גל השריפות: כ-75 אלף איש פונו מבתיהם; כחלון: לא להגביל תקציבית את גורמי ההצלה

(עדכונים שוטפים) - שריפות במספר מוקדים בחיפה, 12 שכונות פונו ■ היישוב הר חוץ פונה מיושביו ■ נתניהו הורה לפעול להבאת הסופרטנקר; "הצתה - טרור לכל דבר"

שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט

22:44 היישוב הר חלוץ שבאזור כרמיאל פונה מיושביו לאחר שהשריפה הגיעה לקו הבתים ביישוב.

22:10 - שריפה פרצה ליד כרמיאל. 

21:45 - התחדשה האש במספר מוקדים ברחבי הארץ.

21:22 - הרשות הפלסטינית תשלח 4 כבאיות לתגבר את כוחות הכיבוי בחיפה.

20:45 - כוחות מד"א העניקו טיפול רפואי ל-95 נפגעים משאיפת עשן ופינו כ-80 קשישים מבתי אבות בקרבת מוקדי השריפה. 

20:28 - השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי המצב נמצא תחת שליטה ובכוונת גורמי הביטחון למצות את הדין עם המציתים ועם המסיתים.

19:50 - מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כינס הערב, לבקשת שר האוצר משה כחלון, את צמרת המשרד, משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים, להערכת מצב לנוכח גל השריפות. בדיון ניתנה סקירת מצב עדכנית, והוחלט לתת לגורמי הביטחון וההצלה לפעול ללא חסמים תקציביים או תזרימיים. כחלון ביקש לוודא כי כלל הגורמים מקבלים את הסיוע הנדרש.

19:40 - החל פינוי בתי הכלא בחיפה.

19:30 - שר האוצר משה כחלון עדכן בעמוד הפייסבוק שלו כי בני משפחתו בין המפונים. "העשן המיתמר מהשריפה בעירי חיפה הגיע עד לבית משפחתי בכרמל. אני קורא לכם לשמוע להוראות כוחות הביטחון וללוחמי האש הפועלים בשטח. אנחנו מעניקים להם את כל הכלים הדרושים בכדי לספק סיוע מיידי לתושבים המפונים מבתיהם, לרשויות ולכוחות בשטח, עד לסיום השריפות. אם אתם נדרשים להתפנות, דפקו על דלת השכן או השכנה המבוגרת ובדקו שכולם בסדר. הכי חשוב שנעבור את המשבר הזה בשלום. מחר נטפל ונדאג לרכוש שלכם".

18:11 -  שלוחת חיפה של המכללה למינהל הודיעה כי היא משביתה את הלימודים הערב ומחר בשל גל השריפות.

17:58 - רה"מ נתניהו בחדר המצב בחיפה: "מבקש מאזרחי ישראל להישמע לכל חוקי החירום". השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר מוקדם יותר כי נפתחה יחידה מיוחדת לחקירת גל השריפות. רה"מ עוד הודיע כי הזמין מארה"ב את מטוס הסופרטנקר, שיוכל להגיע בתוך יממה ולהצטרף למאמצי הכיבוי. "כל שריפה שנגרמה מהצתה היא טרור לכל דבר", אמר. 

17:47 - דובר צה"ל הודיע כי המשטרה הצבאית החלה בפינוי כלא 6.

17:32 - דובר צה"ל הודיע לפני זמן קצר על עוצר יציאות לחיילי מערך ההכשרות והמערך הלוחם בצה"ל. העוצר יימשך עד הודעה חדשה

17:16 - בית הכלא "דמון" שבחיפה יפונה על פי הוראת נציבת בתי הסוהר עפרה קלינגר. 

17:14 -  42 חולים בבית החולים השיקומי פלימן בחיפה מפונים בשעה זו, לפי הנחיות משרד הבריאות.

שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס
 שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס

17:05 - לימודים לא יתקיימו מחר בטכניון ובאוניברסיטה.

17:04 - מינהל הדלק והגז מודיע לציבור כי בכל מקרה בו נדרשים דיירים לפנות את ביתם בשל התקרבות שריפה, יש לסגור את מכלי הגז המזינים את מערכת הגז. מומלץ כי בבתים משותפים פעולה זו תבוצע על ידי ועד הבית. למען הסר ספק, אין לחזור ולפתוח את מערכת הגז בבית משותף ללא נוכחות של טכנאי גז מטעם חברת הגז.

 

שריפה מודיעין/ צילום: דני אברמוביץ
 שריפה מודיעין/ צילום: דני אברמוביץ

16:27 - לפני זמן קצר חודשה תנועת הרכבות בין בנימינה לחדרה.

