"ייצור נגמ"ש 'איתן' בארה"ב - הפסד של 2,000 מקומות עבודה"

השבוע חשף "גלובס" כי במערכת הביטחון שוקלים לייצר את הנגמ"ש בארה"ב ולרכוש אותו מכספי הסיוע ■ ברוש: "ישראל צריכה לשמור על האינטרסים הביטחוניים והתעסוקתיים שלה"

נגמש איתן / צילום:דנה שרגא משרד הביטחון
נגמש איתן / צילום:דנה שרגא משרד הביטחון

התעשיינים מותחים ביקורת חריפה על התוכנית להוציא את ייצור הנגמ"ש העתידי של צה"ל "איתן" לארה"ב במטרה לרכוש אותו באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. בתחילת השבוע חשף "גלובס", כי בזרוע היבשה של צה"ל ובמשרד הביטחון בוחנים את האפשרות לייבא מארה"ב את הנגמ"שים החדשים, אך לשמור בארץ את התקנת המערכות שמשמשות אותו.

"מדינת ישראל צריכה לשמור על האינטרסים הטכנולוגיים, הביטחוניים והתעסוקתיים שלה ולייצר את נגמ"ש האיתן בארץ", אמר ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. בהתאחדות התעשיינים אמרו כי פרויקט הפיתוח והייצור של הנגמ"ש הגלגלי העתידי, שישמש את כוחות היבשה של צה"ל, עשוי להזרים למשק כ-2 מיליארד שקל, יספק פעילות לכ-200 חברות תעשייתיות ויאפשר יותר מ-2,000 מקומות עבודה - בעיקר בפריפריה.

תעשיינים בענף הזהירו כי בשנת 2010 תעשיות הרק"מ (רכב קרבי משוריין) הישראליות כבר ניזוקו מההחלטה שהתקבלה במערכת הביטחון להעביר את יצור נגמ"שי הנמ"ר (נגמ"ש-מרכבה) לארה"ב ובאופן שהוביל לאבדן של כ-2,000 מקומות עבודה. "נראה שהממשלה עומדת לבצע את אותה טעות הרסנית למשק ובוחנת להוציא מהארץ פרויקט דגל נוסף, עתיר כוח אדם, טכנולוגיות וידע לארה"ב. אסור לנו לתת לה לעשות זאת", אמר תעשיין שמעורב בנושא.

לדברי יו"ר פורום יצרני המרכבה והרק"מ בהתאחדות התעשיינים, תא"ל (במיל') אברהם בר דוד, "העברת ייצור הנגמ"ש לארה"ב תוביל לסגירת קווי ייצור או לצמצומם בעשרות מפעלים ברחבי הארץ, לפגיעה ביצוא של מערכות האיתן ולפגיעה במקורות הידע ובפיתוחים אזרחיים שמבוססים על טכנולוגיות האיתן. אני קורא למשרד הביטחון לשקול שוב את החלטותיו בנושא ולהשאיר את היצור והפיתוח של האיתן בארץ".

מדובר בנגמ"ש גלגלי שפיתוחו החל בעקבות לקחי המבצע צוק איתן מלפני כשנתיים והוא עתיד להחליף נגמ"שים מיושנים שאינם ממוגנים - שעדיין משמשים את חטיבות החי"ר של הצבא. פיתוח הנגמ"ש נחשף לפני כארבעה חודשים, הוא עדיין בשלבי ניסוי במתארי הלחימה השונים והחלטה על הצטיידות בו תתקבל רק עם גמר הניסויים.

 

המודל שעל פיו בוחנת מערכת הביטחון את הוצאת רוב היצור של הנגמ"ש לארה"ב ורכישתו באמצעות כספי הסיוע אומץ כבר עם נגמ"שי הנמ"ר: 60% מעבודות הייצור של נגמ"שים אלה נעשות בחברות אמריקאיות ועבודות הגימור נעשות בארץ. במקרה של נגמ"שי האיתן, נבחנת האפשרות לייבא אותם לארץ "נוסעים", כלומר שחלקן של חברות אמריקאיות ביצורו יהיה גדול יותר - על חשבון עבודות של התעשיות הישראליות.

"המדינה חייבת ללמוד מהאמריקאים עצמם שעומדים על כך שכספי משלם המסים האמריקאי יפתחו את התעשייה המקומית", אומר ברוש: "גם ממשלת הודו החליטה על מדיניות רכש תוך העברת ייצור וידע אליה. במקום לראות בפיתוח התעשייה המקומית יעד אסטרטגי, כפי שרואות יתר מדינות העולם, אנחנו מעבירים ידע והזדמנויות עסקיות למדינות זרות משיקולים קצרי טווח".

גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס" כי הבסיס של תעשיות הרק"מ בישראל היה מאז ומתמיד מסביב לפיתוח וליצור של טנקי המרכבה - וזה יישאר בישראל. מדובר בתוכנית שהיקפה מוערך בכמיליארד שקל בשנה. לטענת הגורמים, כל עוד ייצור המרכבה בארץ לא ייפגע - מאות התעשיות שמעורבות בו לא יפגעו.

משרד הביטחון מסר בתחילת השבוע בהתייחס לבחינת האפשרות להוצאת הייצור של האיתן מישראל כי "הנגמ"ש נמצא עדיין בשלבי פיתוח וטרם אושר על ידי צה"ל להצטיידות ויצור סדרתי. אם וכאשר יתקבלו החלטות על היצור והיקפו - משרד הביטחון, שרואה בתעשיות המרכבה נכס אסטרטגי, יפעל כדי להבטיח את חלקן בפרויקט כפי שעשה עד כה. יודגש כי לאחר אישור הפרויקט ייוצר האיתן במקביל ליצור המרכבה והנמ"ר ולאור הגידול בהצטיידות ברק"מ חלקן של התעשיות הביטחוניות בכלל הפרויקטים צפוי לגדול".