וולטק הישראלית תימכר לאדוארדס תמורת כ-990 מיליון דולר

החברה מתמחה בשיפור טכנולוגיות לא פולשניות למחלות לב שכיחות ■ וולטק תקבל מזומן ומניות בסך 340 מיליון דולר ו-350 מיליון דולר נוספים בהתאם לעמידה באבני-דרך

חברת וולטק (Valtech) הישראלית, אשר מפתחת מערכת לתיקון מסתם הלב המיטראלי ללא ניתוח, חתמה על הסכם למכירתה לחברת Edwards האמריקאית בסכום שיכול להגיע ליותר ממיליארד דולר. על-פי ההסכם, וולטק תקבל 340 מיליון דולר מיידית, ועוד 350 מיליון דולר על בסיס אבני-דרך.

כמו כן אדוורדס תממן ניסויים במוצר נוסף שנועד להחליף את המסתם המיטראלי (ולא לתקנו) ויש לה אופציה לרכוש את המוצר הזה בסכום נוסף, וכן יש לה אופציה לרכוש את פעילות וולטק בתחום של החלפת מסתם אחר בלב, (המסתם הטריסקופידלי). בסך-הכול יכולה להגיע העסקה לסכום של יותר ממיליארד דולר, אם כל האופציות יתממשו ואבני-הדרך יושגו.

Valtech כבר חתמה פעם אחת בעבר על הסכם למכירתה בסכום אגדי, לחברת Heartware האמריקאית, אולם הרוכשת החליטה בסופו של דבר לבטל את העסקה. הפסדה של וולטק יצא בשכרה: הארטוור נאלצה לשלם 30 מיליון דולר כדמי ביטול לעסקה, ו-וולטק הצליחה להתאושש מההלם ולהשתמש בסכום הזה כדי לקדם את פעילותה, לבחון את המוצר בחולים נוספים ואף להתחיל בתוכנית הפיתוח למסתם הנוסף. בסופו של דבר חתמה החברה על העסקה הנוכחית, בעלת הפוטנציאל הגבוה יותר. העסקה של הארטוור הייתה תחומה ב-850 מיליון דולר, הסכום שהיה צפוי להתקבל מיידית היה דומה, אולם מניית החברה הייתה תנודתית יותר.

כמו כן, חברת אדוורדס היא כבר בעלת ניסיון רב בתחום המסתמים, בין היתר בהתבסס על טכנולוגיה שרכשה בעבר מהחברה הישראלית PVT, שהייתה מחלוצות התחום של החלפת מסתמים ללא ניתוח (אך עבדה על המסתם הפשוט ביותר להחלפה, המסתם האאורטלי). אדוורדס רכשה את PVT ב-2004 בכ-90 מיליון דולר ואבני-דרך, ומאז היא ממשיכה לקיים אותה כמרכז הפיתוח בישראל, ומעסיקה עשרות עובדים.

90 עובדים

וולטק מעסיקה 90 עובדים, מהם 80 במרכז הפיתוח שלה בישראל, באור-יהודה. ייתכן שמרכזי הפיתוח ימוזגו, אולם למרות שמדובר בשתי חברות בתחום המסתמים, עדיין דורשים כישורים שונים וידע שונה, כך שייתכן שרוב הצוות יישאר במקומו.

וולטק הוקמה בתוך חממת אינסנטיב באריאל המנוהלת על-ידי פרגרין, בשליטת האחים איל ובועז ליפשיץ, בה מעורב גם יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט. החברה הוקמה על בסיס צורך שזוהה על-ידי חברות המכשור הרפואי הגדולות, והוצג לחממה, לאחר שהחל להתפתח שוק החלפת המסתמים האאורטליים, והחברות הבינו כי שוק החלפת המסתמים המיטראליים ללא ניתוח מהווה הזדמנות גדולה עוד יותר. המוצר פותח על-ידי עמיר גרוס, אשר גם מנהל את החברה, בעזרתו של אביו, היזם הסדרתי יוסי גרוס.

בתחילת הדרך קיבלה החברה השקעה מהחממה ומהמדען הראשי, ולאחר שבגרה מן החממה גייסה הון בעיקר ממשקיעים אמריקאים, ביניהם הקרנות NGN, OXO, לארי בסט שהיה ה-CFO של בוסטון סיינטיפיק וקרן הגידור Invus. בחברה הושקע סך כולל של 70 מיליון דולר כך שהאקזיט מעניק לה החזר של פי 5 על ההשקעה מיידית ופוטנציאל של מעל פי 10 על ההשקעה. פרגרין, המשקיעה הישראלית היחידה מלבד המדען הראשי, השקיעה בה כמיליון וחצי דולר ומחזיקה קצת פחות מ-10%.

לאחרונה התרחשו בשוק כמה רכישות של חברות העוסקות בתחום המסתמים המיטראליים, כולל על-ידי אדוורדס עצמה, אשר רכשה חברה בשם Cardiaq ב-400 מיליון דולר (ונכנסה למאבק משפטי סביב המוצר עם חברת ניאוווסק הישראלית, אשר גם היא נבטה בחממת פרגרין). המוצר של וולטק הוא אחד המובילים בתחום של תיקון המסתם המיטראלי, כבר יש לו אישור שיווק באירופה והוא נוסה בכ-130 חולים. רוב המוצרים האחרים המתחרים על המשבצת הזו נוסו בחולים בודדים או עדיין לא נוסו. רוב החברוב תחום הזה פועלות במשבצת של החלפת המסתם ולא תיקון שלו, ולכן הדרך שלהן ארוכה יותר, והן רחוקות מן השוק.

בישראל פועלות עוד כמה חברות בתחום. חברת וולקר שהוקמה על-ידי חברת ההשקעות אקסלמד, וכבר נמצאת בניסויים בבני אדם, וכן חברת ניאו-ווסק שהוזכרה לעיל, חברת Mvalve שקיבלה השקעה מבוסטון סיינטיפיק, עם אופציה לרכוש את החברה במאות מיליוני דולרים, גם היא כבר נמצאת בניסויים בבני אדם. גם חברת אליום מדיקל הבורסאית פעילה בתחום.

איל ליפשיץ, שותף בקרן פרגרין, אמר היום: "הערכה רבה מגיעה למנכ"ל החברה עמיר גרוס ולצוות אשר בנו את החברה, ואשר קידמו אותה משמעותית דווקא מאז ביטול העסקה עם הארטוור בתחילת השנה".

אדוארדס יוצגה בעסקה בידי עורכי הדין חן מנצור, מאיה ריבקינד ורפי לוי ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.

וולטק מיוצגת בידי עורכי הדין אדם קליין ויוני הנר ממשרד גולדפרב-זליגמן. 

בעלי המניות
 בעלי המניות