בזק גובה תעריף חריג מהרש"פ - ומשרד התקשורת לא מתערב

מי שחושב שמשרד התקשורת, שמנוהל ע"י שלמה פילבר, יסתער על המידע ויבדוק אותו לעומקו - כנראה טועה ■ בזק: התעריפים ידועים

שלמה פילבר  / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

ב-9 בנובמבר, פורסמה באתר "גלובס" ידיעה על כך שבזק, אשר מנוהלת על ידי סטלה הנדלר, גבתה ועדיין גובה עשרות מיליוני שקלים בחיובי יתר מלקוחותיה המתקשרים ליעדים נייחים בפלטל (חברת הבזק הפלסטינית). בימים כתיקונם ובהינתן משרד תקשורת שעובד עבור הציבור והאזרחים ולא עבור בזק, ידיעה כזו הייתה אמורה להדליק נורה אדומה ויום למחרת, כך מצופה לפחות מפקידי ציבור שאמורים לשמור על קופת האזרחים לבל ייעשקו על ידי מונופולים מפוקחים, יפנו לבזק וידרשו הסברים.

אך בשוק התקשורת 2016, אין דין ואין דיין ומי שחושב שמשרד התקשורת, שמנוהל על ידי שלמה פילבר, יסתער על המידע ויבדוק אותו לעומקו, כנראה טועה.

גרוע מכך, במקום לבדוק את המידע, ניסה משרד התקשורת לבטל את הידיעה במחי יד תוך ניסיון לספק ספין בלתי רלוונטי בעליל על אירועים מן העבר שכבר נבדקו. רק לאחר שהשבנו למשרד בפעם השנייה תשובה מנומקת, הודיע המשרד שהנושא נמצא בבדיקה.

סיפור שהיה כך היה: חברת בזק גבתה (ועדיין גובה) עשרות מיליוני שקלים בחיובי יתר על שיחות ליעדים נייחים בשטחי הרשות הפלסטינית. מדובר בשערורייה רבתי, שכן התעריף נקבע באופן שרירותי על ידי בזק, והוא אינו מפוקח, למרות שמחירי הטלפוניה של בזק מפוקחים על ידי משרד התקשורת בהיותה מונופול בתחום הטלפוניה, והתעריפים המופקעים שהיא גובה מלקוחותיה לא עברו את אישורו.

תעריף השיחה מבזק נייח לרשות הפלסטינית (לחברת פלטל) אמור להיות תעריף רגיל של שיחה מנייח לנייח. לא מדובר בשיחה בינלאומית, והשיחה לא עוברת לא דרך ספק בינלאומי ולא דרך אף גורם, אלא מבוצעת דרך קידומת רגילה של בזק.

בנוסף, גם אין תעריפי קישוריות כפי שקורה בשוק הסלולרי, ובין הצדדים (בזק ופלטל) חל הסכם ביל אנד קיפ (Bill&Keep), כלומר אין תשלומי העברת קישוריות בין הצדדים על השלמת שיחה.

מי מפקח על התעריפים?

תעריפי השיחה (הרשמיים) בבזק היום הם 11.38 אגורות לדקה בשעת השיא (נייח לנייח) ו-4.64 אגורות לדקה בשפל. לעומת זאת, לקוח שמתקשר למספר נייח בפלטל, משלם לבזק 23.15 אגורות לדקה בשיא ו-16.3 אגורות לדקה בשפל. כלומר, בשיא הלקוח הישראלי משלם בערך פי 2, ובשפל הוא משלם בערך פי 4.

נדגיש שוב כי כל תעריפי הטלפוניה של בזק אמורים להיות מפוקחים, ולכן התעריף לפלטל נכלל בהגדרה של תעריף שאמור להיות מפוקח. אלא שבזק, בדרך לא דרך, "החריגה" את התעריף, ואיש במשרד התקשורת מעולם לא בדק את הנושא, וככל הידוע לא נשמעו תלונות על כך שהגיעו לכדי פרסום בעיתונות.

וכך בזק יכלה ויכולה להמשיך ולחייב את לקוחותיה לשלם תעריפים מופקעים ולהרוויח עשרות מיליוני שקלים, מבלי שמישהו ימנע זאת.

אמנם כיום רוב הלקוחות מנויים על חבילות שיחה בבזק, ומיעוט מהלקוחות משלם לבזק על בסיס של תעריפי שיחה מקוריים, אך המעבר לחבילות התרחש רק בשנים האחרונות, וממילא מדובר על עשרות שנים, כך שבזק גרפה הון, שיש המעריכים שהוא אף למעלה מעשרות מיליוני שקלים, במהלך השנים שבהן החברה מחוברת לפלטל.

מבזק נמסר כי "לבזק תעריפי התקשרות קבועים לשיחות המסתיימות בחברת פלטל. תעריפים אלו ידועים ללקוחות בזק ושקופים בחשבונית. בשונה משיחות אל מפעילים פנים ארציים, חברת התקשורת הפלסטינאית אינה משלמת לבזק דמי סיום שיחה על שיחות נכנסות ונתיב השיחה שונה, ובהתאם מחירי השיחות שונים. יש לציין כי כל מפעילי התקשורת הישראליים האחרים, ובכלל זה גם חברות הסלולר, גובים מחירים דומים ואף גבוהים הרבה יותר".

בעקבות התגובה של בזק, נדגיש כי "גלובס" ביקש מבזק הוכחה על אישור התעריף בידי משרד התקשורת כפי שהיא טוענת. שאלנו האם התקבל אישור לתעריף החריג, מתי ועל ידי מי הוא אושר - אך החברה סירבה להשיב. בנוסף, מעולם לא עלתה טענה כלפי בזק המתייחסת לסלולר, אלא רק לתעריף המופקע של שיחות מקווים נייחים לקווים נייחים בפלטל.

בזק היא לא הסיפור החשוב כאן. הסיפור הוא כאמור אוזלת היד של משרד ממשלתי שאמור לבדוק את המידע לעומק ולחזור עם תשובות בדוקות. לאחר שפנינו למשרד התקשורת ושאלנו מה בכוונתו לעשות עם המידע קיבלנו את התגובה הבאה: "בתקנה 2 לתקנות התשלומים נקבע כי התשלומים שישולמו לחברת בזק בעד שירותי בזק פנים ארציים, יהיו בהתאם למפורט בתוספת הראשונה ובתוספת השנייה לתקנות. בתוספת הראשונה נקבעו, בין היתר, תשלומים בעד שיחות טלפון פנים ארציות של מנוי החברה ליעדים שונים כגון: שיחות אל מפ"א, רט"ן, שירותי בידור וכו'.

"תקנה 5 לתוספת הראשונה קובעת כי תשלום עבור שיחה לאזורי יהודה ושומרון יהיה בהתאם ללוח ד' לתקנות. לוח ד' מתייחס לשיחות בין מנויים המחוברים למרכזיות החברה בארץ (כמפורט בלוח ג') לבין מנויים המחוברים למרכזיות החברה המפורטות בלוח ד'. גם כאשר השיחות מבוצעות לאזורי יו"ש התשלומים מתייחסים לשיחות בתוך רשת החברה.

"אין בתקנות התייחסות לשיחות מאת מנוי חברת בזק למנויים של פלטל. על פי סעיף 17 לחוק התקשורת שירות בזק שלא נקבע לו תשלום, בין היתר לפי סעיף 15, רשאי בעל הרישיון לדרוש בעדו תשלום סביר. בהתאם, הטענה שבזק לא יכולה למכור שירותים במחירים שלא אושרו על ידי שר האוצר ושר התקשורת אינה נכונה, ובזק רשאית לגבות על פי סעיף 17 מחיר סביר".

א'-ב' של רגולציה

בעקבות התגובה המלומדת של המשרד יצאנו לעשות שיעורי בית ובתוך זמן קצר מסרנו למשרד התקשורת את התגובה הבאה, לא לפני שהצענו את כל עזרה אפשרית על פי המידע שברשותנו, כדי להקל את הבדיקה.

וכך השבנו למשרד: "כל ההסבר הזה אינו יכול להתקבל מהסיבה הפשוטה שמשרד התקשורת הקצה לפלטל מספרים בתוך אזורי החיוג הרגילים.

"לפלטל ניתנו טווחים בקידומות 02, 04, 08 ו-09 על ידי משרד התקשורת. לקוח שמתקשר למספרים בטווחים הללו לא יודע בכלל שיצא לרשת אחרת, כמו שהוא לא יודע כשהוא מתקשר למפ"א ישראלי אחר באותן קידומות ולכן כל השיחות הללו צריכות להיות מחויבות לפי אות ההיכר כ'.

"גם מבחינה רשתית מדובר במהלך זהה לחלוטין ברשת. לכן ברור שצריך להסתכל על הלוחות הללו (לוחות התעריפים ששלח לנו המשרד - ג.פ.) לפי אזורי החיוג ולא לפי שמות המרכזות (ממילא מדובר במרכזות שכולן כבר מזמן לא קיימות ובזק מזמן ביטלה אותן). לקוח בזק שמחייג לאזור 02 צריך להיות מחויב בתעריף כ', בין אם השיחה הסתיימה ברשת בזק ובין אם הסתימה ברשת הוט או ברשת פלטל. זה א'-ב' של רגולציה. אם ללקוח אין יכולת להבחין בין סוגי הרשתות הוא צריך להיות מחויב בתעריף אחיד.

"ההפניה לשיחות ביהודה ושומרון גם היא לא רלוונטית כי פלטל מספקת שירותים גם בירושלים (הטבלה הזו פרה היסטורית ומתייחסת לתקופה שבזק סיפקה שירותים ביו"ש)".

"אנו בכלל לא נכנסים לשאלת הסבירות שבזק גובה תעריף של בין פי 2 לפי 3 מהתעריף לשיחה למפ"א אחר, למרות שמדובר בדיוק באותה שיחה. אם לא תוודאו שהלקוחות לא מחוייבים בחיובים כפולים ומשולשים בלי בכלל שיש להם דרך לדעת או לשלוט בזה אתם כושלים ומועלים בתפקידכם".

לאחר התגובה שלנו הודיע דובר משרד התקשורת שהנושא נמצא בבדיקה. נחכה ונראה כמה זמן ייקח למשרד התקשורת לבדוק את המידע ולהודיע על הממצאים, או שהשדולה למען בזק, הקרויה בטעות משרד התקשורת, תמשיך לצפצף על הציבור ולאפשר לבזק לחגוג.