"פייסבוק, טוויטר ויוטיוב הפכו להיות גן עדן לטרוריסטים"

בדיון בנושא הסתה לטרור ברשתות החברתיות אמר השר לבטחון פנים גלעד ארדן: "לצערי החברות האלה מעדיפות שלא תוטל עליהן האחריות לניטור, שהן לא יצטרכו להקצות מספיק כוח אדם"

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

 

בדיון שקיימה היום (ב') ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא 'פרסום תכנים המעודדים וקוראים לעשיית מעשה טרור ברשתות החברתיות', קרא יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב לתאגידי הרשת לפעול לניטור עצמי של תכנים מסיתים: "הסתה באיראן לא דומה להסתה בישראל, כאן מי שמוסת לרצוח אדם עם טלית רק פותח את הדלת ופוגש עשרות מתפללים".

הדיון התקיים במסגרת הצעות לסדר היום של חברי הכנסת מירב בן-ארי, עליזה לביא, רויטל סויד, יו"ר ועדת המדע אורי מקלב ומיכל רוזין. כמו כן נטלו בו חלק ג'ורדנה קטלר, המנהלת הטרייה בתחום המדיניות בפייסבוק ישראל, עבורה היה זה דיון פומבי ראשון בתפקידה החדש, עו"ד מי-טל גרייברש שורץ; סמנכ"לית באיגוד האינטרנט הישראלי, נועה אלפנט; מנהלת מדיניות ציבורית גוגל ישראל, והשר לביטחון פנים גלעד ארדן.  

"שנה וחצי אנחנו דנים במסגרת הוועדה בנושא ההסתה, הביוש והחדירה לפרטיות ברשת, יש שיתוף פעולה עם כל הגורמים, כולל גוגל, איגוד האינטרנט ואחרים", אמר מקלב בראשית הדיון. "אנו מאמינים ששיתוף פעולה הוא הדרך הנכון כדי לתת מענה לתופעה הכואבת הזו, במסגרתה, יש לזכור, נרצחים בני אדם. הסתה באיראן לא דומה להסתה בישראל, כאן מי שמוסת לרצוח אדם עם טלית רק פותח את הדלת בבוקר ופוגש עשרות מתפללים. אנו מבקשים להבין מה עושים לאחר שישנה הסתה, וברצוננו להבנות כלים להתמודדות עמה".

ג'ורדנה קטלר אמרה בהתייחסה לדבריו של מקלב כי "אני מכירה היטב את הזירה הביטחונית והמדינית. להבאת הנושא לכאן יש חשיבות אדירה, ואנחנו בפייסבוק מאוד מכבדים זאת, ומתייחסים לכך ברצינות גדולה".

לדבריה של ח"כ רוויטל סוויד, על חברי הוועדה להבין קודם כל עם מה הם מתמודדים. "הסתה לטרור היא מושג מאוד רחב" ציינה סוויד. "בחקיקה הפרטית שאני מקדמת אני מדברת על הנעת אדם למעשה טרור, שקוראים ברשת - לכו תרצחו כמה שיותר ציונים, או שמעלים סרטון שמראה כיצד משחיזים סכין וכיצד לדקור.

"פייסבוק לא מחבלת, אין לה דם על הידיים, היא לא מעודדת טרור אבל יש לנו בהחלט את האמירה המאוד ברורה - פייסבוק, טוויטר ויוטיוב הפכו להיות גן עדן לטרוריסטים, הקול הקורא לטרור, לא בכוונה אבל זה המצב. כמו שפייסבוק מונעת כל פורנוגרפיה ופדופיליה ברשת שלה, כך עליה למנוע כל טרור".

לדברי ח"כ מיכל רוזין, פייסבוק לא עושה מספיק על מנת לפקח ולמנוע את ההסתה לטרור המתבצעת ברחבי הרשת החברתית: "פייסבוק צריכים לעשות יותר אבל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים. טרור לא יפסיק עם העצירה שלו בפייסבוק. זה קשור גם למצב המדיני הקשה בו אנחנו נמצאים, העניין הוא לא רק איך לחסום אלא גם איך לחנך".

במהלך הדיון הציגה עו"ד מי-טל גרייבר שורץ, סמנכ"לית באיגוד האינטרנט הישראלי, דוח ובו מסקנות הנוגעות לנושא ההסתה ברשתות החברתיות, שנכתב לאחר קיום שולחן עגול בו לקחו חלק מומחים מהשורה הראשונה בישראל, ולפיו אין מקום לחקיקה בתחום, שעה שזו לא תהייה אפקטיבית והיא עלולה לפגוע בחופש הביטוי.

"אתם מטפלים באחוז שאתם נחשפים אליו, מדובר בטיפה בים, והחלק של העבודה מול החברות זה חשוב ויפה שהן מסירות יותר בעקבות פניות שלנו, אבל אנחנו שואפים להורדה וניטור באופן מובנה של פייסבוק, גוגל ויתר החברות", הדגיש מקלב.

"אנחנו מבינים את הבעייתיות של פגיעה בחופש הביטוי, אבל אנחנו עוד לא שם, אנחנו דורשים מהחברות להוריד כרגע את התכנים הברורים של הסתה לרצח וטרור שרבים מהם נמצאים שם".

לאחר ששמע את הערת נציג משרד המשפטים, כי קיים קושי משפטי לבקש מחברות פרטיות לנטר ולהסיר בעצמן תוכן שהוא תלוי הקשר, התערב השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, ואמר כי הוא "מתפלא על עמדת משרד המשפטים, והיא מנוגדת להחלטת ממשלה.

 

"הצעת החוק של ח"כ סוויד מדברת על כך שלפלטפורמות חברתיות אחריות להסיר תכנים שמסיתים לטרור. הממשלה וגם שרת המשפטים תומכים בהצעה כרגע, אז יכול להיות שנפלה טעות.

"לעצם העניין, יש פה הטלת אחריות בין גורמי מדינה לגורמים פרטיים", הוסיף ארדן. "כאן מדינות צריכות לקבוע איפה האחריות ולא גורמי מקצוע. הבעלים של פייסבוק וגוגל לא רק שיודעים לאסוף מידע, הם מתמחים בזה - בלאסוף את המידע של כל אחד מהמשתמשים ברשת, מזה הוא עושה את הכסף שלו.

"שמתאים לו הוא אוסף את המידע כדי להכווין אלינו את הפרסום, מצד שני כשמשתמשים באותה רשת כדי לחנך את העוקבים לאידיאולוגיה מאוד קיצונית, לרצח חפים מפשע, כרגע על פי החקיקה האחריות שלו או לא קיימת או שלא ברור מה הגבול שלה. לצערי החברות האלה מעדיפות כמו כל חברה עסקית שלא תוטל עליהן האחריות לניטור, שהן לא יצטרכו להקצות מספיק כוח אדם, והמשמעות שאני אצטרך לגייס עוד אלפי שוטרים ואנשי שב"כ, כאשר הנטל הוא על המדינה. כל העולם המערבי מתלבט בגבולות וכך גם אנחנו ונמשיך לפעול".