הבנקים לעזרת נגב קרמיקה: מתקרבת להסדר חוב של 680 מ' ש'

150 מיליון שקל מהחוב יועמדו לחברה כהלוואת "בולט", שמועד פירעונה אחרי 12 שנים ■ עד להשלמת ההסדר יעמידו הבנקים המממנים הלוואת גישור

נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר
נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר

נגב קרמיקה, החברה הבת של אפריקה תעשיות-ס  מקבוצת אפריקה ישראל, מתקרבת להשלמת הסדר חוב עם חמשת הבנקים המממנים: בנק הפועלים, בנק לאומי, מזרחי טפחות, אגוד והבנק הבינלאומי. היום דיווחה אפריקה תעשיות כי בין נגב קרמיקה לבין חמשת הבנקים המממנים נחתם הסכם להעמדת הלוואות גישור של עד 50 מיליון שקל, למימון פעילויותיה עד להשלמת הסדר החוב (אך לא יאוחר מה-30 באפריל).

בינתיים, אושרה עקרונית בקשת נגב להעמדת הלוואות מכוח הסכם האשראי הנוסף בהיקף של 15.3 מיליון שקל.

האשראי הנוסף מיועד לשמש את נגב קרמיקה לתשלומי חובות לספקים של קבוצת נגב ולביצוע הזמנות חדשות של מוצרים. להבטחתו של האשראי יצרה נגב קרמיקה שעבודים לטובת הבנקים על מניות של חברה בת ועל זכויותיה של חברת הבת הנ"ל על פי הסכם הפצה. בנוסף, התחייבה נגב לנקוט בפעולות ליצירת שעבודים על מניותיה שלה.

עיקרי הסדר החוב של נגב קרמיקה, שאמור להחתם במהלך שלושת החודשים הקרובים:

110 מיליון שקל - אשראי לזמן קצר לצורכי הון חוזר

250 מיליון שקל - אשראי פרוס לשבע שנים

80 מיליון שקל - אשראי לשש שנים שפירעונו יואץ בעת מכירת מניות חברה בת של נגב

90 מיליון שקל - אשראי לשבע שנים שפירעונו יואץ במקרה קיומו של תזרים שנתי עודף (EBITDA) מעל לשיעור שנקבע

150 מיליון שקל - הלוואת "בולט" שתיפרע במלואה (קרן וריבית) בעוד 12 שנה

680 מיליון שקל - סך כל האשראי הבנקאי (הישן והחדש)

יקי ודמני, מנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, מסר כי "בתום מו"מ אינטנסיבי, שהתנהל בשבועות האחרונים לחתימה על הסכם אשראי לנגב, תוך הפגנת מחויבות רבה של כל הצדדים הנוגעים בדבר, ברצוני להודות לחמשת הבנקים שגילו אחריות מקצועית, עסקית, ניהולית וחברתית. הבעת האמון שנתנו הבנקים בעובדי החברה ובמנהליה, תאפשר לנו להצעיד את החברה קדימה ולהחזירה לפסי רווחיות".

הערת "עסק חי"

את מרבית החוב נטלה נגב קרמיקה בשנים האחרונות למימון הקמתו של מפעל החדש בירוחם בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. השקעה זו הובילה אותה להציג הפסדים כבדים בשנים האחרונות. בסך הכל, רשמה נגב קרמיקה הפסד של כ-250 מיליון שקל בין ינואר 2014 לספטמבר 2016, שגרר עמו גם הפסדים של החברה האם, אפריקה תעשיות.

נגב קרמיקה עוסקת בייצור ושיווק אריחי גרניט פורצלן לריצוף, ומהווה את אחת משתי הזרועות של אפריקה תעשיות. הזרוע השניה היא חברת פקר פלדה, שעוסקת בעיבוד ושיווק מתכות למגזרי הבנייה והתעשייה.

לאחרונה פרסמה אפריקה תעשיות את דוחותיה הכספיים לתשעת החודשים הראשונים של 2016. לפי הדוחות, רשמה החברה בתקופה זו הפסד של 71 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 159 מיליון שקל שנרשם ב-2015 כולה. לדוחות הכספיים של אפריקה תעשיות הצמידו רואי החשבון הערת "עסק חי", לאור האי ודאות בנוגע ליכולתה לעמוד בפירעון יתרת הלוואה בהיקף של 152 מיליון שקל שקיבלה מגופים מוסדיים.

להפסד של אפריקה תעשיות בתשעת החודשים הראשונים של השנה הייתה אחראית נגב קרמיקה, שרשמה באותה התקופה הפסד של 80 מיליון שקל, בשעה שפקר פלדה רשמה רווח של 24 מיליון שקל.