סל קניות לחג: איך להרוויח מהתחזקות מגזר הקמעונות בארה"ב

בחודשים נובמבר-פברואר נוהגות מניות הקמעונות בארה"ב להציג ביצועי יתר על שוק המניות הכללי, ולמעשה כבר לאחר הבחירות לנשיאות רשם אפיק זה תשואה עודפת של כ-10% לעומת מדד S&P500

בלאק פריידיי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
בלאק פריידיי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב, הפגינו אפיקי ההשקעה בכלכלה האמריקאית ביצועים חזקים, בציפייה לתוכנית הורדת המסים עליה הכריז הנשיא הנבחר טראמפ במהלך קמפיין הבחירות ולאחר נצחונו המפתיע. ציפייה זו כבר החלה להתבטא בסנטימנט הצרכנים המשתפר, וגם בתחזיות המאקרו לשנת 2017.

למרות שאין מדובר עדיין בדברים מעשיים, השיפור במצב הרוח של הצרכן האמריקאי מתוזמן היטב עם עונת הקניות של סוף השנה. זו מתחילה מסורתית לאחר חג ההודיה, אותו חגגו האמריקאים בשבוע שעבר, מגיעה לעיצומה ביום השישי שלמחרת, ה-"Black Friday", מתגלגלת לתוך יום השני השבוע, המכונה "Cyber Monday", ונמשכת לאורך כל התקופה עד לחגיגות חג המולד וסוף השנה.

חשוב לציין כי מגזר הקמעונות בארה"ב סובל זה שנים רבות מחולשה מבנית, הנובעת הן מירידת תיאבון הצרכנים האמריקאים לקניות ספונטניות - אחת מהשלכות המשבר הפיננסי העולמי - והן מהתחרות מצד הקמעונאות המקוונת, בהובלת חברת אמזון.קום, שפגעה בתעבורת הצרכנים לחנויות. שני הרבעונים האחרונים במגזר הקמעונאי התאפיינו בחולשה מובהקת במיוחד, עם ריבוי אזהרות רווח, וכך רף הציפיות לעונת הקניות הנוכחית בקרב המשקיעים היה נמוך מלכתחילה.

השיפור בביטחון הצרכנים בארה"ב, המלווה במזג אוויר חיובי, הוביל לפי הנתונים המוקדמים לעלייה בתנועת הצרכנים בחנויות הריטייל, מעל הממוצע של השנים הקודמות. בנוסף, רשתות קמעונאיות רבות שסבלו לאורך שנים מהתחרות של ערוצי הסחר המקוון, בנו גם הן תשתיות מכירה באינטרנט, ובכך עשויות לנצל את ההזדמנות הגדולה שטמונה באפיק זה, שצומח בעקביות בקצב שנתי דו-ספרתי. למרות שמדובר בהנחות משמעותיות מאוד, של עשרות אחוזים מהמחירים הרגילים, הגידול בהיקפי הקניות עשוי לחפות על המצב, כאשר רמות המלאים ברשתות הקמעונאיות נותרת נמוכה מהעבר, דבר המגביל את סיכון מחיקת המלאים ובכך צפוי להטיב עם הרווחיות.

גם בפרספקטיבה היסטורית, בשלושת החודשים הקרובים (מנובמבר עד פברואר) נוהגות מניות המגזר הקמעונאי להציג ביצועי יתר לעומת שוק המניות הכללי. כבר לאחר הבחירות בארה"ב רשם אפיק השקעה זה תשואה עודפת של כ-10% לעומת מדד ה-S&P500, אך ייתכן כי פוטנציאל להפתעה בדוחות הרבעון הנוכחי יבוא לידי ביטוי בהמשך המגמה.

רק אמריקאיות ואף אחת לא מעל 1.5%

קרן הסל SPDR S&P Retail ETF (סימול: XRT) מהווה כלי יעיל לחשיפה למגמות ההתאוששות במגזר הקמעונות בארה"ב. הקרן, המנוהלת למעלה מעשור (מאז יוני 2006) על ידי חברת הניהול State Street, שייכת למשפחת ה-SPDR שכוללת גם מגוון תעודות סל סקטוריאליות בארה"ב. XRT מחזיקה בהיקף נכסים של כ-860 מיליון דולר, עם מחזור יומי ממוצע של כ-3.9 מיליון מניות (שווה ערך לכמיליארד דולר), והיא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.35%. הקרן הציגה תשואה נאה של כ-9% מתחילת השנה, לאחר הראלי החזק במהלך החודש האחרון, אבל עדיין רחוקה מביצועי מרבית אפיקי ההשקעה בתחומי הצריכה בהסתכלות ארוכה של שנה, שנתיים ושלוש שנים.

קרן הסל XRT מציגה פיזור נאה של החזקותיה, כשהיא מחזיקה בכ-100 מניות בתחומים שונים של השוק הקמעונאי, ואף אחת מהחזקות הקרן אינה עולה על 1.5% מסך נכסיה. יחד עם זאת, כל החברות המרכיבות את XRT הן אמריקאיות, ובכך הקרן מספקת חשיפה ישירה לכלכלה האמריקאית המקומית - תזת השקעה שעולה בחשיבותה לאחר ניצחונו של טראמפ. תתי-הסקטורים המרכזיים של הקרן הם רשתות ביגוד והלבשה (כ-25% מסך הנכסים), רשתות נישה (18% מהקרן), רשתות בתחום הרכב (כ-15%) ואף חברות אינטרנט (כ-12%). ההחזקות המובילות של הקרן XRT הן ברשת הציוד המשרדי Office Depot (סימול: ODP), רשת ביגוד הילדים Children's Place (PLCE), רשת מוצרי הספורט Cabela's (CAB), רשתות הכל-בו Kohl's (KSS),Dillard's (DDS) ו-Macy's (סימול: M), רשת האלקטרוניקה Best Buy (BBY) ועוד. הפיזור הרחב בין תתי-תחומים של הסקטור הקמעונאי ובין מניות בודדות עשוי להקטין את מידת הסיכון הספציפי, תוך כדי חשיפה לשיפור במצב הצרכן האמריקאי הצפוי בשנת 2017.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם