דממת הקרמלין היא הכרה בקווים האדומים של ישראל בסוריה

אם הפרסומים על תקיפה באזור כל כך קרוב לפעילות הרוסית בסוריה נכונים, מדובר במסר לפוטין ולפיו ישראל לא תאפשר את התחמשות חיזבאללה - גם במחיר סיכון במרחב הסורי ■ בינתיים, ממשיכה מוסקבה לחבור לציר הרשע של איראן וחיזבאללה

פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס

הפרסומים הזרים שלפיהם ישראל תקפה מהאוויר הלילה (ד') שיירת נשק של חיזבאללה באזור דמשק, מבהירים כי ישראל לא מגלה הססנות כאשר מדובר באיום טקטי עליה - גם אם מדובר בהתקרבות משמעותית למרחב הפעילות הרוסית בסוריה. המסר המרכזי של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אם אכן ישראל היא האחראית לתקיפה, הוא שלישראל יש קווים אדומים והיא לא תסכים להתחמשות חיזבאללה.

הקרמלין טרם פרסם הודעה מדינית שקוראת תיגר על הקווים האדומים של ירושלים, וייתכן שבשתיקה הזאת יש מעין הסכמה למדיניות הישראלית, כול עוד היא לא פוגעת באינטרסים המדיניים והביטחוניים של רוסיה. מנגנון התיאום נועד אמנם למנוע אי הבנות בין הכוחות, אך לא כולל עדכונים מבעוד מועד על פעילות מבצעית.

במערכת הביטחון שומרים על דממת אלחוט ולא מגיבים לדיווחים השונים בתקשורת בשבוע האחרון, אך לפחות לפי האירועים בשבוע האחרון עולה כי דין הברחת נשק מ סוריה ל חיזבאללה בלבנון, כדין פעילות טרור של דעאש בדרום רמת הגולן נגד חיילי גולני. את שניהם, תוקפים מהאוויר. אם נכונים הדיווחים בתקשורת המקומית והזרה, ניתן להניח כי צה"ל מפגין עקביות בכל מה שקשור להסרת איומים אסטרטגיים על מדינת ישראל.

הקלף של הבית הלבן

למרות זאת, שעון החול של ישראל התהפך. בזמן שישראל עומדת על רגליה האחוריות ומנסה להרחיק את האויב מגבולותיה ולפגוע, לפי הדיווחים, בתהליך החימוש של חיזבאללה, ממשיכה רוסיה להדק את שיתוף הפעולה עם ציר הרשע: סוריה, איראן וחיזבאללה. ניתן להניח גם, כי בזמן שקצינים רוסים ואיראנים ומפקדי חיזבאללה יושבים סביב שולחן אחד לצורך תיאום צבאי, הם חולקים מידע על ישראל.

בשלב זה ארגון חיזבאללה לא נהנה באופן מוחלט מהמטרייה האווירית הרוסית שפועלת לאורך חופי סוריה וסביב דמשק, מה שמאפשר חופש פעולה חלקי עבור צה"ל. "מערכות נשק שהוצבו כרגע במזרח התיכון, אינן מכוונות נגד מדינת ישראל", הבהיר ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן. "מכיוון שאנחנו מבינים את הכוונות של המפעילים של המערכות האלה, אנחנו טסים בנוכחות".

גורמים מדיניים וביטחוניים רוסיים וישראליים קיימו לאחרונה שיחות סגורות, ובהם גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון אבי דיכטר, שביקר בחודש האחרון במוסקבה. בשיחות, העבירו מקביליו בפרלמנט הרוסי מסר חד וברור: ארגון חיזבאללה אינו אויב ואיראן אינה מדינה עוינת, והם מהווים חלק מהמאמץ של סוריה לשמר את המשטר של בשאר אסד בשלטון הסורי.

לפיכך, במקביל לתקיפות המורדים על ידי כוחות משימה משולבים של הצבא הרוסי עם איראן וחיזבאללה, מפעילה רוסיה מכ"מים מתקדמים על גבי כלי שיט בים ומערכות הגנה אוויריות מתקדמות ביבשה, בהן גם S-400 . מערכות אלו יודעות לנטר כל פעולה של חיל האוויר הישראלי ברדיוס של מאות קילומטרים ולכן ניתן להניח כי אם הייתה פעולה אווירית ישראלית אמש נגד שיירת נשק של חיזבאללה בדרך לביירות - הצבא הרוסי זיהה אותה ולא פעל משום שהיא לא כוונה למרחב האינטרסים שלו.

מה שעלול לערער את היציבות היחסית במזרח התיכון בהמשך הוא החלטה מצד הבית הלבן בראשות הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, לצמצם את הפעילות בסוריה בפרט ובאזור בכלל. החלטה שכזו תאפשר לרוסים להרגיש משוחררים יותר, ואולי פחות מחויבים לישראל. בינתיים, לא נראה שיש להם כוונה לשבור את הכלים, וישראל תמשיך לחפש את אמצע הדרך כדי לשמור על האינטרסים שלה, לצד סיכון במרחב האווירי הסורי.