כתבי אישום נגד קבלנים בגין חשבוניות פיקטיביות בסך 45 מ' ש'

מכת מדינה: על-פי ההערכות ברשות המסים, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שימוש בחשבוניות פיקטיביות ■ הרשות: הנאשמים פעלו באופן שיטתי, לאורך זמן, במרמה ובתחבולה, במטרה להגדיל את הוצאותיהם ולהתחמק מתשלום מס

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה. על-פי ההערכות ברשות בראשות משה אשר, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום, וקשה יחסית לאיתורה. על הרקע הזה, מקצה הרשות משאבים רבים על-מנת לחשוף רשתות עברייניות להפצת חשבוניות פיקטיביות, שבהן להערכתה, מועלם מע"מ בהיקפים של מאות-מיליוני שקלים, וכן כדי לאתר את "המעלימים הקטנים" לכאורה, שמעלימים כמה מיליונים.

במסגרת המאבק בהעלמות מס, הגישה רשות המסים השבוע, שני כתבי אישום נגד קבלנים בגין הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים.

כתב האישום הראשון הוגש נגד קבלן בנייה ושיפוצים, בגין קיזוז חשבוניות פיקטיביות בספרי החברה שבבעלותו, בהיקף כולל של כ-35 מיליון שקל; השני הוגש נגד בעליה של חברה לקבלנות בניין, בגין הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-10 מיליון שקל.

מכתב האישום הראשון, שהגישה היחידה המשפטית מע"מ מרכז ברשות המסים, עולה כי הקבלן סעד אלדין אבו-סניני מג'לג'וליה, ניהל בין השנים 2011-2007 ספרי הנהלת-חשבונות כוזבים, שבהם כלל 70 חשבוניות פיקטיביות, בסך כ-35 מיליון שקלים, על-שם ארבע חברות שונות: "חן אבני ישראל", "מ.נור 90", "ברקאי פרויקטים וכוח-אדם", "יצחק קוטלובסקי".

מס התשומות הגלום בחשבוניות שהוגשו עומד על כ-5.6 מיליון שקלים. באישום נטען, כי "הנאשם פעל באופן שיטתי, לאורך זמן, במרמה ובתחבולה, והגיש 51 דוחות תקופתיים כוזבים לרשויות מע"מ, שכלל בהם את מס התשומות הגלום בחשבוניות הכוזבות". זאת, צוין, במטרה להגדיל את הוצאותיו ולהתחמק או להשתמט מתשלום מס.

כתב האישום השני מתייחס לקבלן נביל דוויק (45) מבית צפאפא, מנהלה ובעל המניות של חברת "ד.ק בנייה בע"מ". על-פי האישום, במהלך שנת 2011, הפיץ דוויק לחברת "רם טוב - אספקת כוח-אדם בע"מ", 90 חשבוניות כוזבות על-שם החברה שבבעלותו, בסכום כולל של כ-2.5 מיליון שקל, שהיקף המע"מ הגלום בהן הוא כ-340 אלף שקל. זאת, כאשר החברה שהוציאה את החשבוניות לא הייתה צד אמיתי לעסקה עם חברת "רם טוב". בכך, איפשר דוויק למקבל החשבוניות הכוזבות להתחמק מתשלום מס אמת. על-מנת לבצע את העבירות המוזכרות, ניהל דוויק פנקסי חשבוניות כוזבים.

עוד נטען באישום, כי ב- 2011, קנה דוויק או קיבל, 28 מסמכים הנחזים להיות חשבוניות מס על שמות החברות א.ל.פ נדל"ן, ג.ס השקעות וחברת אינטרמייל - וזאת בלי שהחברות עשו או התחייבו לעשות את העסקאות שלגביהן הוצאו המסמכים. דוויק מצידו ניכה שלא כדין את מס התשומות הנובע מהחשבוניות הכוזבות, כדי להתחמק מתשלום מס. לפי הנטען, סך החשבוניות הכוזבות שנוכו שלא כדין על בסיס החשבוניות הוא כ-7.2 מיליון שקל, כשסכום המע"מ הגלום הוא כמיליון שקל.

