לאחר הירידות בעקבות השריפות: יום חיובי למניות הביטוח

החברות ממתינות למדינה שתקבע האם מדובר באירוע טרור ■ הערכות: הנזק הכספי לענף מהשריפות מוגבל ■ כנגד המגמה: איי.די.איי ואיילון המשיכו לרדת

שריפה בחיפה / צילום:יקולאי קדוש
שריפה בחיפה / צילום:יקולאי קדוש

מדד מניות הביטוח בער ביום חמישי האחרון יחד עם השריפות שהיכו ברחבי המדינה, ואיבד 2.7%, כשכל מניות הביטוח, להוציא הפניקס, השילו מערכן אחוזים באותו יום מסחר. המשקיעים באחד העם חששו מנזקי רכוש בהיקף כספי אדיר שייפלו על חברות הביטוח, שיבואו לידי ביטוי בתוצאותיהן הכספיות.

היום התהפכה המגמה ורוב מניות הביטוח - למעט חברות איי.די.איי  ואיילון(שירדו תוך יומיים בשיעור דו ספרתי) - נסחרו בעליות שערים. הפער האדיר בין הפסימיות של יום חמישי ל"עסקים כרגיל" היום נבע משתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא ההבנה שהנזק הכספי שייגרם לחברות הביטוח, ושישפיע על הדוחות הכספיים שלהן, יהיה מוגבל, וקרוב לוודאי משני ביחס להשפעות אחרות שמזיזות את רווחיהן מקצה לקצה (כגון הריבית חסרת הסיכון, התנודות בשוקי ההון והחלטות רגולטוריות).

הסיבה השנייה למגמה החיובית היום נעוצה בכך, שכמו ציבור הנפגעים מהשריפות, גם חברות הביטוח ממתינות להכרעת המדינה האם מדובר באירוע פח"עי (טרור והצתות על רקע לאומני). אם אכן יוכרו השריפות כאירוע שכזה, הרי שלא חברות הביטוח הן שמפצות את הנפגעים, כי אם המדינה, דרך מס רכוש.

קרוב לוודאי שנזקי השריפות יסתכמו בהיקף מצרפי גבוה מאוד של מאות רבות של מיליוני שקלים, אם לא מעבר לכך, וזאת משום שמדובר על מאות בתים שניזוקו ונהרסו ועל פגיעה בתשתיות, במוסדות, בבתי עסק ובכלי רכב. זהו סכום אדיר כשלעצמו, אבל כאמור בכל הנוגע לענף הביטוח, זהו סכום שנמצא עמוק בתוך מה שהחברות נערכות אליו בפעילותן.

כלומר, חברות הביטוח יינזקו מהשריפות, אבל לא מדובר, כנראה, בנזק שישפיע מהותית על התוצאות ברמה הענפית. אמנם מוקדם להעריך את היקפי הנזקים, משום שמידת הנזק לא ידועה עדיין, ואולם, ניתן להעריך כי שריפות הענק ברחבי הארץ, והנזקים החמורים שהן גרמו, צפויים להתבטא בסופו של יום בנזקים מוגבלים עבור חברות הביטוח הישראליות - הגם שרובן ככולן ייפגעו - והיקפי תביעות הביטוח יסתכמו בעשרות מיליוני שקלים למרבית החברות (ואולי יותר מכך במקרים חריגים).

ואולם, סכומים אלה אינם הסכומים שייצאו מקופת חברות הביטוח, זאת מאחר שהן מעבירות חלק ניכר מהכיסוי לחברות ביטוח משנה בינלאומיות. כלומר, עבור החברות בארץ מדובר בחשיפה לסיכון בגובה נמוך בהרבה מסך הכיסוי כאמור. לזה יש להוסיף שקרוב לוודאי שלא כל בעלי הרכוש שניזוק מבוטחים.