה"מ מדבר על הפחתת הרגולציה בכל המשרדים

שמואל האוזר, יו"ר הרשות לני"ע:  אנחנו מקדמים בימים אלה הצעת חוק שנועדה לתת בידי הרשות את הסמכות למתן פטור מהוראות בחוק הדירוג לחברת דירוג הפועלת בישראל וכפופה לדין הזר

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

בכנס שקיימה הערב (ד') חברת הדירוג S&P מעלות אמר שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, כי "אנחנו מקדמים בימים אלה הצעת חוק שנועדה לתת בידי הרשות את הסמכות למתן פטור מהוראות בחוק הדירוג לחברת דירוג הפועלת בישראל וכפופה לדין הזר אם נמצא כי הוראות הדין הזר מבטיחות די הצורך את ענייניו של ציבור המשקיעים בישראל. בכך נוכל לאזן בין ההגנה הנדרשת לציבור ולמשתמשים בדירוגי חברות הדירוג, לבין הרצון להימנע רגולציה מכבידה ומיותרת. הצעת חוק זו משקפת עת הגישה שלנו המבקשת לנווט את שוק ההון הישראלי כחלק מהסביבה הגלובלית".

האוזר הוסיף, כי "לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לאמץ את דירוג החוב הבינלאומי כך שהוא יחליף את סולם הדירוג המקומי הנוהג היום בישראל. המשמעות היא שחברת דירוג בישראל תהיה מחויבת, על פי חוק, לנטוש את הדירוג המקומי ולעבור לסולם דירוג בינלאומי. אני מתנגד בתוקף לרעיון הזה וסבור שאת ההחלטה באיזה סולם דירוג להשתמש יש להותיר בידי חברת הדירוג ובידי החברות המדורגות. למיטב ידיעתי אין אף רגולטור מסביב לעולם שכפה דרישה כזו. לא תמיד אנחנו יותר חכמים מכולם. יש לבחון את הפגיעה האפשרית בשוק האג"ח בישראל כתוצאה ממהלך מרחיק לכת שכזה, ויש לבחון את הפגיעה האפשרית בתעשיית דירוג האשראי המקומית ובחברות המדורגות, והעלויות המשמעותיות הנוספות שיתווספו כתוצאה מהשינוי. נדרשת בחינה מעמיקה ויש להיזהר מקבלת החלטות פזיזות שיכולות לפגוע באופן דרמטי בשוק ההון המקומי".

לדברי שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, "אנחנו בעיצומו של תהליך העברת תקציב 2017-2018. התקציב תמיד בא יחד עם רפורמות מבניות שמטרתן להפחית אי שוויון, לראות איך אנו מעודדים צמיחה ופריון ולבסוף איך אנחנו מורידים את עלויות המחיה בישראל. לאחרונה, יש הרבה קולות שטוענים שאנשים עשירים אשמים באי השוויון ובשיעורי העוני, חשוב לי מאד לומר להם - ההיפך הוא הנכון. אנשי העסקים הם המפתח לצמיחה. אנחנו בממשלה יכולים לייצר את הרגולציה המתאימה אבל לא אנחנו ניצור מקומות עבודה. אנחנו גם עושים מאמצים לדה רגולציה - ראש הממשלה מדבר על הפחתה של 25% מהרגולציה בכל משרדי הממשלה. כשאנחנו מדברים על צמיחה, שני המרכיבים החסרים הם השקעות, וקלות הביצוע שלהן. אנחנו נחושים לשנות את התייחסות למגזר העסקי הפרטי".

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות אמרה בכנס כי "היום ברור לכל שאין להעלות על הדעת שוק חוב משוכלל ומפותח ללא המסד האיתן של דירוג מקצועי ובלתי תלוי הן בהיבט החברות והן בהיבט המדינות. התפתחות תחום הדירוג הקדימה במידה מסוימת את הפעילות הערה בשוק האג"ח בישראל, בשונה משווקים אחרים בעולם. בפועל, היא תמכה בהתפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי, שחשיבותו לצמיחה, למימון חברות ולפעילות העסקית שלהן אינה שנויה במחלוקת. שוק האשראי החוץ בנקאי חיוני לקיומו של משק מודרני ושוק הון מפותח".

הממונה על שוק ההון באוצר דורית סלינגר אמרה כי "לאחרונה אנו שותפים לאירוע היסטורי והוא הקמת רשות שוק ההון וההיפרדות ממשרד האוצר. רשות פיקוח עצמאית תבטיח את יכולתו של הרגולטור לפעול במהירות וביעילות ובאופן נטול פניות, נוכח השינויים והדינמיות של השווקים".