ללא הפתעות: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ב-0.1%

ההחלטה מגיעה על רקע עלייה בקצב האינפלציה באוקטובר והיחלשות השקל ■ "קיימת אי-ודאות רבה באשר לשינויים שיחולו בטווח הבינוני במדיניות הכלכלית בארה"ב והשפעתם על כלכלת ישראל"

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

בנק ישראל הודיע היום (ב'), כצפוי, כי הוא מותיר את הריבית במשק בחודש דצמבר על כנה ברמת שפל של 0.1%. 

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה על רקע עלייה בשיעור של 0.2% במדד המחירים באוקטובר, כאשר ב-12 החודשים האחרונים קצב האינפלציה ממשיך להיות שלילי ומתחת ליעד האינפלציה של הבנק שעומד בטווח של 1%-3%. עם זאת בהודעת הריבית נכתב כי הבנק צופה עלייה בקצב האינפלציה השנתי, עם התפוגגות ההשפעה של מחירי האנרגיה והפחתות המחירים היזומות. בבנק ישראל מציינים עוד כי בציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ניכרה החודש עלייה, שהתרחשה ברובה אחרי שנודעו תוצאות הבחירות בארה"ב, והושפעה מעליית הציפיות לאינפלציה בעולם.

בבנק ישראל מתייחסים לתגובת השווקים לאחר הניצחון של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בארה"ב. התגובות באו לידי ביטוי עד כה בעליית תשואות בשוק האג"ח הממשלתיות ובהתחזקות הדולר בעולם (מול השקל הדולר התחזק בכ-0.8% בחודש החולף). "קיימת אי-ודאות רבה באשר לשינויים שיחולו בטווח הבינוני במדיניות הכלכלית בארה"ב והשפעתם על כלכלת ישראל", מציינים בבנק.

כמדי חודש, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לקחה בחשבון בהחלטת הריבית את הסביבה המוניטארית העולמית. מחד, בארה"ב השווקים מתמחרים סיכוי של כ-100% לכך שהפד יפעל ויעלה את הריביות בפגישה הבאה בדצמבר. מנגד, הבנק המרכזי האירופי עשוי לפעול בכיוון ההפוך ולהרחיב את התוכנית להקלה כמותית. לגבי הכלכלה הריאלית העולמית, בבנק ישראל מדגישים כי היא ממשיכה לצמוח בקצב איטי תוך ירידה בקצב ההתרחבות של הסחר העולמי.

בבנק ישראל רומזים כי מדיניותו העתידית של טראמפ עלולה לפגוע עוד יותר בצמיחת הסחר העולמי. "ההתפתחויות הפוליטיות בחלק מהמדינות המפותחות עשויות להעיב עוד יותר על צמיחת הסחר", נכתב בהודעת הריבית.

הבנק ציין בנוסף כי מאז הבחירות בארה"ב חלה עלייה בציפיות להעלאת ריבית גם בישראל. ריבית בשוק התלבור (הלוואות של עד שנה בין הבנקים) בפורוורד של 9 חודשים עד שנה, עומדת על 0.27% - נתון שמשמעותו צפי להעלאת ריבית אחת של בנק ישראל בטווח זמנים זה.

ערב הבחירות בארה"ב עמדה הריבית בשוק התלבור בטווחים אלה על 0.15% - כלומר הסתברות של כ-50% להעלאת ריבית אחת. בדומה נרשמה בימים האחרונים גם עלייה בתשואות המק"מ לשנה של בנק ישראל שהגיעו לאחרונה ל-0.18% לאחר שערב הבחירות נעה התשואה סביב 0.12%.  

ההחלטה על הריבית הושפעה ממחסור בנתוני מקרו מעודכנים לחודש אוקטובר בתחום סחר החוץ, הייצור התעשייתי וסחר החוץ. הוועדה נאלצה להסתמך במדדים אלה על נתוני ספטמבר. גם הנתונים משוק הדיור היו חלקיים והתבססו על פחות ממחצית מספר העיסקאות.