"הרוצח השקט": הכירו את הסכנות הרבות בשימוש בתאורת לד

תאורת הלד הפכה לטרנד לוהט בעולם, אבל רק לאחרונה התגלו הסכנות הרבות הכרוכות בשימוש בה, שהובילו להנחיה של ארגון הרופאים האמריקאי לאסור באופן מוחלט על שימוש בתאורת לד חזקה בכבישים ובמרחבים ציבוריים ■ ומה המצב כאן בישראל?

מחוץ לקופסא, תאורת לד/ צילום: מתוך הוידאו
מחוץ לקופסא, תאורת לד/ צילום: מתוך הוידאו

נורות הלד הומצאו כבר ב-1962 בטקסס והן היו בעלות עוצמה נמוכה מאוד. אולם התמונה השתנתה בשנת 1990 כאשר שלושה חוקרים יפנים בשם שוג'י נאקאמורה, הירושי אמאנו, ואיסאמו אקסאקי, הצליחו לפתח נורת לד בעלת עוצמה חזקה ע"י הוספת ספקטרום גל אור קצר שהוא אור כחול כמו האור של השמש.

כך למעשה, החוקרים היפנים הפכו את נורות הלד למוצר מסחרי שמופיע כחלק מתאורה ביתית דרך מסכי מחשב סמארטפונים ועד לתאורה ציבורית בעוצמה חזקה מאוד. על הפיתוח שלהם זכו השלושה גם בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2014.

לפני מספר חודשים התרחש בארה"ב אירוע בעל חשיבות בתחום "זיהום אור" שקטע את השמחה על הגילויים הטכנולוגיים. ארגון הרופאים האמריקאי AMA - American Medical) Association) פרסם נייר עמדה הקורא להפחית את הנזקים הבריאותיים הנגרמים לאדם בגין חשיפה לתאורת לד בעוצמה גבוהה בכבישים ובמרחבים ציבוריים בשעות החשיכה, תאורה שבה יש מרכיב גבוה של אורך גל כחול קצר.

תגובת ארגון הרופאים האמריקאי באה בעקבות מחקרים שנעשו על תגובת הגוף של יונקים לספקטרום האור הכחול והתגלה כי תאורת לד עם מרכיב גבוה של אורך גל כחול פוגעת בייצור הורמון הקרוי מלטונין, המתרחש במוח. 

יבואנים ומשווקים של תאורת לד לוחצים ללא הרף בשנים האחרונות על גופים ציבוריים להשתלב בטרנד החיסכון האנרגטי, ולהסב את התאורה במרחבים הציבוריים ובדרכים לתאורת לד. החיסכון בחשבונות החשמל קורץ לרשויות מקומיות ולגופים ציבוריים, וחלק מהם משתלב בטרנד אבל לא תמיד תוך ידיעה על הוויכוח בשאלת השימוש בלד וההשפעות הרפואיות-סביבתיות.