קרי: ישראל מתקדמת לעבר מצב שבו תהיה נשקפת לה סכנה

בפורום סבן סתר שר החוץ האמריקאי את דברי נתניהו: לא יהיה שלום נפרד בין ישראל לעולם הערבי בלי הסכם שלום עם הפלסטינים ■ "נכון, ההתנחלויות אינן הסיבה לסכסוך, אך הן מכשול בדרך לפתרונו"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

בגלל החלטות שמתקבלות בישראל מדי יום בסתר, מבלי שאנשים יהיו מודעים להן, או יבחנו את תוצאותיהן, מתקדמת ישראל לעבר מצב שבו תהיה נשקפת לה סכנה - כך אמר הערב (א') שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בפורום סבן, זרוע של מכון ברוקינגס בוושינגטון.

בראיון פומבי עם העיתונאי ג'ף גולדברג, אמר קרי, שארה"ב דוחפת כל הזמן את הפלסטינים בסוגיות ההסתה והחינוך בבתי-הספר של הרשות, אך "אנו נמצאים עתה בפורום אמריקאי ישראלי, ולכן אדבר על חלקה של ישראל - ומה שקורה עתה בשטח הוא, שאין סטטוס קוו אלא התקדמות בכיוון הלא נכון, לעבר מצב רווי סכנות".

"הישראלים והנהגת ישראל צריכים לבחור בין שתי אופציות בסיסיות: האם יימשך יישום תכנית ההתנחלויות, או שתהיה הפרדה (בין ישראל לפלסטינים), וייושם פתרון של שתי מדינות", אמר השר האמריקאי. "...ב-1993 (השנה שבה נחתם הסכם אוסלו) היו 110 אלף מתנחלים בגדה המערבית. כיום יש כ-385 אלף. כ-90 אלף מתנחלים חייים מחוץ לגדר הביטחון, בטלאים טלאים של התנחלויות. ישנן 129 התנחלויות, ויש כ-100 מאחזים בלתי חוקיים. מחר (יום ב') תהיה הצבעה (בכנסת) שבה תחליט ישראל האם 54 מהמאחזים הבלתי חוקיים האלה יקבלו מעמד חוקי בתוך כמה חודשים. זאת, בנוסף לכ-31 מאחזים שניתן להם תוקף חוקי או שהם נמצאים בתהליך לקבלתו... לפנינו אפוא 85 מתוך 100 מאחזים בלתי חוקיים שנעשו, או ייעשו, 'חוקיים'".

"המאחזים האלה מתחילים עם בנייין אחד או שניים, אחר-כך הם גדלים לקובץ של 10 או 15 בניינים, ואז הם נעשים 'התנחלות'", המשיך קרי. "מה שמדאיג בכל מה שמתרחש הוא, שרבים מאותם מאחזים, רובם המכריע, בנויים על מה שנחשב קרקעות פלסטיניות פרטיות".

קרי הודה כי ההתנחלויות אינן הסיבה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך הדגיש שהן מהוות מכשול בדרך לפתרונו. "לא צריכות להיות אשליות", הוא אמר. "אי-אפשר לומר שההתנחלויות אינן משפיעות על היכולת להגיע לשלום".

"הימין בישראל תומך בהתנחלויות דווקא מפני שהן מהוות מכשול בדרך לפתרון של שתי מדינות, כי הימין אינו רוצה שלום; הימין מעוניין בארץ ישראל השלמה. אנשי הימין נוקטים מדיניות של בניין יו"ש רבתי בגדה המערבית מפני שהם מאמינים שהגדה שייכת להם. הם רוצים שהבניה בגדה תחסום את השלום כי הם רוצים ששטחים אלה ישתייכו לישראל. זו ההיסטוריה של תנועת ההתנחלות, ידידיי".

"אני יכול אפוא לומר לכם, שמפיות שרים בממשלה הנוכחית בישראל יוצאות הצהרות פומביות מטרידות ביותר", הוסיף קרי. "למשל, נפתלי בנט אמר לא מכבר שמה שמתרחש עתה מצביע על תום עידן הפתרון של שתי מדינות. יותר מ-50% מהשרים בממשלה הביעו התנגדות פומבית להקמת מדינה פלסטינית".

