בזן: צניחה של כ-94% ברווח הנקי ברבעון השלישי

 הדממת מתקנים וירידה במרווח הזיקוק במהלך הרבעון הובילו לירידה של 25% בהכנסותיה של החברה ולצניחה של 94% ברווח הנקי שלה ■ החברה מעוניינת לחלק דיבידנד בהיקף של 85 מיליון דולר

הדממת מתקנים לצורך שיפוץ וירידה במרווח הזיקוק, הביאו לירידה חדה בהכנסות וברווחים של חברת בתי הזיקוק ברבעון השלישי של השנה. החברה דיווחה היום (א') כי הרווח הנקי שלה עמד ברבעון על 1.4 מיליון דולר בלבד, צניחה של 94% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ההפסד המנוטרל ברבעון (ללא אירועים חד פעמיים) הסתכם ב-16 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כ-102 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה העליונה דיווחה בזן על ירידה של 25% בהכנסות לרמה של כ-מיליארד דולר.

בבזן, בית הזיקוק בחיפה, מציינים כי הרבעון השלישי התאפיין בשיפור של הסביבה העסקית ביחס לרבעון השני. מרווח הייחוס הממוצע (המרווח בין ההכנסות של החברה ממכירת סל מוצריה לבין עלות חומרי הגלם שלה) הסתכם ברבעון בכ-3.8 דולר לחבית, לעומת מרווח ייחוס ממוצע של 3.2 דולר לחבית ברבעון הקודם ומרווח של 4.9 דולר ברבעון המקביל אשתקד. מרווח הזיקוק המנוטרל של בזן עמד על 4.4 דולר לחבית, בהשוואה ל-6.3 דולר לחבית ברבעון הקודם ו-9.1 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד.

שחיקה בתרומת הגז הטבעי

בבזן מציינים כי ברבעון שחלף ביצעה החברה טיפול תקופתי משמעותי במתקניה. הדממת המתקנים הקטינה את ניצולת הזיקוק ל-53% ופגעה במרווח הזיקוק. בנוסף, ברבעון החולף נמשכה השחיקה בתרומת הגז הטבעי, בין השאר על רקע הירידה החדה שחלה במחיר המזוט, המהווה מדד לאנרגיה תחליפית לגז הטבעי.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסות בזן בכ-3.1 מיליארד דולר, ירידה של 28.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והרווח הנקי שלה הצטמק ב-44.2% לרמה של 116 מיליון דולר. הרווח הנקי המנוטרל הסתכם בכ-68 מיליון דולר, ירידה של 77.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההון העצמי של בזן עמד בסוף הרבעון ברמה של 993 מיליון דולר ושווי השוק שלה הגיע לכ-1.2 מיליארד דולר (4.7 מיליארד שקל).

למרות התוצאות החלשות יחסית ברבעון, החליט דירקטוריון בזן (הנמצאת בשליטת החברה לישראל המחזיקה 37.1% ממניותיה, ופטרוכימיים המחזיקה 20.4%) לחלק דיבידנד בהיקף של 85 מיליון דולר, לראשונה מאז 2010. חלוקת הדיבידנד כפופה לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה, שתזומן בימים הקרובים לצורך דיון והצבעה על חלוקת הדיבידנד.

אבנר מימון, מנכ"ל בזן, ציין כי "במהלך הרבעון נרשמה ירידה במרווח הזיקוק, בעיקר בשל השיפוץ שכלל הדממת מתקנים מרכזיים בחצר הזיקוק ואשר נועד לשמר ולשפר את אמינות ונצילות המתקנים. למרות ההדממה, בזן סיימה את הרבעון עם EBITDA של 70 מיליון דולר, עלייה בהון העצמי ותזרים תפעולי חיובי. לאחרונה השלימה בזן מהלך משמעותי של מימון מחדש וחתמה על הסכם מול הבנקים לגיוס של 355 מיליון דולר, בתנאים משופרים בהשוואה להסכם הקודם, באופן המעניק לחברה גמישות פיננסית גבוהה לצרכיה העסקיים והלכה למעשה משלים את המיזוג הפיננסי של חברות הקבוצה".