תביעה: "ווייז מפנה תנועה מכביש החוף לרחוב שקט בהרצליה"

תושבי שכונת הרצליה ב' טוענים כי כשיש פקקים בכביש החוף, ווייז מפנה את הנהגים לתוך שכונתם - וכך היא הפכה לציר תנועה חלופי לכביש החוף, באופן הגורם למטרדי רעש ופיח

ווייז / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ווייז / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אפליקציית ווייז הפכה שכונת מגורים שלווה בהרצליה לאוטוסטרדה, באופן שגורם, בין היתר, למפגעי רעש וריח ומסכן את הולכי הרגל בשכונה, לרבות ילדים, אימהות וקשישים העושים את דרכם ברחוב הצר שאינו מותאם לתנועה של כלי רכב רבים - כך נטען בתביעה שהגישה השבוע עמותת "הרצליה למען תושביה" נגד ווייז, במסגרתה נדרש כי החברה תחדל להפנות רכבים הנוסעים בכביש החוף - "כביש מספר 2 - דרך חיפה", מצומת הסירה צפונה אל תוך שכונת הרצליה ב', ודרך רחוב נורדאו בשכונה. זאת, במקרה של פקקים בכביש החוף.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד-ד"ר שמואל סעדיה, תושב הרצליה ויו"ר העמותה העותרת - נטען כי במקום לנתב את הרכבים הנוסעים על כביש החוף לכיוון צפון להמשיך ולנסוע בהמשך דרך חיפה, מנתבת האפליקציה את הרכבים להיכנס את תוך שכונת הרצליה ב', "באופן שביום אחד הפכה, עקב ההתנהלות של ווייז, שכונה שקטה שלווה לעורק תנועה מרכזי".

התנהלות זו, נטען, גורמת לתושבי השכונה מטרדים רבים, ובין היתר גורמת למפגעים סביבתיים, לפגיעה איכותית באיכות החיים של התושבים ולפגיעה בחופש התנועה.

תושבי שכונת הרצליה ב', הנחשבת לאחת השכונות הטובות בהרצליה, דורשים כי בית המשפט יורה לווייז לחדול מלהפנות רכבים לשכונה, וכן מציינים כי הם שוקלים לתבוע פיצויים מהחברה בגין הנזקים שנגרמו להם. 

ציר תנועה חלופי

"למרבה הצער, כבר במשך שנים נשמעת קריאה על-ידי עו"ד סעדיה כי שכונת הרצליה ב' הפכה להיות 'מובלעת' בין כביש החוף ממערב לנתיבי איילון ורכבת ישראל ממזרח. מדובר אפוא בשכונה הסובלת, מהיותה מובלעת, מרעש ופיח", נכתב בתביעה. "מצב הדברים החמיר מאד לנוכח העובדה כי ווייז, באמצעות האפליקציה שלה, מנתבת ומפנה רכבים הנוסעים בכביש החוף, עקב פקקים בכביש החוף, לעזוב את כביש החוף ולעבור דרך רחוב נורדאו בשכונה. כל זאת עושה ווייז, הגם שרחוב נורדאו אינו בעל הקיבולת להכיל את כמות הרכבים שמנותבים אליו על-ידי ווייז מכביש החוף".

כך, נטען בתביעה, הפך רחוב נורדאו, בעל-כורחו, "להיות ציר תנועה חלופי לכביש החוף, שהוא כידוע עורק התנועה המרכזי במדינת ישראל בתוואי דרום-צפון, כאשר רכבים רבים, של מי שאינם תושבי הרצליה ב' או הרצליה, מופנים על-ידי ווייז לנסוע דרך רחוב נורדאו כדי לעקוף עומסי תנועה ופקקים בכביש החוף.

"במצב עניינים זה התעוררו בוקר בהיר אחד תושבים של שכונה ורחוב שאמור להיות שקט בשכונה שקטה, אשר בה הם משלמים ממיטב כספם ארנונה - כשהם מוצאים עצמם על ציר התנועה המרכזי במדינה וסובלים מרעש, מפיח, מפגע בטיחותי חמור מאין כמותו, שכן אין לרחוב נורדאו היכולת והקיבולת להוות ציר מרכזי".

