האם כחלון עוסק בענייני הוט באמצעות ראש המטה שלו?

בדיקת "גלובס": נדב שיינברגר מעורב, וח"כ רועי פולקמן (כולנו) מסייע להוט ברפורמה בתשתיות התקשורת ■ אחותו של כחלון היא סמנכ"לית משאבי אנוש בהוט

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר והכלכלה משה כחלון (כולנו) מנוע מלעסוק בעניינים הקשורים בחברת התקשורת הוט ובמתחרים שלה, משום שאחותו משמשת סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה. לכאורה, משמעות הדבר היא שבדיונים העוסקים ברפורמה בתשתיות התקשורת או בפתיחת שוק שידורי הספורט לתחרות אמורים להשתתף רק הדרגים המקצועיים במשרד האוצר, אולם בדיקת "גלובס" מצביעה על מעורבות עקיפה של כחלון באמצעות ראש המטה שלו ויד ימינו, נדב שיינברגר.

שיינברגר, ששימש בבחירות האחרונות ראש מערך ההסברה של "כולנו", נכנס בשבועות האחרונים לכל הדיונים בוועדת הכלכלה שעסקו בשתי הרפורמות המרכזיות הנוגעות להוט ולמתחריה. שיינברגר נראה וצולם על ידינו מקיים שיחות באולם הוועדה ומחוץ לו לא רק עם היו"ר, ח"כ איתן כבל, אלא גם עם לוביסטים של חברות התקשורת.

אמש (ג'), למשל, שיינברגר שוחח עם הלוביסט הקבוע של הוט, משה ביבי, שעובד במשרד הלובינג גורן-עמיר. הדבר אירע בעת הדיון המכריע בוועדת הכלכלה על הרפורמה בתשתיות התקשורת, שבסופו אושר להוט להשתמש בתשתית הקווית של בזק.

בשבוע שעבר הסתודד שיינברגר מחוץ לאולם הוועדה גם עם המנכ"לית המשותפת של משרד הלובינג פוליסי, תמר אברמוביץ', שמייצגת בין היתר את סלקום, המבקשת באמצעות הרפורמה לאפשר לה לרכוש תוכני ספורט מספקים כמו צ'רלטון - ספקים שהתקשרו עד היום בלעדית עם הוט ו-yes של בזק.

נדב שיינברגר ומשה ביבי / צילום: שי ניב
 נדב שיינברגר ומשה ביבי / צילום: שי ניב

במקום לחייב את הספקים למכור תכנים ללא מגבלות ועל פי מחירי השוק, או במנגנון שנקבע מראש על ידי הרגולטור, מנכ"ל האוצר שי באב"ד (גם הוא מינוי אישי של כחלון) הציג פשרה שלפיה חובת המכירה לא תהיה מיידית אלא רק לאחר מו"מ של שלושה חודשים. בסופו הדרג הפוליטי (שרי האוצר והתקשורת) יחד עם ועדת הכלכלה הם שיקבעו את מנגנון המחיר. לפשרה הזאת, אגב, מתנגד לא רק יו"ר הוועדה איתן כבל, אלא גם אגף התקציבים באוצר, כלומר הדרג המקצועי.

שיינברגר, צריך לומר, נכנס לדיונים רבים בוועדות הכלכלה והכספים שאינם נוגעים לתקשורת, אולם גורמים בכנסת ובשוק התקשורת סבורים כי בעניינים שכחלון מנוע מלעסוק בהם, הכלל צריך לחול גם על ראש המטה שלו.

נחזור לדיון על הרפורמה בתשתיות התקשורת. מטרתה הייתה לאפשר בעיקר לספקים הקטנים והבינוניים, שאין ברשותם תשתית פיזית של תעלות וצינורות, להשתמש בתשתית הקיימת של בזק כדי להניח בתוכה סיבים שישויכו לאותם ספקים. אלא שגם הוט ראתה כי טוב וביקשה לקבל גם היא מקסימום הקלות בגישה לתשתית של המתחרה הגדולה שלה. הוועדה אישרה את הרפורמה, אבל קבעה שהוט תוכל להשתמש בתשתיות בזק רק אם תשלם מחיר מיוחד שייקבע בתוך התחשבנות בדיעבד.

"התגייסות מדאיגה"

ההחלטה הזאת, שאושרה ברוב קולות, קוממה את אנשיו של כחלון בוועדה. באב"ד נכנס ויצא כשהבין לאן הרוח נושבת, וח"כ רועי פולקמן (כולנו) דרש לקיים דיון חוזר למרות ההצבעה. פולקמן טען כי יש לקבוע שההתחשבנות תהיה לתקופה מוגבלת, כדי להעניק להוט "ודאות", אחרת היא עשויה לוותר מראש על השימוש בתשתית של בזק. בשלב הזה כבל זעם וטען כי ראשי האוצר הם אלה שיסכלו בסוף את הרפורמה, וזכה לרוח גבית מנציגי הליכוד בוועדה ובראשם יו"ר הקואליציה דוד ביטן. לדברי ביטן, ההתגייסות למען הוט בוועדה "מתחילה להדאיג".

שיינברגר מסתודד עם תמר אברמוביץ' / צילום: שי ניב
 שיינברגר מסתודד עם תמר אברמוביץ' / צילום: שי ניב

החשש של פולקמן ושל ראשי האוצר אינו בלתי מבוסס. רחוק מכך. שר התקשורת הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, המקורב לבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'. היועץ המשפטי לממשלה כבר קבע כי נתניהו לא יכול לעסוק בסוגיות של בזק והמתחרות שלה, אולם מי שכן עושה זאת הוא מנכ"ל משרד התקשורת ומקורבו של נתניהו, שלמה פילבר.

האחרון הטיח אמש בפולקמן: "אתם תקבעו את מחירי הדיור, אנחנו את מחירי התקשורת". גם באמירה של ביטן על ההתגייסות למען הוט יש לא מעט אירוניה. ביטן עצמו הכריז כבר לפני שבועיים שהוא ידאג לטרפד את הרפורמה אם לא יכניסו בה שינויים מהותיים וכל זמן שאנשי האוצר לא יגיעו להסכמות עם ראשי משרד התקשורת. כל מי שנכח באולם הוועדה התרשם שלפחות במקרה הזה, לא בטוח שביטן פועל למען האינטרס הציבורי. לכל היותר, הפשרה שגובשה אמש משקפת את נקודת האיזון במפגש אינטרסים של פוליטיקאים ובעלי הון.

מלשכתו של שר האוצר נמסר: "לאחר בחינת הנושא מול הייעוץ המשפטי ניתנה הנחיה לכל עוזרי השר שלא לטפל בנושאים שבהם השר מנוע מלטפל".