אכלוס חריש בפתח: האם יקוימו ההבטחות שניתנו לתושבים?

לקראת כניסת עשרות אלפי תושבים לבתיהם, מתעוררות שאלות בנושאי התעסוקה, התחבורה והחינוך ■ גם הארנונה בכותרות: "לא הגיוני שמי שיגור באתר בנייה ענק צריך לשלם כל-כך הרבה"

ליאת כהן / צילום: גיל ארבל
ליאת כהן / צילום: גיל ארבל

השבוע פרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוח לפיו הקמת העיר חריש מלווה בכשלים רבים וצפויה אף לעכב את כניסתם של התושבים החדשים.

עד לפני כשנתיים היתה חריש יישוב קטן בן כ-1,300 תושבים, ובימים אלו מסתיימת בנייתם של הבניינים הראשונים, כך שבסוף התהליך חריש תהיה עיר עם כ-60 אלף תושבים.

עיקר הביקורת של שפירא עוסקת בחוסר מוכנות של הרשויות באשר לתכנון ולבנייה. אלו עלולים להביא לקשיי אכלוס לתושבים שאך זה מעתיקים את בתיהם לחריש. שתי נקודות משמעותיות עלו בדוח: האחת קשורה להיעדרו של איזור תעסוקה שעלול לפגוע בהכנסות המועצה ובצמיחתה העתידית, ועלול להביא את חריש לקשיים כלכליים. הנקודה השנייה היא חוסר המוכנות של העיר לכלי הרכב שיביאו איתם התושבים. התכנון התחבורתי כושל, לדברי המבקר, ואינו הולם את קליטת אלפי התושבים החדשים - הצפויים לחוות בעיות תחבורה קשות.

 

ליאת כהן (36) מתגוררת כעת בטבעון, ובעוד כחודש צפויה להיכנס לדירת ארבעה חדרים חדשה שרכשה בשכונת החורש בחריש. כהן, פעילה בקבוצות הווטסאפ של התושבים החדשים, מספרת שחלק מהתושבים כבר עברו לשכונה, ונוכחו כי אין ספק שהעיר אינה מוכנה למסה גדולה של תושבים.

- מה הוביל אותך לרכוש דירה דווקא בחריש?

"אני גרה עכשיו בטבעון, בשכירות בדירה קטנה, ועובדת ביקנעם. במקור אני מפרדסיה, שם ההורים שלי גרים. הרבה זמן חיפשתי דירה למגורים בקו שבין חדרה לאזור חיפה, וחריש נמצאת בדיוק באמצע הדרך בין העבודה למשפחה. כשהגעתי התאהבתי באוויר ובנוף. יכול להיות שיהיה משעמם, אבל זה עניין של בחירה. גם היום אני לא גרה במרכז עיר וכשצריך לצאת אני יוצאת מחוץ לבית ולא דווקא ליד".

- אין מרגישים התושבים שכבר גרים שם, בעיר מהניילונים?

"קודם כל, אני שלמה עם העובדה שקניתי דירה מיזם ולא בקבוצת רכישה. חלק מהקבצות מתקדמות לאטן והמחיר שדובר עליו עולה ויוצא כמעט אותו מחיר כמו שאני שילמתי - קרוב ל-900 אלף שקל".

"יש הרבה עבודה"

"לגבי העיר עצמה, אני אופטימית, אבל יש הרבה מה לעשות. אני לא חיה באשליה שדברים יקרו מיד ומעצמם. יש הרבה עבודה כמו בכל מקום חדש. עצם העובדה שהעיר חדשה ובתולית זה הימור, אבל זה לא הימור כבד כל-כך. מקסימום אפשר למכור או לעבור.

"יש לי אח שכבר עבר לשם ויש לי אחיין שלומד בבית ספר בחריש. יש לי גם חברים מהעבודה ומהקבוצה שכבר גרים בחריש".

- מהן עיקר התלונות?

"ממה שאני שומעת כרגע יש עומסי תחבורה לא נוראיים. היציאה לכביש 6 אורכת כ-7 דקות ואין גישה ישירה לכביש למרות שהיישוב הוא ממש על חוצה ישראל. הייתי מעדיפה שיקדימו תרופה למכה בכל נושא התחבורה, למרות שרואים מאמץ מכיוונה של המועצה שמציבה שוטרים להכוונת התנועה. השאלה היא מה יקרה כשהעיר תתמלא כי כרגע יש רק עשרות משפחות שעברו. השאלה האם כל ההבטחות יקוימו, כמו למשל הקמת תחנת רכבת בעיר.

"גם מערכת החינוך בסימן שאלה, האחיין שלי לומד בכיתה א' והכיתה מרווחת, אבל השאלה מה יהיה בשנה הבאה.

"הנושא השני שמטריד הוא היעדר מרכזי תעסוקה ותעשייה בעיר. זה כנראה גם לא יקרה בשנים הקרובות. גם פה, צריך לומר, המועצה פעלה והצליחה להפחית את הארנונה מ-51 שקל למ"ר לכיוון 45 שקל למ"ר. זה עדיין יקר, ולא הגיוני שמי שיגור באתר בנייה ענק צריך לשלם כל-כך הרבה. יצירת תעסוקה בעיר היא קריטית לא רק לעניין הארנונה. צריך להביא למצב שבעיר יהיו חברות כמו בנתניה ויוקנעם. צריך למשוך אנשים שיבקרו בה בשעות היום על ידי מקומות תעסוקה ותעשייה מתאימים.

"בכל מקרה, חשוב לי להדגיש שיש פה אנשים נפלאים שמגיעים עם רוח מיוחדת של חלוציות. אני אופטימית מאוד".