על רקע הטלטלות בשולץ: העובדים מתאגדים בהסתדרות

קרן אייפקס רכשה 80% מחברת ההסעדה ב-2015 ■ כעת העובדים חוששים שהקרן תמכור את החברה

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

עובדי חברת הקייטרינג שולץ, שבשליטת קרן אייפקס, פתחו היום (ב') בהליכים להתאגדות במסגרת ההסתדרות הכללית. בשולץ, שעד אמצע 2015 הייתה בבעלות משפחת שולץ, מועסקים כ- 1,500 עובדים המספקים שירותי הסעדה בכ-100 חברות וגופים גדולים בארץ. בין לקוחותיה משרד הביטחון, קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב, סלקום, קומברס ורפאל מערכות לחימה.

אמש התאספו כ-40 מעובדי החברה בתל אביב כדי לתאם החתמה של עובדים ברחבי הארץ על טופסי הצטרפות להסתדרות. החתמת העובדים החלה הבוקר בתחנות ההסעדה שהחברה מפעילה. "ההיענות גבוהה מאוד", אמרה ל"גלובס" לירון ששון-תבור, ממובילות ההתארגנות. "כבר אספנו מאות חתימות, כך שיותר משליש מעובדי החברה מבקשים להצטרף להסתדרות. נקים ועד עובדים ונדרוש מהנהלת החברה להיכנס איתנו למשא-ומתן לגיבוש הסכם קיבוצי שיסדיר את זכויות העובדים וייטיב עם תנאי העסקתם. אין סיבה שאנשים שמשכימים קום מדי בוקר ועובדים במשך שעות ארוכות מדי יום לא יחייכו".

שולץ נחשבת אחת מחברות ההסעדה הגדולות בישראל. ב-2015 רכשה קרן אייפקס 80% ממנה בכ-150 מיליון שקל. מנכ"לית הקרן בישראל היא זהבית כהן. העברת השליטה לוותה באקורדים צורמים, על רקע מחלוקות בין האחים אורן וניר שולץ, שמחזיקים ב-20% הנותרים מהחברה המשפחתית שייסד אביהם, יחיאל שולץ, לבין בעלי תפקידים באייפקס. בקיץ האחרון הם הודחו מתפקידם כמנכ"לים משותפים והם טוענים כי הקרן חייבת להם כמה עשרות מיליוני שקלים שטרם שולמו בעקבות המכירה. במקום האחים מונה מיכה רונן למנכ"ל החברה.

בהסתדרות אמרו היום שאחד המניעים של עובדי החברה להתאגד הוא העברת השליטה בה ומכירתה לאייפקס והחשש לביטחונם התעסוקתי. "ברור לנו שקרן אייפקס לא תהיה הבעלים שלנו לנצח, ומדובר בקרן שפעילותה רכישה ומכירה של חברות תוך השאת רווחים נאים. אנחנו רוצים ודאות תעסוקתית לצד שיפור תנאי העבודה שלנו. בתקופה שהחברה נוהלה בידי משפחת שולץ הניהול שלה היה משפחתי, לכל עובד הייתה גישה בלתי מוגבלת למי מהבעלים ועכשיו כבר אין לנו דלת פתוחה. כל ההנהלה השתנתה", אמרה ששון-תבור.

בחברות לא מעטות התאגדו עובדים בשנים האחרונות, ובהן חברות בענפי הסלולר וההיי-טק. "ראינו הרבה מאוד סולידריות מצד עובדי החברות האלה, שסייעו ויעצו לעובדי שולץ ונתנו להם רוח גבית במהלך", אמר גורם בהסתדרות. בדף פייסבוק שפתחו עובדי שולץ במסגרת מבצע ההתאגדות שלהם נכתב בין השאר: "רק התאגדות תחייב את הנהלת שולץ לנהל משא-ומתן בגובה העיניים עם העובדים ורק באמצעות הסדרה של יחסי עבודה קיבוציים נוכל להבטיח מיצוי מלא של זכויותינו. במציאות של שינויים ארגוניים, מכירה או כל תרחיש עתידי שעלול להתרגש עלינו, חשוב שלעובדים יהיה קול ושהוא יישמע. הגיע הזמן לדבר על תוספות שכר, רווחה ומנגנוני פיטורים הוגנים".

ההנהלה: "לא נתערב במהלך"

גורמים המקורבים לחברה טענו מנגד כי ענף ההסעדה שבו פועלת שולץ מתאפיין בשולי רווח נמוכים, וחרף זאת, מאז חילופי הבעלות עליה, נעשו בחלק מן המקרים עדכוני שכר לחלק מהעובדים. עוד טענו הגורמים כי המנכ"ל רונן נוהג להיפגש עם עובדי החברה וכי בכל מקרה, לא חלה הרעה בתנאי העסקה הנהוגים בשולץ.

מהנהלת שולץ נמסר בתגובה: "העובדים הם הנכס היקר ביותר עבור החברה ואנו נשתף פעולה עם המהלך ככל שיידרש, ואין לנו כוונה להתערב בו.

"בשנה האחרונה אנו פועלים להתאמת החברה לשינויים בשוק ולהגדלת פעילותה והכנסותיה במטרה לבנות חברה עדכנית ויציבה יותר, גם לרווחת עובדינו בטווח הקרוב, הבינוני והרחוק. דלתו של מנכ"ל החברה הייתה תמיד פתוחה בפני כל עובד ומדיניות זו תימשך גם כעת".