"להפחית מס הבורסה ל-15%; המשקיעים עוברים לשוק הדיור"

במכתב חריף ששיגרה הנהלת הבורסה לוועדת הכספים של הכנסת היא מבקשת לשקול להפחית את מס רווחי הון על הבורסה מ-25% ל-15% ■ "עליית המס תרמה למשבר החמור בבורסה ולעליית מחירי הדיור"

גל לנדאו יערי / צילום: יריב דגן
גל לנדאו יערי / צילום: יריב דגן

הנהלת הבורסה בתל-אביב, בראשות גל לנדאו-יערי, שיגרה אתמול (ד') מכתב חריף לוועדת הכספים של הכנסת, ובו היא מבקשת מחברי הוועדה להימנע מהעלאת המס על רווחי הון ואף לשקול להפחית אותו מרמה של 25% לרמה של 15%. זאת במטרה להחיות את הבורסה, שנאנקת תחת משבר חמור שפקד אותה בשנים האחרונות.

בפנייה לוועדת הכספים, מציינת הנהלת הבורסה כי בישיבה שהתקיימה בוועדת הכספים ב-15 בנובמבר הועלתה ההצעה להעלות את מס רווחי ההון (ע"י העלאת מס היסף ליחידים מ-2%-ל-3%) וזאת במסגרת דיון בהצעת החוק להתייעלות כלכלית לשנים 2016-17. בבורסה טוענים כי אם ההצעה תצא לפועל, מס רווחי הון יעלה למעשה ל-28% ועבור בעלי השליטה בחברות שיעור המס יעלה ל-33%.

המס על רווחי הון בבורסה עמד עד 2003 על 0% והועלה פעמיים מאז. בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג ב-2012 הועלה המס עד לרמה הנוכחית בשיעור של 25%. "כבר כיום, המיסוי על רווחי הון בבורסה הינו גבוה, הן בהשוואה בינלאומית והן ביחס לאפיקי השקעה אלטרנטיביים", מציינת לנדאו-יערי ומציעה לוועדה דווקא להפחית את המס על הבורסה לרמה של 15%.

העלאת המס על רווחי הון בבורסה זכתה לביקורת חריפה הן מצד הבורסה והן מצד כלכלנים שונים שטענו כי העלאת המס תפגע עוד יותר בשוק ההון הישראלי ולא תתרום להכנסות המדינה ממסים. למעשה, מאז הועלה המס (וגם בשל סיבות אחרות) כמעט באופן רצוף, הכנסות המדינה ממסים משוק ההון היו בירידה. 

לנדאו-יערי טוענת עוד כי עליית המס על רווחי ההון לרמה של 25% תרמה למשבר החמור בבורסה וכן ל"מעבר המשקיעים משוק ההון, שמעודד צמיחה - לשוק הדיור, המעודד את עליית מחירי הדיור".

זאת ועוד, בבורסה מאמינים כי העלאת שיעור המס על רווחי ההון, הפחיתה את שיעור אחזקות הציבור בנכסים פיננסיים, וצמצמה את מחזורי המסחר. בכל הקשור למדיניות המס בישראל, בבורסה ממליצים כי על מקבלי ההחלטות להכיר בבורסה ובהנפקת חברות חדשות כ"אזור עדיפות לאומית". לטענת הנהלת הבורסה, רק תמריצי מס יאפשרו להתניע מחדש את הבורסה.