תאונות הבנייה נמשכות; הפקחים: לא נעבוד 250 שעות בחודש

אתמול נהרג פועל בבני-ברק - ה-44 השנה ■ במכתב לשר הרווחה כתבו הפקחים: "השכר המשולם לנו ממשיך להיות מגוחך אל מול היקף עבודתנו והאחריות המוטלת עלינו"

פועלי בניין / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין / צילום: תמר מצפי

נימר סאהיל, פלסטיני בן 23, נהרג אתמול (ג') בצהריים באתר בנייה בבני-ברק, לאחר שהתחשמל ונפל מקומה 3. סאהיל הוא ההרוג ה-44 בתאונות באתרי בנייה מתחילת השנה.

למרות זאת, חיזוק האכיפה בתחום מתקדם בעצלתיים. אתמול שלחו מפקחי הבטיחות במשרד העבודה והרווחה מכתב חריף לשר חיים כץ וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ובו הם קובלים על כך שגם לאחר המעבר ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, תנאי עבודתם ויכולתם לבצע אותה כראוי לא רק שלא השתפרו - הם הורעו.

לדוגמה, הם כותבים, מתוך 16 כלי רכב ממינהל הרכב שאושרו למפקחי מינהל הבטיחות, כעבור שנתיים נמסרו רק 3 מהם למפקחים. "'הודות' לפעילות הפסיבית של מינהל הרכב הממשלתי, הוא מבקש מאיתנו כעת לחזור ולהגיש את כל הניירת שהוגשה כבר לפני שנתיים... אי לכך אנו ממשיכים להתנייד ברכבינו הפרטיים, על חשבוננו, לאתרי בנייה ולמקומות עבודה מרוחקים תוך שאנו נושאים בעלות הנזקים שנגרמים לרכבינו כתוצאה מהנסיעות הללו", לשון המכתב.

המפקחים דוחים את הצעתו של כץ להשתמש ברחפנים לצורכי פיקוח. "ייתכן כי רחפנים יוכלו בעתיד לטפל במקומנו בכ-30 אלף היתרים, לבקר כ-200 אלף תסקירי מעליות בשנה, להיכנס לפירי מעליות בתוך מבנים כדי לוודא גידורים או אי-קיומם של אלתורי חשמל מסוכנים ועוד כיד הדמיון הטובה, אבל עד שזה יקרה, מפקחי המינהל לא יישאו על גבם ועל בסיס השכר המצומק המשולם להם את האדישות הממשלתית המופגנת כלפי אופן העסקת עובדיה", כתבו.

בסופו של המכתב מודיעים הפקחים כי לא יעבדו עוד לאחר השעה 17:00 ולא ייסעו ברכב הפרטי מעבר להקצאה המינימלית שמוקצית להם וייתנו היתרים ורישיונות בהתאם לזמינות. הם צופים "האטה משמעותית בקצב מתן ההיתרים ופגיעה בעסקים קטנים ובינוניים בשל האילוצים שהמדינה כופה עלינו".

בקואליציה למאבק בתאונות בניין מסרו: "לפני 4 חודשים קיבל השר כץ לידיו פיקדון יקר-ערך - האחריות על בטיחות העובדים בישראל. למרבה הצער, מאז נהרגו 21 עובדים באתרי הבניין המופקרים בטיחותית, לא נעשה כמעט דבר במשרד העבודה והרווחה כדי לקדם את בטיחות העובדים.

"לפני חודש וחצי פנתה הקואליציה למאבק בתאונות בניין לשר כץ במכתב שפירט שורת צעדים שעליו לנקוט. בכלל זה נדרש השר לאייש תקנים בלתי מאוישים של מפקחים, ולשם כך לשפר את רמת שכרם הירודה, אשר אינה מאפשרת לגייס כוח-אדם ברמת ההשכלה הנדרשת. מכתב זה לא נענה, ונראה כי הדברים יצטרכו להתלבן בבג"ץ...

"רמת כוח-האדם הבלתי מספקת לפיקוח על אתרי הבנייה, הנופלת בהרבה מהמקובל במדינות מפותחות, ידועה לכל ולובנה בשנה האחרונה בוועדת העבודה והרווחה ובדוח מבקר המדינה.

"התוצאה של מחדל זה ניכרת בתוצאות הקטלניות: מתחילת השנה כבר נהרגו 43 עובדים, מספר שיא מצמרר שהינו קצה קרחון של מניין הנפגעים בענף בשל נורמות הפקרת הבטיחות של העובדים... ללא שיפור דרמטי במשאבים העומדים לרשות מינהל הבטיחות, בתנאי שכר ובהקצאת רכבים, וללא תמיכה לוגיסטית, משפטית והצהרתית מצד המשרד המופקד על המינהל - ימשיכו אתרי הבניין להיות מופקרים, והחברות ימשיכו להתחמק מאחריותן לנעשה בהן". 

מלשכת שר העבודה והרווחה נמסר: "מכתב הפקחים עדיין לא הגיע ללשכתנו, כנראה שהפקחים בחרו לשלוח אותו קודם לתקשורת. מיד עם כניסתו לתפקיד פועל השר על-מנת לסדר את הכאוס שמצאנו במחלקה זו. אנו מברכים על התעוררותם של הפקחים אחרי שנים של שכר נמוך ומביעים תמיהה היכן הם היו עד כה. אם הפקחים חושבים שזו הדרך לשפר את שכרם, שיממשו את זכותם. אנו מאחלים להם הצלחה".