כיצד יהיה אפשר להקים מדינה פלסטינית רציפה כאשר 90 אלף מתנחלים חיים מעבר לגדר הביטחון ויוצרים טלאים על גבי טלאים, שהגישה אליהם מתאפשרת בכבישים שמיועדים לישראלים בלבד? - שאל שר החוץ היוצא. הוא צייר תמונה אפשרית של מדינה אחת לשני עמים: "יש חמישה, שישה מיליון יהודים בין הירדן לים התיכון אבל יותר ערבים באותו שטח. מה החזן שלכם למדינה אחת? האם הישראלים ינהלו את בתי-הספר? האם תוסיפו לקיים כבישים עם נקודות ביקורת ומחסומים שמובילים לטלאים של המתנחלים? האם הפלסטינים יוכלו להצביע? ואם יהיה להם רוב, האם יהיה ראש ממשלה פלסטיני בישראל? האם ישראל תוסיף להיות מדינה יהודית? התשובות הן לא, לא ולא. את השאלות האלה לא מציגים לפני הישראלים.... הם רק שומעים 'אין לנו שותפים לשלום'... דברו עם אנשי הממסד הביטחוני בישראל. יש בסיס חזק מאוד בממסד הביטחוני ששואף לשלום עם הפלסטינים".

קרי קבל על כך שהישראלים מתעלמים מאזהרותיה של ארה"ב: "אנו מפרסמים אזהרה כאשר הישראלים מודיעים על התנחלות חדשה - ושום דבר לא קורה. הישראלים מתעלמים והתנחלות חדשה קמה. יחידות דיור חדשות. מכירות חדשות..." אך קרי הדגיש, שישראל טרם הגיעה לנקודת אל חזור, ושעדיין אפשר להשיג שלום.

השר האמריקאי חלק על הטיעון הישראלי שנסיגה מהגדה תחולל אותן תוצאות שהניבה הנסיגה מעזה. "אף אחד לא מדבר על כך. בטווח הארוך מדובר בהצעת פתרון שתאפשר לישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה, שתכבד את צרכי הביטחון של ישראל ואת כל הצרכים אחרים שנדרשים להשגת שלום... אך אי-אפשר להגיע לשלום אם אינך מדבר (עם הצד האחר), ובוודאי שאי-אפשר להגיע לשלום אם אתה מעצים את נוכחותך בשטחים שלדעת הפלסטינים צריכה לקום בהם מדינתם העתידית, ובה בעת הורס בתים וגורם לכך שאנשים יעזבו. זו אינה נוסחה מנצחת".

קרי סירב להתנבא על התנהלות ממשל טראמפ בסוגיית הסכסוך, אך ציין כי איש מצוות המעבר של טראמפ לא התייעץ עמו על המדיניות האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. קרי אמר, שהוא אינו מעוניין להביע דעה על מצב זה, במיוחד לאור העובדה שהממשל הנכנס טרם מינה שר חוץ.

בסתירה לדברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדיבר לפניו בפורום, הדגיש קרי שלא יהיה שלום נפרד בין ישראל לעולם הערבי. "יש ישראלים שמאמינים בכך, אך אני אומר, לא, לא, לא. לעולם לא יהיה הסכם בין ישראל לבין מדינות ערביות בלי הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים".

קרי הבהיר, שארה"ב התנגדה מאז ומתמיד לאכיפת תנאי המעמד הסופי. "זה לא הוגן לישראל ונמשיך להתנגד לכך", הוא הדגיש. אך הוא ציין שטרם התקבלה החלטה האם לשרטט פרמטרים ליישוב הסכסוך בפומבי, למשל באמצעות החלטה במועצת הביטחון. הוא ציין, שמדינות אחרות שואפות לעשות זאת - "יש תחושה הולכת וגוברת שהמצב לא יכול להישאר כפי שהוא" - אך הוא נמנע מלומר האם ארה"ב תתמוך במהלך כזה.

האם תנסה לבלום מהלך צרפתי כזה? - נשאל קרי. תשובתו: "אם ההצעה צרפתית תהיה מוטית ובלתי הוגנת, אם זו היה החלטה שתשלול לגיטימיות מישראל, בוודשאי שנתנגד לה. תמיד נהגנו כך".