מיטב דש: "שוק הדיור בישראל יתקרר ב-2017, הצמיחה תעלה"

בבית ההשקעות פרסמו תחזית כלכלית ל-2017 ומעריכים כי העלייה בריבית המשכנתאות, לצד גידול בהיצע הדירות יבלמו את עליית המחירים בשוק הדיור ■ להערכת כלכלני בית ההשקעות, קצב הצמיחה בישראל יעלה ל-3.5% ב-2017

צבי סטפק, יו``ר מיטב שוקי הון / צלם תמר מצפי
צבי סטפק, יו``ר מיטב שוקי הון / צלם תמר מצפי

"שוק הדיור צפוי להתקרר לא רק מבחינת כמות העסקאות אלא גם במחירים", כך מעריכים כלכלני מיטב דש בתחזית חדשה ל-2017 שפרסמו היום (ג'). במיטב דש סבורים כי גורמים שונים כגון הירידה במספר העסקאות לצד הגידול במספר הדירות הלא מכורות ועלייה משמעותית בריבית המשכנתאות צפויים למתן את מחירי הדיור.

בתחילת השבוע הכלכלן הראשי באוצר העריך בסקירה השבועית כי קצב הצמיחה הגבוה בישראל אינו בר-קיימא וכי הצריכה הפרטית, שהייתה ברבעונים האחרונים הקטר המרכזי שהניע את הצמיחה, צפויה להתמתן. בניגוד לעמדה זו, במיטב דש מעריכים כי הגורמים שתומכים בצריכה הפרטית לא עומדים להשתנות, כך שהמשך עלייה הדרגתית בשכר במשק לצד המשך סביבת אינפלציה נמוכה צפויים להמשיך ולתמוך בצריכה הפרטית ובצמיחת התמ"ג. עם זאת באותה נשימה מעריכים במיטב דש כי קצב הצמיחה של הצריכה הפרטית צפוי להתמתן מעט ולעמוד על 5% ב-2017, לעומת כ-6% השנה, וזאת בעיקר בשל צפי לירידה במכירות כלי הרכב וברכישת דירות.

לגבי המדיניות המוניטארית, מעריכים במיטב דש כי בנק ישראל יתחיל בריסון מוניטארי רק ברבעון השלישי של 2017 ולגבי שוק המט"ח הם מעריכים התחזקות של השקל מול המטבעות המובילים.

בשורה התחתונה, בבית ההשקעות מעריכים שהתמ"ג בישראל יצמח בקצב של 3.5% ב-2017, לעומת צפי לקצב צמיחה של 3% השנה. הגורמים המרכזיים להאצה בקצב הצמיחה הם תחילת הייצור במפעל אינטל ועלייה ביצוא המוצרים מהמפעל וקצב צמיחה גבוה ביצוא השירותים. לצד זאת, כלכלני בית ההשקעות מציינים גם מספר סיכונים מהותיים הניצבים בפני כלכלת ישראל, ביניהם קריסה חדה של מחירי הנדל"ן במקרה של משבר, הגידול המהיר באשראי הצרכני שלא לדיור וחוסר גמישות במרחב הפעולה במדיניות המוניטארית של בנק ישראל.

לגבי כלכלת ארה"ב מעריכים במיטב דש מעריכים כי התוכנית הכלכלית של טראמפ כוללת הרבה מרכיבים חיוביים שעשויים להאיץ את הצמיחה בארה"ב אך מוסיפים באותה נשימה כי התוכנית כוללת גם מרכיבים פחות טובים. "אם זריקת המרץ תהיה חזקה מדי או שהתוכנית תכלול צעדים שגויים, הכלכלה עלולה לסטות מדרך ההתאוששות", סבורים בבית ההשקעות.