"מינוי מנוחין לשר אוצר צריך לחולל צמרמורת אצל כל אמריקאי"

ג'ורג' סורוס, מורי ורבי: הערוגות שהצמיחו את סטיבן מנוחין ■ סנטורית דמוקרטית: מנוחין – פורסט גאמפ של העולם הפיננסי ■ מי התנין הגדול ביותר?

טראמפ / צילום: רויטרס
טראמפ / צילום: רויטרס

בפרה-היסטוריה, כאשר דונלד טראמפ היה רק מועמד לנשיאות ארה"ב, העלה המטה שלו לרשת תשדירי בחירות משוננים, שהציגו את שורת הנבלים שהנשיא טראמפ יטאטא מוושינגטון. ברק אובמה והילארי קלינטון כיכבו בתשדירים, כמובן, אבל באחד מהם בלטו שלוש דמויות חשוכות מעולם הפיננסים, שצוירו כמקור החוליים הכלכליים של ארה"ב: הפיננסייר ג'ורג' סורוס, אשף קרנות הגידור; לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן סאקס; וג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב.

כאשר טראמפ הוקיע בתשדיר את "אלה ששולטים על מקורות הכוח בוושינגטון" או את "האינטרסים הגלובליים המיוחדים", הופיעו על המסך פניהם של סורוס ושל ילן (בזווית לא מחמיאה, כמובן). כאשר המיליארדר גינה את "מבנה הכוח הגלובלי שאחראי להחלטות הכלכליות שבוזזות את מעמד העובדים.... ומניחות את הכסף השדוד בכיסיהם של כמה תאגידים גדולים וישויות פוליטיות", הופיע ברקע בלנקפיין.

אחד השטיקים המוצלחים בקמפיין של טראמפ היתה ההתחייבות, "אני אנקז את הביצה בוושינגטון". ההבטחה הזו נהפכה למוטו שהקהל דיקלם באדיקות כמעט בכל עצרת של טראמפ. אבל עכשיו מתחיל להתברר שטראמפ מנקז את ביצת וול סטריט לוושינגטון, או, כפי שציין הסנטור הדמוקרטי שרוד בראון, "טראמפ ממלא את ביצת וושינגטון בתנינים".

מבחינת בראון ודמוקרטים ליברלים אחרים, סטיבן מנוחין, שמיועד להיות שר האוצר בממשלו של טראמפ, הוא אחד מהתנינים הגדולים ביותר. אבל הזווית האירונית היא, שמנוחין יצק מים על ידיהם של של בלנקפיין וסורוס, שהיו הסמל לכל מה שרע בזירה הפיננסית האמריקאית בעיני הנשיא המיועד. (או כך לפחות הוא אמר בקמפיין שלו).

גם עכשיו מתקשים אנליסטים לעכל את המינוי הפוטנציאלי, שמנוגד לכל ההתבטאויות הפופוליסטיות של טראמפ נגד הבנקים וקרנות הגידור. "קשה לראות כיצד שותף בגולדמן זאקס - בעצם דור שני שם כי גם אביו של מנוחין היה שותף בבנק ההשקעות עשרות שנים - יקבל משרה בכירה כזו בממשל שנישא על רוח פופוליסטית לבית הלבן", אמר האנליסט אייזק בולטאנסקי מ-Compass Point.

מנוחין עבד בגולדמן זאקס 17 שנה, עד 2002, כאשר מלאו לו 40 שנה. הוא עבד תחת בלנקפיין, שהיה אז מנהל חטיבת ההשקעות שמניבות הכנסה קבועה. בלנקפיין אמר ל"וושינגטון פוסט" שמנוחין היה "בחור חכם מאוד", אבל קשריהם נותקו לאחר שמנוחין עזב את גולדמן. לאחר מכן, עבד מנוחין כמנהל תיקי השקעות בקרן הגידור של סורוס. לימים סייע סורוס למנוחין להקים קרן גידור משלו.

באותה תקופה הוא תרם כספים לקמפיינים של ברק אובמה ושל ביל והילארי קלינטון. הוא היה גם היו"ר של בנק OneWest בעיצומו של משבר המשכנתאות, שבמהלכו הופקעו מאות אלפי בתים מבעליהם שלא יכלו לעמוד בתשלום המשכנתאות שלהם. על פי תחקיר של "ניו ריפאבליק", התמחה הבנק הזה בהפקעת בתיהם של גימלאים ושחורים. בתביעה אזרחית שהתבררה נגדו, נטען גם שמנוחין הפיק רווח של 3.2 מיליון דולר מתכנית הפונזו של ברני מיידוף.

הרקע של מנוחין, שמנוגד לכל מה שאמר טראמפ לאוהדיו במסע הבחירות, מאפשר לדמוקרטים לתקוף אותו - ואת הבוס המיועד שלו - באכזריות. הסנטורית הדמוקרטית מושחזת הלשון, אליזבת וורן, שנחשבת כמתמודדת אפשרית בבחירות לנשיאות ב-2020, הגדירה אתמול (ד') את מנוחין כ"פורסט גאמפ של המשבר הפיננסי". (גאמפ, גיבור הסרט המפורסם בעל אותו שם, נכח באירועים היסטוריים ולפעמים השפיע עליהם).

"למנוחין היה חלק בכל ההתנהלויות הכי גרועות בוול סטריט", אמרה הסנטורית. "הוא בילה שני עשורים מחייו בגולדמן זאקס והוא מכר שם מוצרי משכנתאות מהסוג שפוצץ את הכלכלה. אחר-כך הוא הצליח להניח ידיו על מיליארדים מכספי חבילות החילוץ של הבנקים ובעקבות זאת הוא ניהל בנק ששמו יצא לשמצה בגלל התנהלותו האגרסיבית בהליכי הפקעות בתים מבעלי משכתנאות שלא יכלו לעמוד בהתחייבויותיהם".

"מינויו של מנוחין כשר האוצר צריך לחולל צמרמורת בגב של כל אמריקאי שנפגע קשות בתקופת המשבר הפיננסי", הוסיפה וורן. "דונלד טראמפ הבטיח שהוא לא יתיר קיומה של ממשלה שתעבוד למען וול סטריט. הוא הבטיח שלא יאפשר דלת מסתובבת מוול סטריט לוושינגטון וחזרה. ואז, כשהגיע הזמן להחליט על המינוי הכלכלי החשוב ביותר שלו, הוא בוחר לו מישהו מוול סטריט".

למעשה, טראמפ משיק את תור הזהב החדש של גולדמן זאקס בוושינגטון. לא רק מנוחין הוא בוגר גולדמן אלא גם סטיב בנון, "היועץ האסטרטגי" הראשי בבית הלבן של טראמפ. נשיא בנק ההשקעות, גארי קוהן, בילה שעה עם טראמפ ביום ג', ויש שמועות שיוצע לו תפקיד בממשל, אולי מנהל המשרד למינהל ותקציב (OMB) בבית הלבן, לדברי "פוליטיקו". האתר מציין, שקוהן מיודד עם ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ.

 

זה מהפך מדהים בגורל גולדמן זאקס, שבעקבות המשבר הפיננסי ב-2008-2009 הודרה כמעט לגמרי מפרוזדורי ממשל אובמה. בכירי בנק ההשקעות, כמו עמיתיהם מחברות אחרות, נאלצו להגיע לוושינגטון בעיקר כדי לעמוד בחקירות של ועדות בקונגרס. עכשיו באה להם עדנה.