נכסים ובניין מתחמשת במזומנים: תמכור 14% ממניות גב ים

התמורה תסתכם לכ-390 מיליון שקל ■ החזקת נכסים ובניין בגב ים תרד לכ-55% בעקבות המכירה ■ המזומנים מהעסקה יעשו את דרכם לפסגת פירמידת אי.די.בי?

מניית חברת הנדל"ן נכסים ובנין  זינקה היום ביותר מ-4.5%, לאחר שהחברה הפיצה אתמול לכמה גופים מוסדיים כ-14% מניות של החברה הבת, גב ים , בתמורה ל-391 מיליון שקל. ההפצה, שבוצעה בדרך של עסקאות מחוץ לבורסה, משקפת הנחה של כ-2% על מחיר הסגירה של מניית גב ים שלשום. את ההפצה ביצעה זרוע החיתום של אי.די.בי, אפסילון חיתום בניהולו של אייל גרינבאום.

נכסים ובנין היא זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי, ושולטת בין השאר בגב ים, העוסקת בייזום והשכרה של בנייני משרדים להשכרה. נכסים ובנין החזיקה עד כה ב-69% ממניות גב ים ובעקבות המכירה היא תרד להחזקה של כ-55% בחברה הבת וצפויה לרשום תוספת של 130 מיליון שקל להון העצמי (גידול בסעיף קרן הון במאזן ללא רישום רווח בדוח רווח והפסד).

תמחור גבוה בסקטור

גב ים נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה בכ-30% מתחילת השנה וב-80% בשלוש השנים האחרונות. ההון העצמי של גב ים הסתכם בסוף הרבעון השלישי של 2016 ב-1.86 מיליארד שקל בלבד והפער הזה, שמשקף מכפיל הון גבוה של 1.53, מצביע על התמחור הגבוה של גב ים ביחס למתחרותיה בענף הנדל"ן המניב.

התמחור הנדיב לו זוכה גב ים, נובע בין השאר מהערכתם של משקיעים רבים כי דרישות חוק הריכוזיות יחייבו את נכסים ובנין לרכוש בשנה הקרובה את החזקות הציבור בגב ים, למשל בדרך של מיזוג בין החברות, וזאת במטרה לצמצם שכבה בפירמידה של אי.די.בי. עם זאת, באי.די.בי כנראה החליטו כי ברמת המחיר הנוכחית, עדיפה מכירה של מניות גב ים בשוק על-פני רכישתן תמורת תשלום של פרמיה נוספת, ולכן העדיפו שם להיפגש עם המזומן.

צמצום שכבה תוך שנה

גב ים מהווה שכבה רביעית בפירמידת החברות הציבוריות של קבוצת אי.די.בי, אשר חייבת לפעול לצמצום שכבה אחת עד סוף 2017, ולצמצם שכבה נוספת עד סוף 2019. המהלך הנוכחי מאותת כי אי.די.בי, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, בחרה כנראה שלא להביא למיזוג שתי החברות בשנה הקרובה, אלא דווקא לנצל את שוויה הגבוה של גב ים לצורך צבירת מזומנים בנכסים ובנין, שלפי הבטחות שסופקו לשוק ההון, לא ישמשו לחלוקת דיבידנדים אלא להקטנת המינוף של החברה.

לדעת האנליסטית ברורית פיין מלידר שוקי הון, מכירת מניות גב ים הפחיתה את הסיכוי למיזוג גב ים ונכסים ובנין עד סוף 2017. כך, שהקבוצה תידרש לצמצם שכבה בפירמידה בדרך אחרת, למשל באמצעות מיזוגן של אי.די.בי והחברה הבת דיסקונט השקעות. עוד היא מציינת כי גם צמצום שכבה בדרך של חלוקת ההחזקה בגב ים כדיבידנד בעין לבעלי מניות נכסים ובנין, איננה אפשרית כרגע. "לנכסים ובנין יתרת עודפים של 467 מיליון שקל, כאשר שווי החזקות של נכסים ובנין בגב ים לאחר ההפצה עומד על כ-1.5 מיליארד שקל. בגדול, ניתן לבצע הפחתת הון אך להערכתנו מדובר בתרחיש פחות סביר", אומרת פיין.

נכסים ובנין סיימה את הרבעון השלישי של 2016 עם הון עצמי של 1.75 מיליארד שקל ועם חוב פיננסי נטו של כ-3.8 מיליארד שקל, לאחר שרשמה רווח נקי של 212 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. בין אוקטובר 2016 לספטמבר 2018 עומדים בפני החברה פירעונות גבוהים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, אותם תוכל לממן באמצעות גיוס חוב חדש או מימוש חלק מכנסיה.

הנכס המרכזי הבודד של נכסים ובנין הוא מגדל HSBC בניו יורק שבבעלותה המלאה. המגדל, ששוכן ברובע מנהטן, רשום בספרי החברה לפי שווי של 885 מיליון דולר, אולם הצעות שהתקבלו בעבר לרכישתו, נקבו בסכומים של כמעט 1 מיליארד דולר. על המגדל רובצת הלוואה של כ-400 מיליון דולר, אך גם לאחר פירעונה, תספק מכירתו רווח מהותי ותזרים גבוה לנכסים ובנין, שיוכל לשמש לפירעון חלק ניכר מהחוב ושיאפשר גם חלוקה של דיבידנד גדול (כולל דיבידנד בעין של חלק ממניות גב ים).

כך, שמכירת המגדל כן תוכל להוציא אל הפועל תוכנית מהירה של היפרדות, אולם על כך לא מדברים לפי שעה באי.די.בי בגלוי. "בסופו של דבר, נכסים ובנין וגב ים יצטרכו להתאחד או להיפרד עד לסוף 2019. עכשיו צריך רק להמתין להתפתחויות נוספות בקבוצה". מסכמת האנליסטית פיין.