אנטי-איראנית ופרו-ישראלית: צמרת הביטחון של טראמפ

חבר הקונגרס מייק פומפאו, המזוהה עם תנועת "מסיבת התה", קיבל את הצעת הנשיא הנבחר לכהן בראשות ה-CIA ■ גם משרת התובע הכללי והיועץ לביטחון לאומי אוישו לקראת חילופי הממשלים בינואר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

חבר הקונגרס האמריקני ממדינת קנזס, מייק פומפאו, קיבל את הצעתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לכהן כראש ה-CIA - כך מסר היום (שישי) גורם בכיר במטה טראמפ. פומפאו נחשב לבעל רקע עשיר בסוגיות צבאיות ומודיעיניות, ומזוהה עם תנועת "מסיבת התה" במפלגה הרפובליקנית. כמו כן, הוא זוכה לתמיכת האחים קוך, המזוהים עם הממסד הרפובליקני.

בפריימריז הרפובליקניים הוא תמך בסנאטור מרקו רוביו, אולם הביע תמיכה בטראמפ לאחר ניצחונו בבחירות המקדימות. כמו כן, פומפאו נחשב מקורב לסגן הנשיא הנבחר מייק פנס, ואף סייע לו להתכונן לעימות עם הסגן הדמוקרטי טים קיין במהלך המרוץ. הוא בוגר האקדמיה הצבאית בווסט פוינט ובית הספר למשפטים של הרווארד.

פומאפו, חבר ועדת בית הנבחרים לענייני מודיעין, הוא אחד מהמבקרים החריפים ביותר של ממשל אובמה בגין הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ואף טען כי קיימים הסכמים סודיים בין הצדדים, מלבד ההסכם הפומבי - טענה שהוכחשה פעמים רבות בידי ממשל אובמה. כמו כן, הוא הביע תמיכה בשיטות האיסוף ההמוני של נתונים על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), לאחר שזו נחשפה ב"מסמכי סנודן".

 

במקביל, מטה טראמפ הציע לבכיר צבא ארצות הברית לשעבר מייקל פלין להתמנות לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. פלין השתתף אמש ב פגישתו של טראמפ עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה במנהטן, ועל פי גורמים במטה טראמפ קיבל את הצעת העבודה. פלין, ראש סוכנות הריגול הצבאית (DIA) לשעבר, נחשב לבעל קשרים ענפים בצמרת צה"ל, בדגש על קהילת המודיעין הישראלית. כמה גורמים במערכת הביטחון אף הגדילו לעשות ו הגדירו אותו כ"ידיד אמת" של ישראל .

עוד דווח היום בעיתון "ניו יורק טיימס" מפי גורם בצוות המעבר של טראמפ כי התובע הכללי של מדינת אלבמה לשעבר, ג'ף סשנס, ימונה לתפקיד התובע הכללי. אתמול פרסמה לשכתו של טראמפ הודעה בתום פגישה בין השניים, לפיה האחרון "התרשם בצורה שלא תיאמן" מהרקורד של סשנס בתפקידו באלבמה. היום נמסר כי סשנש קיבל את ההצעה.

סשנס היה הסנאטור המכהן הראשון שהביע תמיכה בטראמפ, ששיבח אותו השבוע על תפקודו בתור התובע הכללי של מדינת אלבמה. עם זאת, לסנאטור, יליד העיר סלמה שבאלבמה שבעבר שימשה מוקד למאבק למען זכויות השחורים, יש עבר בעייתי במערכת המשפט. לפני 30 שנה, עורך הדין ניסה להפוך לשופט פדרלי, אולם בשימוע שנערך בוועדת המשפט של הסנאט ב-1986 יוחסו לו הערות גזעניות.

עורכי דין שחורים סיפרו כי סשנס כינה אחד מהם "ילד" - כינוי גנאי שמקורו מתקופת העבדות - ואמר כי הבעיה היחידה שלו עם הארגון הגזעני KKK היא העובדה שחבריו מעשנים מריחואנה. הוא אף הואשם שקרא לארגוני זכויות אזרח "אנטי-אמריקניים" וחרף הכחשותיו הנמרצות נפסל מינויו, בפעם השנייה בלבד ב-50 שנה. הוא התמנה לתובע הכללי של מדינת אלבמה ב-1994 ונבחר לסנאט שנתיים לאחר מכן - רק כדי להצטרף בהמשך לוועדת המשפט שדחתה עשור לפני כן את מינויו לשופט פדרלי.

ההכרזה על מינוי פומפאו מגיע יום אחד לאחר שראש קהילת המודיעין של ארצות הברית (DIA) ג'יימס קלאפר הודיע כי התפטר מתפקידו. קלאפר, שהגיש את מכתב התפטרותו לוועידת המודיעין של בית הנבחרים אמר בפניה כי "הוא מרגיש טוב" לגבי ההחלטה. הוא יישאר בתפקיד עד לסוף כהונת ברק אובמה.

קלאפר היה צפוי לסיים את תפקידו עם כניסתו של הממשל החדש, אך הודעתו על התפטרותו הגיעה מוקדם מהצפוי. "נותרו לי 64 ימים בתפקיד ותהיה לי תקופה קשה עם אשתי לאחר מכן", אמר. קלאפר ניהל את קהילת המודיעין, המפקחת על 17 סוכנויות שונות, מאז 2010. כהונתו התאפיינה בהדלפות של אדוארד סנודן, שזעזעו את המודיעין האמריקני ופגעו בתדמיתה של ארצות הברית ברחבי העולם ובבית.

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות הוא טען כי רוסיה אחראית למתקפות הסייבר שפגעו במפלגה הדמוקרטית ובמוסדות אחרים. גורמים בכירים במערכת הביטחון האמריקנית אמרו כי מוסקבה מנסה להשפיע על הבחירות כדי שטראמפ, השואף לשיפור היחסים עם ולדימיר פוטין, ייבחר לתפקיד.