דיווח בגרמניה: איש העסקים מיכאל גנור צפוי לגרוף עד כ-123 מיליון שקל ממכירת צוללות לישראל

לפי הדיווח, גנור, נציג חברת "תיסנקרופ" בישראל, יקבל עד כ-2% עמלת תיווך על מכירת צוללות לישראל ■ גנור שכר את העו"ד של רה"מ נתניהו, דוד שמרון

איש העסקים הישראלי מיכאל גנור צפוי להרוויח בין 10 ל-30 מיליון אירו (41 עד 123 מיליון שקל) מהעסקה במסגרתה תרכוש מדינת ישראל שלוש צוללות מחברת "תיסנקרופ" הגרמנית; כך מדווח הבוקר (ב') העיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט", על סמך תחקיר ומקורות בחברה.

לפי הדיווח, גנור משמש כנציג החברה בישראל מאז 2009, ומקבל עד 2% כעמלת תיווך על העסקאות למכירת צוללות ממספנות HDW בקיל, שהן חלק מהחטיבה הימית של התאגיד הגרמני (TKMS, ThyssenKrupp Marine Systems).

העסקה הישראלית לרכישת שלוש צוללות חדשות החל מהעשור הבא מוערכת בכ-1.5 מיליארד אירו, ועוררה סערה ציבורית בשבוע האחרון, לאחר שהתגלה כי עורך דינו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, דוד שמרון, נשכר על ידי איש העסקים גנור כחלק מעבודתו כנציג חברת "תיסנקרופ" בישראל.

העיתון הכלכלי גם מדווח, כי מעורבותו של עורך הדין שמרון "רחבה מכפי שהיה ידוע עד כה", וכי "לפחות במקרה אחד" שמרון היה נוכח בפגישה עסקית עם אנשי "תיסנקרופ".

העיתון הגרמני קיבל לידיו בקיץ שעבר מאגר של אלפי מסמכים פנימיים של חברת "תיסנקרופ", הכוללים התכתבויות פנימיות, רישומי ישיבות, הודעות דואר אלקטרוני ודו"חות חקירה פנימיים של המחלקה המשפטית של חברת הענק. מאז, פירסם העיתון סדרת כתבות החושפות חשד למתן שוחד ואי-סדרים סביב מכירת צוללות לטורקיה, פקיסטאן, אינדונזיה ומדינות נוספות. ייתכן כי המסמכים הם הבסיס לידיעה שהתפרסמה הבוקר (יום ב').

לפי הדיווח הבוקר, מאת הכתב מרטין מרפי, עיקר עבודתו של גנור בשביל החברה הגרמנית מתרכזת בתחום הרכש הצבאי. עם זאת, גנור גם קשור לכספי ה"קיזוז" (Offset), שתאגיד "תיסנקרופ" ככל הנראה מחויב להוציא בישראל.

בעסקות נשק כמו מכירת צוללות, מסביר העיתון, החברה המוכרת מחויבת ברוב המקרים להוציא סכום דומה לזה שקיבלה על שירותים או ציוד במדינה הרוכשת. כך, למשל, אם ישראל תשלם כמיליארד אירו עבור הצוללות (לאחר שהממשלה הגרמנית תשלם כחצי מיליארד מעלותן כפי שעשתה בעבר), תהיה "תיסנקרופ" מחויבת להוציא סכום דומה במשך עשור בישראל. העיתון ציין כי הסכם כזה אינו הכרחי, אך הוא הנורמה בעסקאות מסוג זה. לפי הדיווח, חברת "תיסנקרופ" נעזרת בשירותיו של גנור גם בתחום הרכש החוזר, ולכן "הוא עשוי להרוויח אף יותר (מהעמלה)".

חברת "תיסנקרופ" מסרה בתגובה ל"גלובס", כי "TKMS עובדת בישראל באופן בלעדי עם מר גנור כנציג מכירות. נציגי המכירות שלנו מחויבים על פי חוזה להתייעץ עם TKMS לפני שהם מעסיקים קבלני-משנה". מקורות בחברה מסרו ל"הנדסלבלאט" כי אין סימנים לכך שמיכאל גנור פעל לא כשורה, אך כי נפתחה חקירה פנימית בחברה בשל הדיווחים בתקשורת.

טרם התקבלה תגובתו של מיכאל גנור לדיווח.