בג"ץ חייב את הבדואים בנגב להסביר מדוע אין גביית ארנונה

צו על תנאי נגד המועצות האזוריות נווה מדבר ואל קסום בכדי שיספקו הסברים להתנהלותן

יישוב לא מוכר בנגב / צילום: רויטרס
יישוב לא מוכר בנגב / צילום: רויטרס

המועצות האזוריות נווה מדבר ואל קסום שבנגב חויבו לספק תשובות לבית המשפט העליון באשר לאי קיום הוראות בית המשפט הקודמות לחיוב הארנונה לעסקים ולתושבים, כך קבע בית המשפט העליון בצו שנתן.

לפי החלטות קודמות של בית המשפט, היה על המועצות האזוריות הללו לגבות ארנונה מעסקים עד לתחילת השנה וכן לבצע סקר מבנים הכולל גם את מבני התושבים בכדי להתחיל את ההליך ההסדרה של התושבים וגביית ארנונה על התשתיות.

מועצות אלו כוללות 11 יישובים בפריסה רחבה בצפון הנגב וכוללות כ-50 אלף תושבים. גביית הארנונה במועצות אלו איננה מתבצעת - למרות התערבות בג"ץ בעניין.

הסיוע הממשלתי: 98.2% מהתקציב

לפי נתוני הלמ"ס, במועצות האזורית נווה מדבר ואל קסום (שמם הקודם היה ישובי אבו בסמה) היווה הסיוע הממשלתי 98.2% מהתקציב לשנת 2011. המועצה נתמכת בתקציבי ממשלה בסך קרוב ל-180 מיליון שקל בכל שנה.

בשנת 2011 קבע מבקר המדינה כי שנה אחר שנה, חרף תקציבים גבוהים של הממשלה, מציגה המועצה גירעון של מיליוני שקלים, וציין כי המועצה כלל לא התאמצה להגדיל הכנסות עצמיות."נמצא כי המועצה אינה מחייבת את התושבים בארנונה בעד שטחי מגורים, אינה מנהלת מערך חייבים וגבייה ואין ברשותה נתונים בדבר שטחי הבניינים והנכסים בתחום שיפוטה.

בשנת 2008 גבתה המועצה ארנונה בסך 1.63 מיליון שקל, וב-2009 גבתה ארנונה בסך 1.98 מיליון שקל. את רובה גבתה בעד מחצבה שבשטח שיפוטה ואת היתרה בעד מתקנים שונים", לפי המבקר.

עוד לפי המבקר, "המועצה קיבלה ממשרד הפנים תקציב מיוחד לקידום ביצועו של סקר נכסים ביישובי המועצה, שיאפשר, בין השאר, את גביית הארנונה". סקר שכזה לא בוצע כאמור וזה ולפי החלטות קודמות של בית המשפט היה על המועצות לגבות ארנונה מבעלי עסקים עד לתחילת השנה וכן לעשות סקר מבנים הכולל גם את מבני המגורים.

בתנועת רגבים, שעומדת מאחורי העתירה, בירכו על הוצאת הצו על ידי בג"ץ: "בית המשפט בעצם שב וחידד בהחלטתו, שתשלומי ארנונה הן חובה חוקית ובסיסית שמחייבת כל אזרח במדינה", אומר עמיחי יוגב, רכז מחוז דרום בארגון. "בשנים האחרונות רשויות המדינה פועלות ומשקיעות מאמצים ומשאבים רבים כדי לשפר את איכות החיים ביישובים הבדואים המוסדרים. ובג"ץ הורה את הדבר המובן מאליו - שגם האזרחים צריכים לקחת חלק במהלך הזה".

אזור תעשייה יהודי-בדואי

בשבוע שעבר נחנך אזור התעשייה החדש עידן הנגב, בכניסה לישוב רהט. פארק התעשייה משתרע על פני כ-4,500 דונם והוא תוצר של שיתוף פעולה בין עיריית רהט והמועצה האזורית בני שמעון. הפארק מתוכנן להעסיק כ-8,000 עובדים וכ-50 מפעלים, ובשלב הראשון עומדים להפתח בו מפעלים של החברות סודה-סטרים, מפעל שעבר ממישור אדומים, מפעל לאריזות ומפעל לטכנולוגיה רפואית דנטלית. שווי ההשקעה בהקמת פארק התעשייה החדש מוערך ב-40 מיליוני שקלים, מהם כ-90 מיליון שקלים מהמדינה וכ-50 מיליון שקלים נוספים בהשקעה של יזמים פרטיים ומפעלים.