חלל תקשורת צפויה לסכם על מכירה לסינים בכ-190 מ' ד'

(עדכון): בעקבות הפרסום ב"גלובס" זינקה המנייה בכ-21% ■ המחיר שצפוי לשלם תאגיד Xinwei נמוך מזה שסוכם לפני התפוצצות "עמוס 6" - אך משקף פרמיה של כ-50% על שוויה בפתיחת המסחר

חלל תקשורת / צילום: רויטרס
חלל תקשורת / צילום: רויטרס

על סף חתימה: ל"גלובס" נודע כי חברת חלל תקשורת , המספקת שירותי לוויין, צפויה לסכם על מכירתה לתאגיד התקשורת הסיני Xinwei תמורת כ-190 מיליון דולר (כ-730 מיליון שקל) - נמוך בכ-33% מהמחיר שסוכם בין הצדדים לפני כשלושה חודשים, אולם גבוה בכ-50% ממחיר השוק הנוכחי של החברה. כך נודע ל"גלובס". העסקה מותנית באישורים רגולטורים שונים. בעקבות הפרסום ב"גלובס", זינק מחיר המנייה במסחר בבורסה בת"א בכ-21%.

במהלך חודש אוגוסט השנה נחתמה עסקה למכירת החברה לאותו רוכש סיני תמורת 285 מיליון דולר, אולם כשבוע לאחר מכן התפוצץ הלוויין עמוס 6 על כן השיגור שלו במתקן בפלורידה ומניית חלל נפלה ביותר מ-50%. עם זאת, הסינים לא נסוגו מכוונת הרכישה שלהם, והצדדים דיווחו כי הם בוחנים את האפשרות לתיקון ההסכם והתאמתו למצב החדש. כיום עומד שוויה של חלל בבורסה על כ-128 מיליון דולר.

מענקים למנהלים

נזכיר כי לא רק בעלי המניות בחלל, בראשות שאול אלוביץ' (באמצעות יורוקום), צפויים ליהנות ממכירת החברה בפרמייה משמעותית על מחיר השוק. השלמת המכירה לסינים אמורה הייתה להניב למנהלי חלל תגמולים בהיקף של יותר מ-10 מיליון שקל כאשר למנכ"ל, דוד פולק, אושר בעבר מענק הצלחה של 3 מיליון שקל בעת השלמת עסקה למכירת החברה, וכן מענק שימור בסך של 2 מיליון שקל נוספים בתנאי שיישאר בתפקידו שישה חודשים לאחר השלמתה.

המשנה למנכ"ל, יצחק שניברג, אמור היה ליהנות ממענק שימור של 3.3 מיליון שקל, בכפוף לכך שימשיך בתפקידו שנה וחצי לאחר השלמת העסקה. כמו-כן, שמונה סמנכ"לים בחלל צפויים ליהנות ממענקי שימור של תשע משכורות במקרה של השלמת העסקה, שיינתנו להם בתנאי שימשיכו בתפקידם שנה וחצי ממועד השלמתה.

במו"מ עם הסינים מייצג אברמי וול ממשרד פישר-בכר-חן את חלל תקשורת וושרית מולכו ממשרד ש. פרידמן מייצגת את קבוצת Xinwei, לה פעילות בתחומי התקשורת הסלולרית, מכירת ציוד, שיתוף פעולה טכני וכן פעילות בתחומי לווייני התקשורת. נציגה בישראל הוא האלוף (מיל') עמי שפרן.

חלל תקשורת
 חלל תקשורת

עוד רבעון שלילי

חלל סיכמה אתמול רבעון שלישי שלילי על רקע התפוצצות לוויין התקשורת עמוס 6. במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין בקייפ קאנאוורל שבפלורידה, ארה"ב, השייך למפקדת החלל של חיל האוויר האמריקאי, אירע פיצוץ שגרם לאובדן מלא של הלוויין. פיצוץ עמוס 6 ממשיך רצף עגום עבור חלל, שבסוף 2015 איבדה את הקשר עם עמוס 5, והשירותים שסופקו ללקוחותיו פסקו.

בעקבות זאת, דיווחה היום חלל כי רשמה ברבעון שחלף הפסד של 34.3 מיליון דולר לעומת רווח נקי של כ-3 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסות חלל הצטמקו ב-30.7% ל-18.3 מיליון דולר ברבעון וההפסד התפעולי עמד על 29 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 5.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הצטמקו הכנסות החברה ב-35.3% ועמדו על 52.1 מיליון דולר וההפסד הנקי עמד על 34.8 מיליון דולר לעומת רווח של 1.5 מיליון דולר באותה תקופה ב-2015.

ההפסד נגרם עקב מחיקה בהיקף של כ-34 מיליון דולר שביצעה חלל עבור ההשקעה בעמוס 6 מכיוון שההשקעה בו הסתכמה ב-252 מיליון דולר בעוד כספים שקיבלה בחזרה מחברות ביטוח ומהתעשייה האווירית עבור הלוויין שהתפוצץ, בניכוי החזרים לממשלה עבור חוזים שבוטלו, מסתכמים בכ-218 מיליון דולר. ואולם, הנזק העיקרי לחברה מגיע מהתייבשות זרם התקבולים העתידי שאמור היה לנבוע מהלוויין.

בנוסף, מציינים בחלל כי החברה פועלת לקבלת תשלומים שהועברו לחברת השיגור (SpaceX) בהיקף של כ-50 מיליון דולר, או לביצוע שיגור של לוויין עתידי "תוך שימוש בהסכם הקיים והתשלומים שבוצעו מכוחו".

עמוס 6 נועד להוות את בסיס ההכנסות העתידיות העיקרי של חלל, וצבר ההזמנות שלו עמד על כ-345 מיליון דולר. אחד ההסכמים הבולטים שבוטלו עקב פיצוץ הלוויין, הוא זה שעליו חתמה מול ענקית האינטרנט פייסבוק, בהיקף של 95 מיליון דולר. בשנה שעברה דיווחה חלל כי עמוס 6 ישמש את פייסבוק לאחד המיזמים המרכזיים שהיא מקדמת בשנים האחרונות - חיבור מדינות עולם שלישי ביבשת אפריקה לרשת האינטרנט.

 

חלל תקשורת, שבשליטת שאול אלוביץ' (64% באמצעות יורוקום), מחזיקה כיום ב-3 לוויינים פעילים - עמוס 2, עמוס 3 ועמוס 4, שבאמצעותם היא מספקת שירותי תקשורת. עמוס 2 אמור לסיים את פעילותו במהלך הרבעון השני של 2017. יתרת אורך חייו של עמוס 3 הוערכה בדוחות 2015 של חלל בכ-10 שנים, ושל עמוס 4 ב-13 שנים. לחלל התחייבויות של 404 מיליון דולר, עיקרן בגין אג"ח שהנפיקה, הנסחרות בתשואות של 2.5%-5.5%. הונה העצמי עומד על 118 מיליון דולר.

אירועים בולטים בחלל תקשורת
 אירועים בולטים בחלל תקשורת