BP רוכשת 10% משדה הגז הטבעי הענק זוהר במצרים

הודיעה כי היא רוכשת מ-Eni האיטלקית 10% מהזכויות ברישיון החיפוש שורוק במים הכלכליים של מצרים, הכולל את שדה זוהר שהתגלה בשנה שעברה, ב-375 מיליון דולר

חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס
חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס

חברת BP (לשעבר בריטיש פטרוליום) הודיעה אמש (ו') כי היא רוכשת מ-Eni האיטלקית 10% מהזכויות ברישיון החיפוש שורוק במים הכלכליים של מצרים, ב-375 מיליון דולר. רישיון זה כולל את מאגר הגז הטבעי הגדול זוהר, שהתגלה באוגוסט שנה שעברה, ותכולתו מוערכת ב-850 מיליארד מ"ק (BCM).

העסקה צפויה להסתיים ברבעון השני של 2017, בכפוף לאישורים רגולטוריים. לאחר השלמתה BP צפויה לשלם ל-Eni עוד 150 מיליון דולר, כהשתתפות בהוצאות עבר הקשורות לרישיון שורוק. ל-BP יש אופציה לרכישת 5% נוספים ברישיון באותם תנאים, לפני תחילת ההפקה מזוהר בסוף 2017.

תחילת ההפקה מהמאגר עשויה לסייע רבות למצרים, הסובלת ממחסור בגז טבעי ומוציאה מטבע זר יקר על רכישת גז מונזל. במצרים פועלות כיום שתי מגזזות, והיא שוקלת חכירת מגזזת שלישית כדי לעמוד בביקוש המקומי הגדול.

לדברי אמנון פורטוגלי, חוקר במכון ון ליר המתמחה בתחום הגז הטבעי, מצרים אף רוכשת כיום עודפי גז מונזל מירדן, שמייבאת גם היא כמויות גדולות של גז טבעי דרך עקבה. הגז מגוזז בירדן ועובר למצרים בצינור שדרכו זרם בעבר בכיוון ההפוך, ממצרים לממלכה.

סוכנות רויטרס מדווחת כי העסקה טובה ל-Eni, הנזקקת למזומנים כדי לעמוד בתוכנית חומש בהיקף 5 מיליארד אירו. התוכנית כוללת המשך השקעות בחיפושי גז ונפט וחלוקת דיבידנדים. במסגרת מאמצי הגברת הנזילות של Eni, היא נמצאת בעיצומו של מהלך למכירת חלק מהחזקותיה בשדה 4 במוזמביק (50%) לאקסון מובייל. בשדה במוזמביק יש על פי ההערכה 2,400 BCM גז טבעי.

ביוני השנה דיווחו BP ו-Eni על תגלית גז נוספת במצרים, באזור המזרחי של דלתת הנילוס. Eni, המשמשת כמפעילה באותו קידוח, מסרה כי ההערכה הראשונה היא שיש בתגלית 80-70 BCM גז טבעי. אזור הדלתה המזרחית של הנילוס נחשב לבעל פוטנציאל רב לתגליות נוספות.