המטמון ברכישת גולן טלקום: החזר אגרות תדרים של כ-45 מ' ש'

במו"מ לרכישת גולן טלקום, המתרקם בימים אלה, מסתתר "בונוס" צפוי לרוכשים, שלא רבים יודעים עליו

החזר אגרות תדרים שצפויה גולן טלקום לקבל בסך 45 מיליון שקלים, הפך להיות מרכיב חשוב במו"מ בין המתעניינים ברכישת גולן לבין בעלי המניות בחברה. מסתבר כי מעבר לערבות שהפקידה החברה ושקיבלה את מרביתה בעקבות עמידתה בשלב הראשון לפריסת הרשת, יש עניין נוסף שהיא אמורה ליהנות ממנו - והוא החזר על אגרות תדרים.

לגולן טלקום הובטחו (במסגרת מכרז התדרים משנת 2011) החזרים עבור תשלומי אגרות התדרים, בגין הקצאת התדרים שהחברה קיבלה. הסדר החזר תשלומי אגרות התדרים, שכבר שולמו מדי שנה בידי גולן טלקום, נקבע בהודעה מכוח תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות, התשע"ד- 2014).

בהתאם להסדר זה, על כל אחוז נתח שוק שיש לגולן בשוק הפרטי תוחזר שביעית מהסכומים ששולמו עבור אגרות התדרים שהוקצו במסגרת המכרז. ההחזר המלא של אגרות התדרים ששולמו מדי שנה בתקופת חמש השנים הראשונות, יבוצע בשנה החמישית, בהנחה שגולן טלקום השיגה את נתח השוק הנדרש (7%).

נתח השוק הוגדר כממוצע דומה לזה שנקבע ברישיון לעניין הפחתת דמי הרישיון, אולם הפעם, היקפו של השוק, נקבע נומינלית בתקנות עצמן, כך שמספר המנויים, הדקות וההכנסות של השוק הפרטי נקבעו בתקנות ועומדים על מספרים השונים מאלו שהחישוב לעניין דמי הרישיון לקח בחשבון. מספרים אלה גבוהים יותר.

קיימות שתי נקודות בדיקה לזכאות להחזר התדרים: הראשונה - בעבור שנתיים מיום הקצאת התדרים, והשנייה בעבור חמש שנים.

ההחזר בנקודת הבדיקה הראשונה הוא: אחוז מנתח השוק כפול שביעית כפול הסכום ששולם בגין האגרות עד לנקודת הבדיקה הראשונה. ההחזר בנקודת הבדיקה השנייה הוא: אחוז מנתח השוק בשנה החמישית כפול שביעית כפול הסכום ששולם מהיום הראשון פחות ההחזר שניתן כבר.

סכומי האגרות ביחס לגולן טלקום הולכים וגדלים בשל ההנחות באגרות שניתנו למפעיל חדש בהיותו "ינוקא"; ההנחה הייתה מדורגת בשיעור התחלתי של 80% בשנה הראשונה ועד לשיעור של 20% בשנה הרביעית. יצוין כי התקנות מציינות שאם ההפרש בין הנקודה הראשונה לשנייה הוא שלילי, לא תידרש החזרת כספים על ידי המפעיל.

על פי הערכות המשקיעים המדובר בהחזר כספי מהקופה הציבורית ששווה לגולן טלקום כיום סכום של כ-45 מיליון שקל.

סכום זה הוא סוג של "מטמון" על חשבון הקופה הציבורית, שמסתתר במו"מ המתרקם בימים אלה. מטמון זה יוחזר לגולן טלקום בחלוף 5 שנים, קרי בתחילת 2017, מהקופה הציבורית. ההחזר ניתן לגולן טלקום על סמך ההבטחה שיבנה רשת מלאה בפריסה ארצית. הבטחה זו כידוע הופרה.

דוגמא לחישוב גס של הבונוס של המדינה לגולן: סך תשלום האגרות לשנה המלא עומד על 19 מיליון שקל, שנגזרים מהיקף התדרים שיש לגולן. על פי המכרז (ללא ההנחות) בשנת 2012 תשלם החברה רק 20% = 3.8 מיליון שקלים.

בשנת 2013 תשלם 40% = 7.6 מיליון שקלים, בשנת 2104 תשלם רק 60% = 11.4 מיליון שקלים, בשנת 2015 תשלם רק 80% = 15.2 מיליון, וב - 2016 התשלום אמור להיות מלא (100%) ולעמוד על 19 מיליון שקלים. סה"כ מדובר על 57 מיליון שקלים לחמש שנים.

מסכום זה יש לנקות החזר שככל הנראה כבר בוצע בנקודת הבדיקה הראשונה ששווה ל- 11.4 מיליון שקל (של שנה ראשונה ושנה שנייה), כך ששווי ההטבה בתחילת שנת 2017, כלומר יתרת החזר אגרות תדרים עומדת על סכום המוערך ב-45 מיליון שקל. כך צפוי הרוכש של גולן טלקום (או גולן טלקום עצמה) לזכות בהטבה נוספת מהקופה הציבורית בגובה של 45 מיליון שקל לפחות.