הטיפ היומי: החברה הישראלית שמונעת גניבות ברחבי העולם

איתוראן של איזי שרצקי מציגה גידול עקבי במספר המנויים, נתונים פיננסיים טובים ומודל עסקי מעולה ■ עתיד החברה, שנמחקה מהמסחר בישראל, נראה מבטיח

אייל שרצקי / צילום:  תמר מצפי
אייל שרצקי / צילום: תמר מצפי

איתוראן  עוסקת במתן שירותים מבוססי מיקום בדגש על שירות מניעת גניבות, איתור והשבה של כלי רכב. שוקי הפעילות המרכזיים שלה, בהם היא גם נחשבת מובילת שוק, הם ישראל (כ-52% מההכנסות ב-2015) וברזיל (34% מההכנסות). אולם בעוד שבישראל החברה מחזיקה נתח שוק של 80% משוק איתור כלי הרכב, השוק הברזילאי מהווה פוטנציאל גדול יותר, עם כ-3 מיליון כלי רכב חדשים בשנה. להערכת החברה, היא מחזיקה כ-50% משוק האיתור בברזיל. החברה פועלת גם בשווקים נוספים, כמו ארגנטינה וארה"ב.

איתוראן הוקמה בידי איזי שרצקי ב-1995 על בסיס פעילות וטכנולוגיה שנרכשו מתדיראן ובנתה את פעילותה בשוק הישראלי במודל עסקי חזק - מחד חברות הביטוח שמעוניינות להגביל את חשיפתן לגניבת רכבים דורשות מהמבוטח התקנת מערכת איתור, ומאידך בעל הרכב שזקוק למערכת איתור כדי לשלם פרמיית ביטוח סבירה.

בשנת 2000 נכנסה איתוראן לברזיל, תחילה בשיתוף פעולה עם חברות ביטוח, אך בשנים האחרונות גם במכירה ישירה לבעלי רכבים, שקונים את המוצר כתחליף ביטוח. החדירה לשוק הצרכני בברזיל האיצה את צמיחתה ונראה שידה עוד נטויה.

בישראל ביצעה החברה מהלך של פיתוח מוצרים זולים יותר, שמגדילים את נתח השוק הפוטנציאלי, ובכך גם הרחיבה את שיתופי הפעולה עם יבואני רכב מקומיים.

במקביל ממשיכה איתוראן להגדיל את כמות המנויים בקצב דו-ספרתי, זו השנה הרביעית ברציפות. בספטמבר 2015 חתמה איתוראן על הסכם OEM לארבע שנים עם יצרנית רכב גדולה (כנראה General Motors, לאספקת שירותי איתור ושירותי ניווט). במסגרת ההסכם, הוחלט שכל כלי רכב שייצא ממפעל היצרנית בברזיל יכלול את המערכת. לפי ההערכות באיתוראן, מדובר בכ-400 אלף כלי רכב בשנה.

למרות הצמיחה הגבוהה, החברה נפגעה מהפיחות החד בשער מטבע הריאל ב-2015 והציגה ירידה בדוחותיה הכספיים (במונחי דולר), כך שהצמיחה והמינוף התפעולי לא באו לידי ביטוי. עם התחזקות הריאל הברזילאי השנה (עד לבחירת טראמפ), מציגה החברה דוחות חזקים, אך לאחר בחירתו של טראמפ נחלש המטבע כנגד הדולר ב-7%, אולם ההסתכלות ארוכת הטווח לא השתנתה. לחברה עודף מזומנים על חוב בהיקף של 25.8 מיליון דולר ומדיניות דיבידנד לחלוקה של לפחות 50% מהרווח הנקי.

בפברואר השנה החליט דירקטוריון איתוראן על מחיקת המניה מהמסחר בישראל, עקב הרצון להפחית עלויות וכן משום שבמשך השנים החברה נעשתה גלובלית יותר.

לסיכום, לאיתוראן המאפיינים הנדרשים להשקעת ערך טובה: מודל עסקי חזק המאופיין בחסמי כניסה גבוהים ומינוף תפעולי, ניהול איכותי על-ידי הבעלים (משפחת שרצקי), צמיחה בשוקי פעילותה ומאזן חזק ללא חוב ותמחור סביר (מכפיל 12 על הרווח החזוי ב-2017). בנוסף, קיים אפסייד אפשרי משיתוף הפעולה עם יצרנית הרכב שלא מתומחר כיום במניה.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם