שר ההגנה המיועד של טראמפ: ההתנחלויות יביאו לאפרטהייד בישראל

גנראל ג'יימס "כלב מטורף" מאטיס אמר ב-2013: המצב הנוכחי בישראל – "אינו בר-קיימא" ■ טען: ישראל אשמה בעוינות הערבים לארה"ב ■ ברייטבארט, בטאון הימין הקיצוני: קבוצות פרו-ישראליות ינסו להכשיל אישורו של מאטיס בסנט, כפי שעשו בזמנן לצ'אק הייגל, מועמדו של אובמה לתפקיד

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

גנראל ג'יימס "כלב מטורף" מאטיס, שמיועד להיות שר הההגנה בממשלו של דונלד טראמפ, מתנגד להתנחלויות וגורס שהן יהפכו את ישראל למדינת אפרטהייד. עמדתו בסוגיה זו מנוגדת לזו של טראמפ, שהכריז, במהלך הפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, באמצע השנה, כי ישראל צריכה להוסיף להקים התנחלויות. טראמפ לא ראה במחלוקת זו סיבה מספקת לשלול את המינוי מהגנרל.

הנשיא המיועד אישר אמש (ה'), כי החליט למנות את מאטיס כשר ההגנה למרות שהחוק מטיל חובת צינון של שבע שנים על קצין בכיר שמבקש לקבל את המינוי. הסנט יכול לתת פטור מחובת הצינון וההנהגה הרפובליקאית של הסנט - שלא תשתנה במושב הבא של הקונגרס - אותתה כי אכן תעניק את הפטור המיוחל.

מאטיס פרש מהצבא ב-2013, לאחר ששימש כראש פיקוד הגזרה המרכזית של צבא ארה"ב (CENTCOM). בגזרה זו כלולים גם הכוחות האמריקאים במזה"ת ובאסיה לרבות אלה שבעיראק ובאפגניסטאן. כמפקד הפיקוד הזה, הוא נחשף לבעיות שנובעות מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ושמע, ללא ספק, מה חושבים דרגי הפיקוד העליונים בצבאות ערביים על הסכסוך.

הגנרל שירת כמעט 40 שנה בחיל הנחתים ונחשב אחד מהקצינים הקרביים המנוסים ביותר בצבא האמריקאי. הוא הרשים מאוד את טראמפ בעקבות פגישתם, באמצע נובמבר. הנשיא המיועד צייץ לאחר מכן, כי מאטיס הוא "גנרל אמיתי של הגנרלים". הוא נהנה מהערכה רבה גם בסנט, ואישורו לתפקיד שר ההגנה היה יכול להיות עניין פורמלי גרידא, אלמלא דעותיו המוצהרות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ברייטבארט, הביטאון המקוון של תנועת הימין הקיצוני, שעורכו הראשי לשעבר, סטיב באנון, יהיה היועץ האסטרטגי הראשי של הנשיא טראמפ, ניבא אתמול, כי קבוצות פרו-ישראליות בארה"ב ינסו להכשיל את אישור מינויו של מאטיס בגלל דעותיו נגד ההתנחלויות, כפי שהן עשו בזמנן לצ'אק הייגל, סנטור רפובליקאי, שהיה מועמדו של ברק אובמה לתפקיד שר ההגנה. הייגל אושר בסופו של דבר, אך השימועים על אישורו היו משפילים. מקורביו אמרו אז, שתומכי ישראל בסנט פשטו את עורו מעליו.

ההתבטאויות של מאטיס על ישראל והסכסוך עם הפלסטינים מדברות בעד עצמן. בפורום על בעיות ביטחון גלובליות באספן, קולוראדו, ב-2013, לאחר שפרש משירות פעיל, הוא אמר כי ישראל נושאת באחריות לעוינות העולם הערבי כלפי ארה"ב: "בכל יום שבו כיהנתי כמפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שילמתי מחיר ביטחוני-צבאי מפני שהאמריקאים מצטיירים באזור כמוטים לטובת בישראל". כדבריו: "כל אותם ערבים מתונים, שרוצים ללכת איתנו, אינם יכולים לעשות זאת מפני שהם אינם יכולים להביע תמיכה פומבית במישהו שאינו מכבד את הערבים הפלסטינים".

הוא אמר, כי המצב הנוכחי של העימות הישראלי-פלסטיני "אינו בר קיימא" וכי ההתנחלויות מהוות מכשול בדרך לפיתרון של שתי מדינות. עמדה זו זהה לחלוטין לעמדת ממשל אובמה שבאה לידי ביטוי בהכרזות כמעט-יום-יומיות של דוברי הסטייט דיפרטמנט, אך היא מנוגדת לעמדות של טראמפ ויועציו לענייני המזה"ת. אחד מהם, ג'ייסון גרינבלאט, אמר לגלי צה"ל כי ההתנחלויות אינן מהוות מכשול לשלום.

"צריך להתייחס לבעיה ישירות", אמר מאטיס באותו כנס. "צריכים למצוא דרך להפוך את פיתרון שתי המדינות למשהו שגם דמוקרטים וגם רפובליקאים יוכלו לתמוך בו. אנו צריכים להגיע למצב הזה, (אך) הסיכויים לכך הולכים ופוחתים בגלל ההתנחלויות, והן יהפכו את אופציית שתי המדינות לבלתי אפשרית".

אם ישראל תוסיף להרחיב את ההתנחלויות, היא תעמיד בסכנה את אופיה היהודי והדמוקרטי, והדבר עלול להפוך אותה למדינת אפרטהייד, הוא הזהיר. "אם אני נמצא בירושלים ואני מציב 500 מתנחלים יהודיים במזרח (בגדה) ויש שם 10 אלפים ערבים, ואם אני משרטט את קו הגבול כך שאותם מתנחלים וערבים יהיו בשטח ישראל, אז או שישראל מפסיק להיות מדינה יהודית או שאני אומר לערבים שהם אינם יכולים להצביע, ואז יש לנו אפרטהייד". התבטאויות כאלה השמיע לא אחת הנשיא הפורש אובמה.

ברמז לדרום-אפריקה בתקופת האפרטהייד הוא אמר: "זה לא כל כך הצליח כאשר מדינה מסוימת ניסתה זאת".

ניצן ראשון של קמפיין נגד אישור מינויו של מאטיס הוא הודעת ארגון ציוני אמריקה, גוף יהודי ימני שמזוהה בדרך כלל עם טראמפ: "אנו מודאגים ממינויו האפשרי של גנרל מאטיס לשר ההגנה ואנו קוראים לבטל את המינוי. הכרזותיו ב-2013 בכנס באספן הן עוינות לישראל והן משקפות העדר הערכה לתרומה היוצאת מהכלל של הברית הישראלית-אמריקאית לביטחונה של ארה"ב".