16:15 -  מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, הורה היום לראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, להקים צוות ארצי משולב לריכוז הטיפול באירועי השריפות ברחבי הארץ. 

16:06 - ראש אגף מבצעים בכיבוי אש: "קשה מאוד להשתלט על האש. עושים כל מאמץ. ביקשנו סיוע מהעולם, בינתיים הקפריסאים והיוונים הגיעו לפה. אין לנו מספיק כוחות כדי להתמודד עם הסיטואציה. בשער הגיא יש אירוע גדול שהתחיל כבר מאתמול. יש שם כוחות גדולים שפרוסים. נעצה מאמץ כדי שהאש לא תגיע לכביש 1. אם יהיה עשן כבד, נאלץ לסגור את ציר כביש 1".

שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט
 שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט

16:00 - ח"כ איימן עודה: את המציתים יש לא רק לגנות, אלא להעניש בחומרה. יש לשלב ידיים כדי להציל את המקום היפה הזה.

15:55 -  12 מטוסי כיבוי ומסוק אחד מחו"ל יסייעו בפעולות כיבוי השריפות. מיוון נשלחו שלושה מטוסים ומקפריסין נשלח מטוס אחד. איטליה, רוסיה וקרואטיה שלחו שני מטוסים כל אחת. בנוסף, תשלח בריטניה מסוק כיבוי אחד.

15:50 - מפקד מחוז חוף במשטרה: "יש להיות קשובים לתקשורת, במיוחד לרדיו חיפה. נשמור על הבתים, לא נאפשר ביזה. הצבא הקפיץ 4 גדודים, מעל 1,000 חיילים שאמורים להצטרף אלינו. כוחות המשטרה באיזור כרגע - כ-800 שוטרים".

15:49 -  שריפה פרצה לפני זמן קצר בצומת סביון, בסמוך לתחנת דלק. כוחות משטרה ומכבי אש נמצאים במקום ופועלים לכיבוי השריפה. כביש 461 נסגר לתנועה בין בני עטרות לצומת סביון לכיוון מערב. בנוסף, כביש 4622 נסגר לתנועה בין קריית אונו לסביון.

שריפה בצומת סביון / עפרה דוד
 שריפה בצומת סביון / עפרה דוד

15:46 - מפכ"ל המשטרה: "מדובר באירוע מאוד מאוד מורכב מבחינת כיבוי. נעשים מאמצים אדירים. מטוסי הכיבוי היווניים עושים עבודה מדהימה. האזרחים בשכונות שביקשנו לפנות - יודעים את זה. מי שנמצא בשכונה שאיננה מהשכונות האלה צריך להישאר בבית, ולא להפריע לנתיבי התנועה.

"מי שנמצא בשכונות המפונות ולא הצליח להתפנות, צריך לתלות סדין גדול על חלון הבית, על מנת ליידע את כוחות ההצלה. ישנו גל הצתות, מתנהלים מעצרים. אין לנסות לחזור לבתים כדי לנסות לנעול את הדלתות - המשטרה תשמור על נוכחות עד סיום האירוע".

15:44 - הודעת חברת החשמל: במידה ומי מהציבור נקרא לפנות את ביתו, יש לנתק את מכשירי החשמל הביתיים כגון דוד השמש, מכונות כביסה, מייבש כביסה, כיריים חשמליים, מזגנים ומיחמי מים. אין צורך לנתק מכשירי חשמל הפועלים באופן רציף כגון מקרר ומקפיא.

15:40 - האוניברסיטה בחיפה, הטכניון ושכונת דניה פונו.

15:30 - כ-60 אלף איש פונו עד כה מהעיר.

15:24 - חודשה תנועת הרכבות אל ומתחנות מודיעין.

15:10 - מניין הנפגעים בשריפות בעיר עלה ל-80.

15:08 -  שירות הביטחון הכללי (שב"כ) החל לבחון חשד להצתות על רקע לאומני בכמה מהשריפות שפרצו בימים האחרונים ברחבי הארץ. 

15:01 - רשת מלונות "פתאל" תתרום עשרות חדרים לתושבי השכונות המפונות בצפון. תינתן עדיפות לאזרחים ותיקים ולאנשים עם צרכים מיוחדים. להזמנות ניתן ליצור קשר עם מוקד הזמנות החירום במספר : 03-6213323.

15:00 - דובר מד"א , זכי הלר: נכון לשעה זו פונו ממוקדי השריפה בחיפה 56 נפגעי שאיפת עשן לבתי החולים, מתוכם: 1 במצב בינוני ו-55 פצועים במצב קל שנפגעו משאיפת עשן.

