פז תרכוש גז טבעי מהשותפים ב"לוויתן" בהיקף כ-700 מיליון ד'

במסגרת ההסכם השותפים ב"לוויתן" יספקו לפז גז טבעי בהיקף של 3.12 BCM למשך 15 שנה ■ ההיקף הכספי משקף מחיר ממוצע של 6.23 דולר ליחידת חום

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

חברת פז דיווחה הבוקר לבורסה על חתימת עיסקה עם שותפות מאגר לוויתן לרכישת 3.12 מיליארד מ"ק ( BCM) גז טבעי. ההסכם הוא בין החברה-הבת פז בית זיקוק אשדוד לבין השותפים בלוויתן והוא יסתיים בתוך 15 שנה או במועד אחר בו תושלם צריכת הכמות שסוכמה, ובלבד שהוא לא יהיה ארוך מ-16 שנה.

פז   מעריכה את עלות ההסכם ב-700 מיליון דולר, כלומר 6.2 דולר ליחידת חום בממוצע. מדובר בהערכה כללית בלבד, משום שהמחיר יוצמד בחלקו למחיר חבית נפט ובחלקו למחיר החשמל, והוא כולל מחיר רצפה שלא פורט. משתנה לא ידוע נוסף הוא כמות הרכש בסוף החוזה.

ההסכם כולל מנגנון Take or Pay הקובע שיעור מינימלי של גז שפז חייבת לרכוש, ושמתחת לו היא משלמת בכל מקרה, גם אם לא רכשה. שיעור המינימום לא צוין בהודעה, אך ידוע שבחוזי גז אחרים הוא נע בין 50% ל-75%. על פי ההודעה, בתנאים מסוימים פז תוכל להוריד את הכמות המינימלית לעד 50% מהכמות השנתית הממוצעת שאותה צרכה בשלוש השנים שקדמו למימוש האופציה.

התנאי הראשון לאופציה הוא חדשות טובות לחברת אנרג'יאן היוונית, שצפויה לקבל בקרוב אישור לרכישת מאגרי כריש-תנין. לפי תנאי זה, פז תוכל לצמצם במחצית את רכש המינימום מלוויתן החל מ-4 שנים לאחר הודעת הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה על אישור רכישת כריש-תנין. שר האנרגיה יובל שטייניץ רמז לאחרונה כי העיסקה תצא לפועל, והאישור הפורמלי צפוי בקרוב.

תסריט שני בו יותר לפז להפחית את כמות הרכש בעד 50% הוא חלוף 5 שנים מתחילת מימוש החוזה עם לוויתן.

בחברת אנרג'יאן היוונית סירבו להשיב לשאלת "גלובס" אודות מגעים אפשריים שקיימו עם פז בנוגע לעסקה עתידית. מהחברה נמסר כי היא מנועה מלהגיב בכל עניין מסחרי, וכי מה שבטוח הוא שמחירי הגז שיימכר מכריש ותנין יהיו תחרותיים לטובת השוק והצרכנים הישראליים.

בית זיקוק אשדוד (פז"א) היא חטיבת הזיקוק של קבוצת פז, העוסקת בייצור תזקיקי נפט וייצור חשמל הן לשימוש עצמי והן למכירה ללקוחות חיצוניים. לפז"א כושר זיקוק של 5.2 מיליון טון נפט גולמי בשנה ו-109 מגה-ואט שעה.

מנכ"ל פז יונה פוגל מסר כי "ההסכם החדש מבטיח לקבוצת פז אספקת גז טבעי לטווח ארוך, שתאפשר המשך פיתוח בית הזיקוק להגדלת הרווחיות וגיוון מקורות אספקת הגז". הוא הוסיף: "בית זיקוק אשדוד היה מחלוצי המשתמשים בגז טבעי ואנחנו שמחים להיות גם מראשוני הלקוחות של לוויתן.

מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט יוסי אבו אמר, כי "ההסכמים לאספקת גז טבעי ממאגר לוויתן למשק המקומי, לצד הסכם האספקה לחברת החשמל הירדנית, ממצבים את לוויתן כעוגן מרכזי במפת האנרגיה האיזורית ומקדמים את משק האנרגיה הישראלי כולו״.

מנהל נובל אנרג'י בישראל ביני זומר מסר כי ההסכם מקרבת לוויתן לקבלת החלטת השקעה סופית בלוויתן. מנכ"ל רציו יגאל לנדאו הדגיש כי היציבות שהביא מתווה הגז מאפשר התקדמות וצפה גם הוא הודעה קרובה על החלטת השקעה בלוויתן.

את המו"מ בין הצדדים ליווה מטעם פז עו"ד צבי ניקסון ממשרד א.לנדוי, המתמחה באנרגיה, תשתיות ומימון פרויקטים. את שותפות לוויתן ייצגו עורכי הדין דן הכהן ואדי אשכנזי, שותפים במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.