צים סוגרת עוד רבעון חלש עם הפסד של כ-39 מיליון דולר

ההפסד מתחילת השנה - 171 מיליון דולר ■ האור בקצה המנהרה: מדד מחירי ההובלה הימיים זינק ב-37% מתחילת הרבעון הרביעי

חברת הספנות צים סובלת מחולשה מתמשכת בענף הספנות העולמי וסוגרת היום (ה') עוד רבעון קשה. החברה אמנם רשמה גידול של 7.1% במספר המכולות ששינעה אולם במקביל נרשמה ירידה של 20.8% במחיר הממוצע למכולה ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל ב-2015 , לרמה של 887 דולר.

הכנסות החברה ברבעון השלישי התכווצו ב-14% ל-644 מיליון דולר וההפסד התפעולי שלה עמד על 7.2 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 38.7 מיליון דולר לעומת רווח של 11 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הצטמקו הכנסותיה של צים ב-17.4% לרמה של כ-1.9 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי שלה הסתכם ב-78 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 116 מיליון דולר בתקופה המקבילה וההפסד הנקי עמד על 171 מיליון דולר לעומת רווח של כ-32 מיליון דולר אשתקד.

רפי דניאלי, מנכ"ל צים, ציין עם פרסום הדוחות כי "האסטרטגיה שלנו להיות חברה נישתית גלובלית עם מיקוד בשווקים מסוימים תעזור לנו לעבור את המשבר ולתכנן קדימה לצמיחה עתידית".

חובות צים הגיעו בסוף הרבעון לרמה של כ-1.8 מיליארד דולר ולחברה הון עצמי שלילי בהיקף 103 מיליון דולר לעומת הון חיובי של כ-75 מיליון דולר בסוף 2015. למרות התוצאות החלשות, יש אור בקצה המנהרה של צים : מתחילת הרבעון הרביעי נרשמה עלייה חדה של 37% בדמי ההובלה לרמה של 1,204 דולר בממוצע למכולה. מחירי ההובלה תנודתיים ביותר ויכולים לשוב ולרדת בחדות אבל ברמתם הנוכחית צים עשויה לחזור לרווחיות ברבעון הנוכחי או הבא.

צים עברה שני הסדרי חוב גדולים בשנים האחרונות, האחרון לפני כשנתיים, שבמסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר. במסגרת ההסדר, הסכימו הבנקים, מחזיקי האג"ח ובעלי אוניות שאותן שוכרת החברה, לוותר על 1.7 מיליארד דולר מהחוב, תמורת הקצאת 68% ממניות צים.

בתחילת החודש דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי צים - או לפחות עיקר פעילותה - עומדת למכירה, עקב הקשיים שמהם היא סובלת כתוצאה מההאטה בשוק הספנות העולמי. דובר צים הכחיש: "צים דוחה את השמועות כי בכוונתה למכור את פעילות הספנות הגלובלית שלה", אמר הדובר. "אנו שחקנים גלובליים כבר כמה עשורים ואין לנו כל כוונה לחדול (לספק) שירותים ללקוחות החברה בכל רחבי העולם", הוסיף.