האחים שפירא מימשו 5% ממניות שפיר תמורת 150 מ' ש'

המכירה לגופים מוסדיים בוצעה לפי מחיר מניה של 8.2 שקלים - דומה למחיר השוק ■ מאז הונפקה שפיר, בדצמבר 2014, עלתה המניה ב-45%

מחצבה, פרויקט בביצוע ומשאיות בטון של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה
מחצבה, פרויקט בביצוע ומשאיות בטון של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה

כשנתיים לאחר שהצטרפו לבורסה, ארבעת האחים הראל, ישראל, גיל וחן שפירא מימשו 5% ממניות שפיר הנדסה  שבשליטתם תמורת 150 מיליון שקל בעסקה מחוץ לבורסה.

המכירה, שנעשתה לגופים מוסדיים באמצעות ברק קפיטל חיתום ולידר שוקי הון, בוצעה לפי מחיר מניה של 8.2 שקלים - דומה למחירה הנוכחי בשוק, המשקף לשפיר הנדסה שווי של 2.9 מיליארד שקל וזאת אחרי קפיצה של 35% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.

טרם המימוש הנוכחי החזיקו האחים שפירא יחד כ-80% ממניות שפיר הנדסה (20% כל אחד), כך שלאחר המכירה החזקותיהם המשותפות ירדו לכ-75% בשווי שוק מצרפי של 2.15 מיליארד שקל. ארבעת האחים מועסקים בקבוצה בתפקידים שונים, וב-2015 נהנו משכר בעלות מצרפית של 7.6 מיליון שקל - 1.9 מיליון שקל לכל אחד.

ירידת החזקותיהם של האחים שפירא תוכל במקרה הצורך לסייע לשפיר לקראת מימוש רפורמת המדדים של הבורסה, בכל הנוגע להיקף החזקות הציבור בחברה. המחזיק המוסדי הבולט בשפיר הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם כ-5% בשווי שוק של כ-150 מיליון שקל.

שפיר הנדסה הונפקה בבורסה בדצמבר 2014, אז גייסה כ-410 מיליון שקל בהנפקת כ-20% ממניותיה לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל (לפני הכסף). מאז ההנפקה זינק מחיר המניה ב-45%.

קפיצה בהכנסות

שפיר פועלת בתחום הבניה והתשתיות ומחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים - ייצור ואספקת חומרי גלם שונים לענף הבניה (תעשיה), הקמת תשתיות ומבנים (תשתיות), הקמת והפעלת פרויקטים רחבי היקף (זכיינות) וייזום נדל"ן למגורים. לחברה גם נכסי נדל"ן להשכרה, בהיקף מצומצם.

בדוחותיה לרבעון השלישי שפורסמו בימים האחרונים, הציגה שפיר קפיצה של 32% בהכנסותיה שהגיעו ל-924 מיליון שקל, לצד קפיצה של 38% ברווחיה שהסתכמו ב-63 מיליון שקל. הרווח הגולמי והתפעולי הרבעוני קפצו ב-30% ל-143 מיליון שקל ו-111 מיליון שקל בהתאמה.

את עיקר השיפור הרבעוני בפעילות השוטפת מייחסים בשפיר למגזר התשתיות, שם היא נהנתה מזינוק של 68% בהכנסותיה, שהגיעו ל-495 מיליון שקל, וזאת בזכות "גידול קצב הביצוע בפרויקטי נמל חיפה וכביש 6 - הקטע הצפוני". בשפיר מסבירים כי "ברבעון המקביל אשתקד פרויקטים אלו היו בשלבים התחלתיים והניבו הכנסות נמוכות".

לצד זאת, הכנסות מגזר התעשייה צמחו ב-27% ל-371 מיליון שקל, "בעיקר מהמשך הצמיחה בכמויות הנמכרות" ואילו הכנסות מגזר יזום הנדל"ן למגורים בישראל נחלשו ב-55% ל-43 מיליון שקל בהשפעת "ירידה בכמות הדירות שנמסרו".

סעיף מעניין נוסף בדוחות הרבעון הוא הוצאות ההנהלה והכלליות שעלה ברבעון ב-22% לכ-30 מיליון שקל וזאת משום שברבעון זה "בוצעה הפרשה להוצאות בגין מענקים צפויים למנהלים", לעומת הרבעון המקביל, בו הוצאות אלה היו "נמוכות מן הרגיל בעיקר בשל עדכון הפרשות". מתחילת השנה עלו הוצאות הנהלה וכלליות של שפיר ב-3.5% ל-89 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה המגמה בדוחות דומה, עם שיפור של 38% בהכנסות שהצטברו ל-2.4 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 62% ברווחיה שהגיעו ל-183 מיליון שקל.