הסכם בוועידת אופ"ק: התפוקה תקוצץ; הנפט מזנק ביותר מ-8%

(עדכון) - יצואניות הנפט הגדולות מתכנסות היום בווינה ■ הארגון הודיע על הסכם לצמצום תפוקות ■ ברקע: חילוקי דעות וניגודי אינטרסים בין המדינות

מוזגים נפט / צילום: בלומברג
מוזגים נפט / צילום: בלומברג

אופ"ק אישרה את הדיווחים בכלי התקשורת האמריקאים לפיהם הושגה הסכמה לקיצוץ התפוקות. ההסכמות בין המדינות החברות בארגון הן לקיצוץ תפורות של 1.2 מיליון חביות ביום כך שהתפוקה הכוללת של אופ"ק תהיה של 32.5 מיליון חביות ליום. בתגובה לדיווחים מזנק היום (ד') ביותר מ-7%. 

בימים האחרונים התגברו הספקולציות בשווקים לפיהן מעצמות הנפט לא יצליחו לגבש הסכם, בייחוד לאחר ששר הנפט הסעודי אמר כי מחירי הנפט יתאזנו מעצמם במהלך 2017 גם אם היצואניות לא יגיעו להסכמה. היום הדברים נראים אחרת: "אני אופטימי", אמר מוקדם יותר שר הנפט האיראני, ביג'ן זנגנה והוסיף כי לא הייתה דרישה מאיראן להפחתת התפוקה.  

"אני חושב שאנחנו עדים לפגישה מאוד חיובית שעשויה להביא לחתימת ההסכם עוד היום", אמר היום שר האנרגיה של סעודיה, סוחאיד בין מוחמד אל-מזרואי, ובכך הצטרף למקביליו מאנגולה, אלג'ריה וניגריה שהביעו עמדה דומה. 

על מנת להגיע להסכם, הקרטל התגבר על המחלוקת וניגודי האינטרסים הרבים בין עיראק, איראן וסעודיה. נכון לעכשיו, איראן ועיראק מתנגדות ללחץ של סעודיה להקטין את התפוקה כל אחת מהסיבות שלה: איראן טוענת שהיא רק התחילה להתאושש מהסנקציות הכבדות שהוטלו עליה, ואילו עיראק זקוקה לטענתה להכנסות מנפט כדי להלחם בדאע"ש. סעודיה מצידה ככל הנראה לא תסכים לחתום על ההסכם ללא השתתפות מלאה של כל הצדדים.