14:50 - תחנת הרכבת במודיעין נסגרה בהנחיית המשטרה, על רקע השרפה שפרצה בסמוך למקום.

14:40 -  שריפת קוצים פרצה לפני זמן קצר בסמוך לתחנת הרכבת במודיעין. כוחות משטרה וכיבוי בדרך אל המקום. 

14:36 - תושבי השכונות שלא פונו עד כה מתבקשים להגיף את התריסים ולאטום את הבית ככל שניתן, מחשש לפגיעות משאיפת עשן.

14:28 - הקבינט המדיני-בטחוני יתכנס הערב לדיון מיוחד, על רקע ההערכה כי מרבית השרפות נבעו מהצתות מכוונות.

14:24 - שריפת חורש פרצה ביערות מנשה. כביש 6953 ממשמר העמק לרמות מנשה נסגר לתנועה.

14:18 - שריפה פרצה ליד קיבוץ ברקאי הסמוך לוואדי ערה. צוותי כיבוי אש בדרך למקום.

14:14 - התרבו מוקדי האש, כעת בוערות שריפות ב-6 מוקדים. גוברות ההשערות כי מדובר בהצתה מתואמת.

14:09 - מהשב"ס נמסר כי החלו פעולות הכנה לפינוי בתי הכלא "כרמל" ו"דמון", תוך תיאום עם גורמים ממשטרת ישראל. בבתי הסוהר מצויים כ-600 אסירים ו-150 אנשי סגל.

14:02 - בעקבות שריפה במסילה ליד קיסריה, תנועת הרכבות הופסקה בין חדרה לבנימינה. תושבי העיר לא יוכלו להשתמש ברכבת לצורכי פינוי, אך מרכבת ישראל נמסר כי יפעלו להשמשת שאטלים לשימוש הנוסעים.

13:59 - מספר מטוסי כיבוי, בהם מטוסים שהגיעו כסיוע מממשלת יוון, הגיעו לאזור והחלו בפעילות כיבוי. 3 מטוסים טורקיים בדרכם לישראל ע"מ לסייע בכיבוי.

מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס
 מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס

13:50 - שריפה פרצה בצומת גן הוורדים בראשון לציון. שבעה צוותי כיבוי פועלים לכיבוי האש, ודיווחו כי השריפה מסכנת מחסנים ותחנת דלק במקום. 

13:41 - ראש העיר, יונה יהב, הודיע כי שכונת דניה תפונה גם היא.

13:36 - דיווחים על כך שבשב"ס נערכים לפינוי 2 בתי כלא באיזור.

13:30 - פיקוד העורף הכריז על גיוס חיילי מילואים לעזרה בכיבוי השרפה המשתוללת. לפי בדיקה ראשונית של המשטרה, מדובר ככל הנראה בהצתה שאירעה ב-5 מוקדים במקביל.

איצטדיון סמי עופר בחיפה / צילום: משה טובי
 איצטדיון סמי עופר בחיפה / צילום: משה טובי

השריפות שפרצו אתמול ברחבי הארץ המשיכו להשתולל הלילה (ה') ועשרות צוותי כיבוי פועלים כדי להשתלט על הלהבות. בשעה זו ישנם שישי מוקדי אש בחיפה, שמאיימים על שלומם של עשרות אלפי תושבים. מזג האוויר היבש, כמו גם הרוחות העזות, מקשות על מאמצי הכיבוי. מטוסי כיבוי מחו"ל החלו לנחות הבוקר בישראל, גם טורקיה בין המדינות המסייעות.

המשטרה קוראת לתושבי השכונות הבאות בחיפה להתפנות מבתיהם: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס, דניה.

האוניברסיטה בעיר החלה להתפנות מסטודנטים ואנשי סגל בסביבות השעה 11:20. כך גם מתחם בית בירם של בית הספר הריאלי ובתי הספר היסודיים פיכמן והבונים.

בתי החולים בעיר עובדים במתכונת חירום וכוחות הרפואה מתוגברים. "חדר המיון ובית החולים, על כל צוותי החירום, מוכנים וערוכים לכל תרחיש", אמר מנהל בית החולים כרמל, ד"ר אבי גולדברג.

השריפה בחיפה (צילום מסך)
 השריפה בחיפה (צילום מסך)

פיקוד העורף גייס ביומיים האחרונים מאתיים חיילי מילואים המכונים כבאים כתומים שעברו הכשרה בכיבוי שריפות. לאחר גיוסם פוזרו הצוותים השונים בין מוקדי השריפות כשהדגש העיקרי הוא סביב זכרון יעקב. 

שריפה בחיפה / צילום : משה טובי
 שריפה בחיפה / צילום : משה טובי