מאות מכוניות בשכונה בחצות

עוד נטען בתביעה כי "הדבר אף מסכן הולכי רגל לרבות ילדים ואימהות, קשישים העושים דרכם ברחוב ואינם רגילים לקיבולת התנועה בו, כאשר על הרחוב אף ממוקם בית ספר בית ספר - ברנדיס".

עוד על-פי התביעה, מתפללים בבית הכנסת "בית יואל" הנמצא ברחוב היתד, בסמיכות לציר רחוב נורדאו, ודיירים באזור, הביעו תרעומת על כך שבערב שבת בשעה ארבע-חמש - שעה שאמור בה הרחוב להיות שקט ושליו ולהתמזג עם אווירת השבת - הרחוב הופך, עקב הפניית רכבים של ווייז אל תוך השכונה, לרחוב סואן ומרעיש של מכוניות, שאין להם קשר לשכונה ומנותבים לשם על-מנת לעקוף את כביש החוף. 

בתביעה ממחיש ד"ר סעדיה את הבעייתיות עם דוגמה לתנועה הכבדה ששררה ברחוב בלילה שבין יום חמישי 17 בנובמבר ליום שישי 18.11 - אז הפנתה אפליקציית ווייז את הנהגים לתוך השכונה, באופן שנוצר מצב שגם בחצות נסעו מאות מכוניות ברחוב נורדאו, באופן שהדיר שינה מהתושבים.

"למעשה, עקב התנהלות זו הפכו להיות שני עורקים ציבוריים במדינת ישראל - כביש החוף ורחוב נורדאו, וזאת לא רק בשעות היום אלא גם בשעות הלילה", נכתב בתביעה.

תושבי שכונת הרצליה ב' יצאו למאבק ציבורי ומשפטי שכלל הפגנות וחסימת הרחוב, אך המאבק לא צלח. "התושבים חשים חסרי אונים נוכח הפקקים האדירים שברחוב נורדאו, פקקים ברוב שעות היום, ובכל השעות הללו משתרך פקק עצום מצומת כפר שמריהו ועד ליותר ממחצית הרחוב", נכתב בתביעה.

הדיירים פנו לחברת ווייז ולרשויות, לרבות לעיריית הרצליה ולשר התחבורה, אך לטענתם פניותיהם לא הועילו. כך, נטען, השיבה להם ווייז כי "כבישים ציבוריים מטבעם פתוחים ומאופשרים לתנועה לכול הנהגים, בין אם הם תושבי השכונות או הערים הרלוונטיות ובין אם לאו. לכן, ווייז מכוונת ומווסתת את התנועה בכבישים השונים ברחבי הארץ, בהתאם לחוקי התנועה והשילוט. מטעמים אלה, ונוכח מטרת השירות שהינה לספק הצעת נסיעה הכפופה להוראות החוק ותנאי השימוש, אין באפשרותנו למנוע ממשתמשי ווייז גישה לכבישים הזמינים והמותרים בנסיעה על-פי בקשה של קבוצה זו או אחרת, ואין באפשרותנו לסייע לכם במקרה זה".

על כך נכתב בתביעה: "מהתשובה עולה כי ווייז, למרבה הצער והחומרה, גמרה אומר להתעלם התעלמות מוחלטת מצרכי התושבים, להתעלם מאופי הרחוב והשכונה שאליהם היא מנתבת רכבים".

עוד נטען כי "מן הסתם ווייז אף עושה רווח מסחרי משימוש של כמות רבה יותר של רכבים המשתמשים באפליקציה שלה - ומרוויחה זאת 'על גב' התושבים האומללים של שכונה שאמורה להיות שקטה ושלווה ומצאה עצמה יום אחד 'מכילה' ציר תנועה מרכזי".