ויכוח ביהדות ארה"ב: בנון אנטישמי, פרו-ישראלי או שניהם?

יהודים ימניים מגינים על "האסטרטג הראשי" המיועד של הנשיא טראמפ לאחר שהליגה היהודית נגד השמצה תקפה אותו בגין קשריו עם "אנטישמים וגזענים חסרי בושה" 

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הוויכוח הנוקב בין דמוקרטים לרפובליקאים על החלטת הנשיא המיועד, דונלד טראמפ, למנות את סטיבן בנון, מראשי "הימין האלטרנטיבי", לתפקיד "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, גלש לקהילה היהודית בארה"ב. הגרסה היהודית של הפולמוס הזה: האם בנון טוב או רע ליהודים? האם הוא אנטישמי, פרו-ישראלי או גם זה וגם זה?

הוויכוח הזה מטשטש את ההבדלים המסורתיים בין עמדות הימין והשמאל ביהדות האמריקאית. יהודים בצד הימני של המתרס קוראים זה מכבר תיגר על השמאל היהודי בגין תמיכת חלק מהשמאל בתנועת החרם נגד ישראל ובארגונים אנטי-ישראליים אחרים, שהימין מגדיר אותם אנטישמים.

עתה מכריזים יהודים בולטים שמזוהים עם הימין - לרבות אלן דרשוביץ - על תמיכתם בבנון, שמואשם בקשרים עם ארגונים של הימין הלאומני, חלקם גזענים ואנטישמים. יהודי הימין אומרים, שלא רק שבנון אינו אנטישמי, אלא שהוא פרו-ישראלי מובהק.

יהודים ליברליים מוקיעים את העובדה שאתר האינטרנט ברייטבארט, שבנון ניהל לפני שחבר לקמפיין של טראמפ, לפני כמה חודשים, נעשה שופר של תנועת Alt-Right - הימין האלטרנטיבי, אגד של קבוצות לאומנים לבנים, ארגונים אנטישמיים ומסגרות גזעניות. הדבק שמאחד אותן הוא אמונה שאזרחים לבנים הם קבוצת אוכלוסיה מקופחת, וסלידה מתקינות פוליטית.

וכך, יהודי הימין האמריקאי, שמשבחים את מינויו של בנון למשרת צמרת בבית הלבן, מוצאים עצמם בסירה אחת עם הגזען דייוויד דיוק, לשעבר "אשף גדול" בקו-קלאקס-קלן, שהגדיר אמש את המינוי כ"מצוין". השמאל היהודי מצטרף לקבוצות אנטי-ישראליות ולקהילה הדמוקרטית הגדולה בכלל בקריאה להשליך את בנון מהבית הלבן.

התפתחות אירונית אחרת היא, שהליגה נגד השמצה, שבמשך עשרות שנים היתה ארגון נערץ בקרב יהודי ארה"ב בשל מאבקה הבלתי מתפשר באנטישמיות ובמגמות גזעניות, מוצאת עתה את עצמה תחת מתקפה כבדה של הימין היהודי בגין מאבקה בבנון. הליגה גורסת, שבנון חובר ל"אנטישמים וגזענים חסרי בושה".

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, נמנעה מלהביע דעה על מינוי בנון בטענה שלארגון יש מדיניות רבת שנים להימנע מפרסום חוות דעת על מינויים שעושה הנשיא. דובר השדולה הכחיש ידיעות, שבשיחות פרטיות הביעו חבריה זעם על המינוי. אך ג'יי סטריט, השדולה הליברלית למען ישראל, מתחה ביקורת קשה על קידום בנון לבית הלבן. "לאיש ולאתר שלו יש היסטוריה ארוכה של התקפות על אנשים ועל ארגונים, לרבות ג'יי סטריט, ואלה התקפות נטולות הגינות, סובלנות ואמת", נאמר בהודעה של השדולה.

את הקמפיין לטיהורו של בנון מהשרץ האנטישמי מוביל מורט קליין, נשיא ארגון ציוני אמריקה, שנמצא בצד הימני של הסרגל הפוליטי. במאמר דעה באתר של סוכנות הידיעות היהודית (JTA) כתב קליין: "מכאיב לראות את רצח האופי הזדוני שנעשה בבנון ואת האשמות הכזב שהוא אנטישמי שמוטחות בו".
"למעשה, בנון הוא 'פטריוט אמריקאי שמגן על ישראל ויש לו אמפתיה עמוקה לעם היהודי', כפי שאומר ג'ואל פולאק, עורך בכיר בברייטבארט", כותב קליין. "פולאק הוא יהודי אורתודוכסי. האם יהודי אורתודוכסי היה משבח את בנון ועובד עמו שש שנים אם בנון אכן היה שונא יהודים מכוער?

"הניסיון של ארגון ציוני אמריקה וניתוח מאמרים בברייטבארט מאשש את הידידות של בנון - ושל ברייטבארט - לעם היהודי ולמדינת ישראל", מוסיף קליין. "להאשים את בנון וברייטבארט באנטישמיות זו התנהגות אורווליאנית. למעשה, ברייטבארט נלחם באומץ נגד אנטישמיות", כתב.

