קב"ט עמידר ניהל מכרז ללחצני מצוקה: הצעה "שופצה" - וזכתה

דו"ח ביקורת על המכרז: "התנהלות זו של בטיטו, עלולה להגיע לכדי הפרת חובת האמונים" ■ עמידר: בעקבות אחד הדו"חות שנדון בועדת הביקורת, זימנה הנהלת עמידר את מנהל אגף הביטחון לשימוע"

משרדי עמידר / צילום: שלומי יוסף
משרדי עמידר / צילום: שלומי יוסף

אבי בטיטו, מנהל אגף ביטחון בחברת עמידר, ניהל מכרז של עמידר לרכישת לחצני מצוקה.

דירקטוריון עמידר קיבל בחודש יוני האחרון דו"ח ממשרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל, שבדקו את הליכי המכרז. גם משרד החקירות ויצמן יער חקירות בדק את המכרז ודיווח להנהלת עמידר. יו"ר עמידר הוא יצחק לקס, והמנכ"ל הוא ראובן קפלן. בטיטו הוא פעיל במפלגת בית היהודי ומקורב לראשי המפלגה השרים נפתלי בנט ואורי אריאל.

אלה הליקויים העיקריים שמצא משרד ראב"ד מגריזו בנקל במכרז הלחצנים:

"ההצעה שהופנתה לחברת G4S טכנולוגיות שונתה בכתב יד ביחס לכמה סעיפים טרם העברתה לחברה. מכך עולה כי התנאים והדרישות שהופנו למציעים שונים וכתוצאה מכך, בפועל, המציעים אינם מגישים הצעה באותו הליך".

על פתיחת תיבת המכרזים נאמר בדו"ח: "כפי שניתן לראות, הצעתה הכוללת של איתורן עמדה על סך 153 אלף שקל ואילו הצעתה הכוללת של G4S עמדה על סך של 168,480 שקל. בפרוטוקול התבצעה מחיקה בכתב יד של חישוב סכום ההצעה של חברת G4S ובמקומו נרשם סך של 140 אלף שקל. שינוי זה הוביל לכך שהצעתה של G4S הינה זולה יותר, למראית עין, מההצעה של איתורן, אך ללא כל הסבר. עקב כך, ההצעה שלכאורה אינה הזולה ביותר, נבחרה.

"שינוי החישוב שבוצע במסגרת בחינת הצעות המחיר שהתקבלו בהליך, כפי שתואר לעיל, מעיד על אי סדרים מהותיים במסגרת ניהול הליך זה... גם תגובתו של בטיטו לפיה החישוב בפרוטוקול נכתב בטעות.. אינו פותר את הפגם המהותי שנפל בהליך...

"ההליך נערך בין התאריכים 12 עד 15 בינואר 2015, ולפי המידע שהועבר לידינו עולה כי לחברת G4S נפתח כרטיס ספק ביום 31.12.14, כשבועיים טרם עריכת ההליך. לפיכך, היציאה להליך כשבועיים לאחר פתיחת כרטיס כאמור, עלולה להעיד על כך שבוצעה התקשרות עם אחד המציעים בהליך שלא במסגרת מאושרת ומוכרת להתקשרות עם ספק בעמידר".

"מסקנות אישיות"

לסיכום פועלו של בטיטו במכרז לחצני המצוקה נאמר בדו"ח עורכי הדין: "מבין הליקויים המהותיים שאותרו, בולטת ביתר שאת התנהלות חמורה מצד עורך ההליך בעת ניהול ההליך... "התנהלות זו של בטיטו... עלולה להגיע לכדי הפרת חובת האמונים וחובת הזהירות בה הוא חב כאורגן בחברה, וכן היתה עלולה להביא לחיוב החברה כלפי המשתתפים בהליך, בגין הפרת חובת החברה על פי הדין המנהלי ואף בפני תביעות נזיקיות. לפיכך אנו סבורים כי על מוסדות החברה להעמיק את הבדיקה באשר להיקף הפרת חובותיו של בטיטו לרבות חובותיו האישיות, ובהתאם לכך להסיק מסקנות אישיות".

גם משרד "ויצמן יער חקירות" מסר דו"ח לדירקטוריון עמידר בחודש יוני ונאמרו בו דברים דומים: "...על אף שאלות רבות לא הצליח בטיטו להסביר איך ייתכן ששבועיים טרם הזכייה במכרז נפתח לזוכה כרטיס ספק, והסבריו בעניין זה היו חסרי היגיון לחלוטין או משוללי כל בסיס הגיוני".

חברת עמידר מסרה בתגובה: "החברה יזמה לאחרונה ביצוע דו"חות ביקורת, בין השאר על אגף הביטחון. בעקבות אחד הדו"חות שנדון בועדת הביקורת, זימנה הנהלת עמידר את מנהל אגף הביטחון לשימוע. בדיקה נוספת שביצעה החברה העלתה שלא התקיימה עבירה על טוהר המידות ע"י מנהל האגף. פרויקט חלוקת חבילות המזון נעשה במסגרת פעילות חברתית בקהילה ובוצע ביוזמת דירקטוריון עמידר ולא כפי שנטען בכתבה".

אבי בטיטו לא הגיב.

פגישה במשרד המבקר

אין זו הפעם הראשונה שנבדק מכרז שבטיטו מעורב בו. במקרה קודם מדובר על יוזמה שנעשתה בברכת השר אריאל, שהיה ממונה אז על עמידר, לרכישת חבילות מזון כשי לדיירים קשישים בדיור הציבורי, בהיקף של כרבע מיליון שקל. בטיטו היה אחראי לרכישת החבילות. מבקר הפנים של עמידר, מנחם מרום, בדק את רכישת חבילות המזון, ובביקורת שלו עלו ממצאים על רכישות אצל ספקים מקורבים.

מרום עצמו קיבל לפני כחודשיים ממבקר המדינה צו הגנה זמני כחושף שחיתות, אולם הנהלת עמידר מבקשת להסיר את הצו ולפטר את מרום בנימוק של תיפקוד לקוי. המבקר הפנימי מרום טען, באמצעות עו"ד גדעון פישר, כי ההתנכלות והמהלכים לפיטוריו קשורים לבדיקה שקיים בעניין רכישת חבילות המזון על ידי בטיטו. מבקר המדינה יוסף שפירא קבע פגישה ל-24.11.16 עם בכירי חברת עמידר ומולם מנחם מרום, המבקר הפנימי של עמידר.