באישום נכתב, כי "הנאשם שלח ידו בכספי הציבור, וזאת תוך שימוש בכל מרמה ותחבולה; תוך תכנון שקדם לביצוע העבירה; תוך גרימת נזק ממשי לקופת המדינה; בשיטתיות; ומתוך בצע כסף".

איך עובדת השיטה?

הוצאת חשבוניות פיקטיביות היא אחת מהעבירות הנפוצות במדינה, בין היתר בשל הקלות שבה ניתן לבצעה. היא עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות (חברות "קש") ו/או חברות אמיתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות, ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

חשבונית מס היא האסמכתא לקיזוז המע"מ בעסקה בין מוכר לקונה, ובין נותן שירות למקבל שירות. הקונה רשאי לקזז את המע"מ הכלול בחשבונית נגד המע"מ שהוא חייב לשלם למדינה על עסקאותיו; וכן מדווח באמצעות החשבוניות שקיבל על הוצאותיו לצורך חישוב מס-הכנסה. כל חשבונית משמעה הפחתת מס נוספת.

החלק "הפיקטיבי" בחשבוניות-מס פיקטיביות יכול לנבוע מכמה סיבות. בין היתר ישנם מקרים שהחשבוניות לא משקפות עסקאות שנעשו בפועל - אין כלל קונה ומוכר או מתן שירות מאחורי החשבונית - וכל מטרת החשבונית היא לאפשר למקבלה לקזז מס שלא כדין.

במקרים אחרים, החשבונית הפיקטיבית יכולה לשקף עסקה, אך הסכום הנקוב בה נופח על-מנת לאפשר קיזוז מס בסכום גבוה יותר. מוציא החשבונית הפיקטיבית לא מדווח על ההכנסות הנקובות בחשבונית (שבפועל לא קיבל), או מדווח על ההכנסות שהתקבלו לכאורה לפי החשבונית, אך מקזזן מול חשבוניות פיקטיביות שהוצאו על-שם חברות אחרות שבבעלותו, בדרך-כלל חברות פיקטיביות הרשומות לעתים על-שם אנשי קש. באופן זה נוצרת שרשרת של התחמקות ממס שקשה לחשוף. מנגד עומד מקבל החשבונית הפיקטיבית, שמזדכה על המע"מ בחשבוניות, ומקטין את הכנסותיו המדווחות לתשלום מס.

לאחרונה חשפה רשות המסים מספר רשתות עברייניות שהתמחו בהנפקת חשבוניות פיקטיביות. בין היתר נעצרו בראשית החודש 15 חשודים בהפצת חשבוניות מס פיקטיביות, בהיקף חסר תקדים של כ-3.5 מיליארד שקל, שהיקף המע"מ הגלום בהן נאמד ב-550 מיליון שקל.

בחקירה סמויה שנוהלה נגד החשודים, ביניהם עורכי-דין ורואי-חשבון, נחשפה התארגנות, רשת, שמטרתה הפצה אינטנסיבית של חשבוניות פיקטיביות בכל הארץ. לפי החשד, בין השנים 2016-2012, ביצעו החשודים עבירות כלכליות רבות, וביניהן הפצת אלפי חשבוניות פיקטיביות בתחומי השמירה, כוח-אדם, עבודות בנייה. הפעילות הפלילית נעשתה על-ידי הקמתן של עשרות חברות-קש ויצירת תשתית תאגידית כוזבת על-ידי "גניבת זהות" של חברות פעילות. לאחר הקמת "חברות-הקש", יצרו חברי הרשת וראשי ה"סניפים" שלה בארץ, קשר עם מאות רוכשי חשבוניות-מס פיקטיביות. רוכשי החשבוניות הגדילו באופן פיקטיבי את הוצאותיהם, ונהנו מתשלומי מע"מ מופחתים באמצעות החשבוניות המזויפות.