קליין מביא כדוגמאות את המאבק שניהל אתר ברייטבארט בעצרות אנטישמיות באוניברסיטת ניו-יורק, את המאמרים שפרסם האתר בגנות ההסתה האנטי-ישראלית של הרשות הפלסטינית, את דיווחי האתר על הדרכים שבהן מפרה איראן כביכול את ההסכם הגרעיני, את דיווחי האתר על מה שאירע באמת על סיפונה של האוניה הטורקית "מאווי מרמרה", שניסתה לפרוץ את הסגר הישראלי על עזה, ועל נזקי תנועת BDS.

כותב קליין: "אני חייב לשאול - האם היועצים הפרו-ישראליים המצוינים של טראמפ כניוט גינגריץ', רודי ג'וליאני, מייק פנס, מייק האקאבי, שלדון אדלסון ויהודים אורתודוכסים כג'ארד קושנר (חתנו של טראמפ), דייוייד פרידמן וג'ייסון גרינבלאט היו מתירים לאנטשימי שונא ישראל לעבוד עימם? האם איוונקה טראמפ, בתו היהודיה של טראמפ, שילדיה הולכים לבית-ספר יהודי, היתה מתירה לאנטישמי לעבוד עם אביה? האם אנטישמי היה ממונה ליישם את המצע הפרו-ישראלי החזק ביותר אי פעם של טראמפ"?
ובמאמץ למרק את בנון מדימויו האנטישמי, הוא ישתתף בארוחת ערב חגיגית של ארגון ציוני אמריקה בניו-יורק ביום א' בערב.

המשפטן הידוע אלן דרשוביץ התייחס בביטול להאשמות שבנון הוא אנטישמי. בראיון לברייטבארט הוא אמר: "אני חושב שאנו צריכים להיות זהירים מאוד לפני שאנו מאשימים אדם כלשהו באנטישמיות. מהראיות עולה בוודאות שלבנון יש יחסים טובים מאוד עם יהודים אינדיבידואלים".

לדברי דרשוביץ, ייתכן שבנון מושך אנטישמים, אך דבר זה אינו הופך אותו לאנטישמי. "השאלה הגדולה יותר היא, איך אתה מעריך אדם שלו עצמו אין איפיונים שליליים, אך הוא משמש מקור משיכה לאנשים שיש להם איפיונים כאלה", אמר המשפטן.

אך דרשוביץ האשים באנטישמיות דווקא פוליטיקאים מהזרם המרכזי במפלגה הדמוקרטית. בראיון נפרד בערוץ הליברלי MSNBC טען דרשוביץ, כי המועמד המוביל לראשות הוועדה הארצית של המפלגה הדמוקרטית, קית אליסון, אחד משני הצירים המוסלמים בבית-הנבחרים, משמש גורם משיכה לאנטישמים. "רבים מתומכיו שונאים יהודים. רבים (מהם) הריעו כששמעו על מועמדותו לתפקיד".

וברני מרקוס, אחד משני המייסדים של רשת חנויות הום דיפו, כתב אתמול: "אני מכיר את סטיב כציוני נלהב ותומך ישראל. תמיכתו עזה כל כך עד שהוא החליט לפתוח משרד של ברייטבארט בישראל כדי לוודא שהסיפור האמיתי של ישראל ייוודע בעולם. מה שעושים עכשיו לבנון הוא שונדה (שערוריה ביידיש)".

מכל מקום, הטענות האלה אינן משכנעות את הדמוקרטים. 169 צירים בבית-הנבחרים חתמו על מכתב לטרמאפ, שיזם הציר היהודי דייוויד סיסיליני, ובו נקרא הנשיא המיועד להדיח את בנון מתפקידו העתידי. "במינויו של בנון, אתה חותר תחת יכולתך לאחד את הארץ הזו", נאמר במכתב.

בעצרת בחירות במהלך הקמפיין אמרה המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון: "המיזוג דה-פאקטו בין ברייטבארט לבין הקמפיין של טראמפ משקף הישג ראוי לציון לימין האלטרנטיבי... כמובן, תמיד היו שוליים פרנואידים בפוליטיקה האמריקאית, שוליים שהיו ספוגים במשטמה גזענית, אך מעולם לא היה מועמד לנשיאות של מפלגה גדולה שמשלהב את הפרנויה הזו, מעודד אותה ונותן לה תהודה ארצית רבת-עוצמה... טראמפ מכניס את ארגוני מהשטמה לזרם המרכזי של הפוליטיקה האמריקאית".

בעצרות שלה נהגה קלינטון להקריא כותרות מאתר ברייטבארט: "אני לא ממציאה זאת, אבל יש שם כותרות כמו 'גלולות למניעת הריון הופכות נשים ללא אטרקטיביות ומשוגעות', 'משפה פקיסטנית מכרה את בתה לזנות כדי לממן עליה למכה', 'האם מעדיפים שהבת שלכם תהיה פמיניסטית או שיהיה לה סרטן'".

"אפשר להיות ציוני ואנטישמי בעת ובעונה אחת", כתבה אתמול ג'יין אייזנר, העורכת הראשית של העיתון היהודי המשפיע "פורוורד". "כפי שהסבירה כתבת שלנו, יש אנשים כמו בנון שרואים בישראל מדינה (לבנה) לאומנית, אנטי-ערבית שכדאי לתמוך בה - שם. פה, באמריקה, אנשים אלה יכולים לקבל, ואולי לכבד, יהודים מסוימים, אבל המטרה האידיאולוגית של אנשים אלה היא לטהר את הארץ הזו ממגמת הרב-תרבותיות ולהחזיר על כנן את הפריווילגיות לגברים נוצרים לבנים".