נתניהו סילק את סמוטריץ' מלשכתו: "לא רוצה לשבת איתך"

תקרית חריגה בלשכת ראש הממשלה במהלך הדיון על פתרון משבר עמונה: נתניהו גער בחבר הכנסת מהבית היהודי בעקבות ראיון שהעניק האחרון ל"הארץ" ■ נתניהו: "אל תיכנס לכאן"

תקרית חריגה בדיון בלשכת נתניהו על פינוי עמונה: ראש הממשלה סילק את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מלשכתו, זאת בעקבות ראיון שהעניק האחרון. "אמרת עליי שאני לא ימין ולא אמין, אז אל תיכנס לכאן", הטיח נתניהו בסמוטריץ'. "לא רוצה לשבת איתך".

בראיון שפורסם השבוע צוטט סמוטריץ' באמרו כי "לצערי הרב נתניהו הוא לא ימין. עד שנתניהו הגיע, היה ברור - בישראל ובעולם - שיש ימין ושמאל. כשהשמאל בשלטון אפשר לדבר על חלוקת הארץ. כשהימין בשלטון, אין על מה לדבר. בא נתניהו ויצר מצג שווא, שלפיו יש קונסנזוס בין הימין לשמאל לגבי פתרון שתי המדינות. זה לא נכון, זה שוחק את התודעה וגורם נזק גדול מאוד לעמדות ולאינטרסים של מדינת ישראל".

אמש (שבת) התקיימה פגישה בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, זאת לאחר שהשניים נועדו ביום חמישי שעבר במשך ארבע שעות. נתניהו, שמתנגד לחוק ההסדרה, אולם לא מסכל אותו ככל הנראה כדי לא לשלם על כך מחיר בקרב מצביעי הימין, ניסה להציע לבנט שורה של הצעות על בסיס הפתרון של "נכסי נפקדים". הפגישה הסתיימה ללא סיכומים.

נתניהו הורה להתחיל כבר בהכשרת שלוש החלקות החלופיות למפונים צפונית ליישוב הקיים. התושבים, מצדם, הודיעו שינסו לסכל את העבודות והצהירו כי מבחינתם הפתרון הזמני אינו פתרון. ההערכות בקואליציה הן שגם אם החוק יעבור ביום שני עם סעיף 7, זה שמחיל את חוק ההסדרה גם רטרואקטיבית על עמונה, הוא לא יעבור בקריאה שנייה ושלישית ובסופו של דבר לא ימנע את הפינוי.

בשלב הראשון צפויים יו"ר כולנו משה כחלון וחבר הכנסת בני בגין מהליכוד להימנע בהצבעה השבוע, מה שיאפשר השבוע את העברתו בקריאה ראשונה, אבל עד להעברת החוק יש עוד מספר משוכות שכנראה לא יצלחו.

 

מטרת הפגישה שזימן נתניהו עם בנט הערב היא גיבש עמדה אחידה של הקואליציה לפתרון שמאחוריו יעמדו הליכוד והבית היהודי כאחד. הייתכנות להסכמות שכאלה לא גבוה. בסביבת יו"ר הבית היהודי מבהירים שילכו עם החוק עד הסוף.

הסיבה העיקרית היא שפתרון "נכסי הנפקדים" שאותו אישר היועמ"ש מנדלבליט כנראה יישאר על הפרק גם אם החקיקה תצא אל הפועל ותיכשל, אבל במצב הזה לפחות יוכל בנט להציג למצביעיו ניסיון להעביר את חוק ההסדרה עד הסוף. מכך בדיוק חוששים בליכוד ובלשכת ראש הממשלה.

כך או כך, ההערכות הן שאם החוק נופל כבר השבוע, או עולה להצבעה ללא סעיף 7 המחיל אותו על עמונה, משמעות הדברים היא שהפינוי עשוי לצאת אל הפועל בתוך ימים בודדים ואולי עוד השבוע.