הסטארט-אפ העומד במרכז חקירת השוחד במל"ל

לפי החשד, איש העסקים הגרמני מייקל הרצוג השקיע בחברה, סטארט-אפ של הבת של אבריאל בר יוסף, 700 אלף דולר - במהלך שנועד לקנות את תמיכתו של בר יוסף בעסקיו בתחום הגז

הילה פוגל / צילום: מתוך ה–Linkedin של פוגל
הילה פוגל / צילום: מתוך ה–Linkedin של פוגל

היחידה הארצית של המשטרה עיכבה את אבריאל בר יוסף ביום שלישי האחרון לחקירה באזהרה בעקבות חשד לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים. כמו כן עוכבה לחקירה באזהרה בתו של בר יוסף, ד"ר הילה פוגל, החשודה שקיבלה טובות הנאה בתמורה לסיוע של אביה לגורמים זרים. כמו כן ביצעו שוטרי היחידה הארצית של המשטרה חיפושים בבתים של בר יוסף ופוגל ובמשרדיהם.

לפי החשד, בר יוסף קידם במסגרת תפקידו כמשנה לראש המל"ל, את ענייניו של איש העסקים הגרמני מייקל הרצוג, המקורב לו. זאת בתמורה לשוחד, בין היתר באמצעות הטבות וכספים לו או לבתו בלי שדיווח כדין על הקשר ביניהם. כמו כן, בר יוסף נחשד בכך שפעל לקידום אינטרסים של הרצוג בתחום הגז. לפי החשד שנחקר, השקיע הרצוג 700 אלף דולר בסטארט-אפ של פוגל בתמורה לקידום ענייניו.

פרקליטו של בר יוסף, עו"ד ז'ק חן: "מדובר בנושאים שהתפרסמו בעבר מטעם גורמים אינטרסנטיים, וכעת המשטרה בודקת אותם. מרשי משתף פעולה בחקירה, ואני בטוח שבסופה יתברר כי אין לטענות כלפיו כל שחר".

שיטה ייחודית

פוגל, דוקטור לנוירו-פיזיולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, הקימה את הסטארט-אפ NIBS יחד עם ד"ר יפתח דולב, ד"ר לנוירופיזיולוגיה גם הוא, כאשר שניהם היו בתקופת לימודי הדוקטורט. החברה פיתחה שיטה חדשה להדמיית מוח שמטרתה לאבחן מגוון רחב של מחלות מוח ונפש, ובהן אלצהיימר, כאבים כרוניים ומחלות נפש שונות.

בתחילת 2015, זמן קצר לפני ההשקעה המדוברת, סיפרה פוגל בראיון ל"גלובס" שבתחילת הדרך הכוונה של השניים הייתה לטפל בכאבי פאנטום באיברים קטועים באמצעות גירוי מוחי בתדר חשמלי נמוך. כבר בתחילת דרכה יצרה החברה קשר עם צאקי (יצחק) זיו-נר, מנהל השיקום האורתופדי בבית החולים שיבא (תל השומר), והוא הסכים לשלב את החברה בניסוי קליני בבית החולים. קיימות חברות רבות הפועלות בתחום הגירוי החשמלי של המוח באמצעים שונים, וברמות שונות של רצינות. פוגל הסבירה בראיון כי הייחוד שלה בתחום גירוי המוח הוא ההבנה הייחודית שלה את האופן שבו מתבטאים דפוסים של ההפרעה במוח, וזאת על בסיס ניתוח ייחודי שלהם את תמונות ההדמיה. ואכן, מאז החברה עברה הסבה וכעת היא אינה עוסקת בגירוי לשם טיפול, אלא באבחון והבנת אופן הביטוי של ההפרעות השונות במוח.

"אנחנו לא חיים בסרט"

לדברי מייסדי החברה, הניסוי הראשון שבוצע עם זיו-נר, "הראה לנו שאנחנו לא חיים בסרט. אנחנו באמת יודעים לאבחן למי כואב ומדוע כואב וראינו גם שינויים במוח וגם הקלה בכאב".

בימים אלה נמצאת החברה בניסויים קליניים רחבים יותר בישראל, בתחום האבחון בלבד. הניסוי אמור לשלב בו 750 חולים.

החברה השתלבה במאיץ הטכנולוגי של חברת מיקרוסופט, שפועל היום גם בתחום הבריאות, ודרך המאיץ נוצר קשר עם חברת התרופות BD, שהשקיעה בחברה סכום קטן. גם חברת ההשקעות בתחום הבריאות Healthbox, שמעורבת במאיץ של מיקרוסופט, השקיעה בחברה סכום קטן.

מלבד סכומים אלה וההשקעה שקיבלה NIBS מקרן ההשקעות של מייקל הרצוג, לא קיבלה החברה עד כה השקעות נוספות.