מניית אפריקה התרסקה; בעלי המניות הפנימו שערכה אפסי

בינתיים, נציגות מחזיקי איגרות החוב של החברה ונאמן סדרות האג"ח קיבלו בסוף השבוע האחרון הצעה נוספת לרכישת מלוא הבעלות על אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

מניית אפריקה  צנחה היום (א') במחזור גבוה לאחר שבעלי המניות החלו להפנים כי הסדר חוב בחברה עלול להותיר אותם ללא כל תמורה עבור מניותיה. ובינתיים, נציגות מחזיקי איגרות החוב של החברה ונאמן סדרות האג"ח, חברת הרמטיק נאמנות, קיבלו בסוף השבוע האחרון הצעה נוספת לרכישת מלוא הבעלות על אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח.

ההצעה, שהוגשה בידי חברת שאימה אינווסטמנטס של הישראלי-אמריקאי עופר סיידוף, הצביעה על תספורת של כ-50% למחזיקי האג"ח, ועקב כך נראה שלא זכתה לפי שעה להתייחסות של נציגות המחזיקים. נציג של אחד המחזיקים הגדולים באג"ח של אפריקה אמר היום, כי "על פניו ההצעה לא נראית מעניינת, ולא שווה לבזבז עליה את הזמן".

עופר סיידוף הוא אחיו של היהלומן ומשקיע הנדל"ן נתי סיידוף. לאחרונה הגיש עופר סיידוף באמצעות שאימה הצעה אחרת, לרכישת השליטה בקבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים, אולם ההצעה התבטלה, לאחר שלא נענתה בידי בעלי המניות הקיימים של החברה.

בהצעה הנוכחית נכתב כי שאימה תזרים לאפריקה ישראל הון של 1 מיליארד שקל, תמורת הקצאה של מניות חדשות של החברה, שיהוו 100% מההון שלה. כך, שהחברה תהפוך לפרטית ובבעלות מלאה של שאימה (המניות הקיימות יתבטלו ללא תמורה למחזיקים הקיימים).

הסכום שתזרים שאימה ישמש במלואו לפירעון 35.7% מחובותיה של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח, שמסתכמים כיום ב-2.8 מיליארד שקל. לגבי יתרת החוב, בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, מציינת שאימה כי 1.4 מיליארד שקל מהחוב יימחק כליל, בשעה שהחברה תמשיך לשרת חוב של 400 מיליון שקל בלבד למחזיקים, שיישא ריבית של 5% בשנה.

עוד עולה מהמסמך, כי 60% מהכספים המיועדים לפירעון החוב יוזרמו לחברה (ויועברו למחזיקים) במועד השלמת ההסדר, בשעה שה-40% הנותרים יוזרמו בתוך 120 ימי עסקים ממועד ההשלמה. בהתאם, גם מחיקת החוב בהיקף של 1.4 מיליארד שקל תבוצע בשתי פעימות בעלות שיעורים זהים, 840 מיליון שקל במועד השלמת העסקה ו-560 מיליון שקל בתוך 120 ימי עסקים ממועד ההשלמה.

במקביל, משאירה ההצעה מקום לדיון עם נציגות המחזיקים על תנאי החוב שייוותר לחברה, ובהם: מועדי פירעון הריבית, מח"מ החוב, עילות לפירעון מיידי, תנאים לפדיון מוקדם, תנאים לחלוקת דיבידנדים ושימוש בתמורות ממכירה אפשרית של נכסים.

שאימה מציינת כי היא תאגיד השייך לקבוצת סיידוף, וכי באוגוסט הגישה הצעת רכש חלקית מיוחדת לכלכלית ירושלים, ולשם כך הפקידה בבנק לאומי סכום של 533 מיליון שקל במזומן. במקרה הנוכחי היא מציעה להפקיד 20 מיליון דולר בחשבון על שמה כדמי רצינות, לאחר חתימת הסכם עקרונות. עם זאת, תוקף ההצעה הותנה בקיבולה על-ידי מחזיקי האג"ח עד ליום חמישי הקרוב.

בשבוע שעבר הגישה גם קרן ההשקעות האמריקאית ווסטפורט הצעה לקבל את מלוא הבעלות על אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב, ששיקפה תספורת של כ-25% למחזיקים. ווסטפורט הציעה להזרים לאפריקה 500 מיליון שקל לצורך פירעון חוב למחזיקים, בתמורה להסכמתם למחיקה של 700 מיליון שקל מסך החוב. כך, שלאחר ההסדר תעמוד יתרת החוב על 1.6 מיליארד שקל והיא תישא ריבית שנתית של 5%.

גם הצעתה של ווסטפורט כוללת קבלת בעלות מלאה על החברה, באמצעות ביטול המניות הקיימות והנפקת 500 מיליון מניות חדשות עבורה, כנגד ההון שתזרים כאמור לחברה. נוסף על כך, כללה ההצעה גם הסכמה להעניק למחזיקי האג"ח אפשרות ליהנות מהתאוששות החברה, וזאת באמצעות הענקת זכויות להמרת 150 מיליון שקל מיתרת החוב לכ-23% ממניות החברה החדשות.

לאחר הגשת ההצעה התייצבו בכירי ווסטפורט באסיפת מחזיקים וניסו לשכנע בכדאיות הצעתם. עם זאת, בקרב המחזיקים שולטת לפי שעה ההערכה כי מכירה של נכסי אפריקה תביא תמורה גבוהה יותר, ותספורת מצומצמת יותר (אם בכלל), מאשר התספורות שהציעו ווסטפורט ושאימה.